هرآنچه درباره بلانچر باید بدانید

در تولید میوه خشک از دستگاه بلانچر استفاده می شود.

دستگاه بلانچر یکی از پرکاربردترین دستگاه ها در حوزه صنایع غذایی و به خصوص کارخانجات تولید کنسرو میوه و سبزیجات خشک و غیره می باشد. نام این دستگاه از واژه انگلیسی بلانچینگ، که به معنای سفید کردن و از بین بردن رنگ می باشد، گرفته شده است. فرآیند بلانچینگ به منظور جلوگیری از  فعالیت آنزیم ها و آن هم قبل از انجماد و کنسرو کردن یا خشک کردن میوه و سبزیجات انجام می گیرد. انجام این فرآیند روش های مختلفی دارد، که بهترین آن استفاده از دستگاه بلانچر می باشد. در ادامه مطلب با ما همراه باشید، تا به بررسی این دستگاه و مزایا و نحوه کارکرد آن بپردازیم.

 

عمل بلانچینگ در صنایع غذایی اهمیت بسیاری دارد.عمل بلانچینگ در صنایع غذایی اهمیت بسیاری دارد.

آنزیم چیست و چرا باید جلوی آن را گرفت؟

آنزیم ها مواد آلی هستند که در واکنش های شیمیایی شرکت کرده و آن را تحت تاثیر قرار می دهند و به انجام آن سرعت می بخشند. تاثیر این آنزیم ها بر روی میوه ها و سبزیجات باعث می شود تا آنها تغییر رنگ و طعم داده و حتی ماندگاری کمتری داشته باشند. لذا لازم است تا با استفاده از دستگاه بلانچر جلوی فعالیت آنها را گرفته و آن را کاهش دهیم، تا به ماندگاری محصولات غذایی اضافه شود.

استفاده از فرآیند بلانچینگ چه مزایایی دارد؟

اصلی ترین مزیت استفاده از فرآیند بلانچینگ و دستگاه بلانچر، غیر فعال کردن آنزیم ها است. این عمل باعث می شود تا طعم، بو و رنگ مواد غذایی تغییر نکرده و حتی در برخی از موارد، باعث تثبیت رنگ این محصولات می شود. در ضمن این عمل باعث از بین بردن طعم و بوی نامطبوع خارجی محصولات نیز می شود. فرآیند به کار رفته در دستگاه بلانچر، بسیاری از میکروب های موجود در مواد غذایی را نابود کرده و به طور کامل آن را شستشو می دهد. همچنین در این روش اکسیژن حبس شده در بافت محصولات خارج شده و ماندگاری آنها افزایش می یابد. این کار بافت محصولات را نرم تر کرده و از حجم آنها می کاهد، که این مورد برای بسته بندی بسیار مفید است. برای اینکه از عملکرد دستگاه بلانچر مطمئن شویم، ابتدا باید مقاوم ترین آنزیم های محصول را شناسایی کرده و پس از انجام مجدد فرآیند، به بررسی وجود یا عدم وجود آنها بپردازیم. اگر این آنزیم ها به خوبی از بین رفته باشند، در این صورت این دستگاه عملکرد خوبی داشته است.

 

از بلانچر برای تولید کنسرو حبوبات و پخت آنها استفاده می شود.از بلانچر برای تولید کنسرو حبوبات و پخت آنها استفاده می شود.

دستگاه بلانچر چگونه کار می کند؟

در دستگاه بلانچر با استفاده از فشار بخار آب، محصولات غذایی شسته شده و در برخی موارد، مانند تهیه کنسرو حبوبات، پخته می ‌شوند. سپس بلافاصله محصول در معرض آب سرد قرار می گیرد. به خاطر داشته باشید که زمان در فرآیند بلانچینگ اهمیت بسیاری دارد و باید با توجه به هر ماده غذایی، زمان مشخصی برای فرآیند تعیین شود. اگر این زمان بیش از حد معمول باشد، محصول غذایی طی فرآیند دستگاه بلانچر، رنگ و مواد مغذی خود را از دست داده و آسیب می بیند. در صورتی هم که این زمان کمتر از حد معمول باشد، فرآیند از بین رفتن آنزیم ها به طور کامل انجام نگرفته و در نتیجه ماده غذایی دچار فساد می‌ شود. استفاده از فرآیند بلانچینگ برای حبوبات و تهیه کنسرو، می ‌تواند باعث نفخ گیری آنها نیز بشود.

 

دستگاه های بلانچر انواع مختلفی دارند.دستگاه های بلانچر انواع مختلفی دارند.

مشخصات فنی دستگاه بلانچر

دستگاه بلانچر دارای بدنه ای فولادی و ضد زنگ بوده و سیستم عملکرد آن اکترومکانیک و پنوماتیک می باشد. این دستگاه دارای ۳ مخزن جدا برای محصول، روغن و آب بوده و تجهیزات جانبی مختلفی دارد. از جمله تجهیزات این دستگاه می توان به ترمومتر، دستگاه جک پنوماتیک، سیستم گهواره ای ویبره سبد محصول و غیره اشاره کرد.

با انواع بلانچرها آشنا شوید

دستگاه بلانچر با توجه به محصول مورد نظر، دارای انواع مختلفی می باشد. این دستگاه در صنایع غذایی برای تولید محصولات مختلفی چون شکلات، شوریجات، کنسرو لوبیا و حبوبات، شستشوی انواع میوه و صیفیجات، فرآوری چیپس، تولید میوه خشک، خشک کردن و تفت آجیل و غیره به کار گرفته می شود. بر این اساس انواع این دستگاه عبارتند از: بلانچر آبی، بخار، مایکروویو و گازی.

جمع بندی

دستگاه بلانچر، همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، دارای کاربردهای بسیاری در صنایع غذایی می باشد. مهم ترین کاربرد آن، از بین بردن آنزیم ها است، که در نتیجه باعث افزایش ماندگاری محصولات غذایی، تثبیت رنگ، طعم و بوی آنها و کاهش حجم آنها و از بین رفتن میکروب ها می شود. در صورتی که قصد خرید این دستگاه را دارید، می توانید با مشاوران شرکت ماشین سازی آرش تماس بگیرید.

مقاله های مرتبط:

درباره مخزن استیل ۵۰۰ لیتری بیشتر بدانید

مخزن استیل ۱۰۰۰ لیتری برای چه استفاده می شوند.

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *