اطلاعات مهم و ضروری درباره تونل پاستور

شاید اغلب افراد در کارخانه یا کارگاه های کوچک، این دستگاه را مشاهده کرده‌اند و کارایی و کاربرد آن را به خوبی می دانند ولی برای درک بیش تر از دستگاه تونل پاستور بهتر است تا آخر این مقاله با ما همراه باشید. ضروری است که بدانید این نوع دستگاه در خط تولید کارخانه و کارگاه های بزرگ و کوچک راه‌اندازی می شود که اغلب تونل پاستور را با نام تونل پاستوریزاتور نیز می شناسند و در این بخش بعضی از نوشیدنی ها و کنسروجات ها را پاستوریزه کرده و محصول تولید شده را از نظر سلامت و عطر می سنجند. از طرفی در نظر داشته باشید که این نوع دستگاه را یک مخترع به نام پاستور در سال ۱۸۶۴ با کمک چند دستیار کشف کرد و توسط مکانیزم های میکروارگانیسم این فرایند پاستوریزاتور را به اتمام رساندند.

کاربرد و کارایی دستگاه تونل پاستور

دقت کنید که دستگاه تونل پاستور یا تونل پاستوریزاتور، نیز می تواند حرارت استانداردی را با عمل میکروارگانیسم به محصولاتی از جمله نوشابه یا انواع لبنیات ها ببخشد تا این نوع محصولات به خوبی پاستوریزه شوند و به دمای معتدل برسند تا در حین تحویل دادن به دسته مشتری و مصرف کنندگان، محصول موردنظر به حالت مایع یا بد طعم تبدیل نشود.

در حالت کلی لازم به ذکر است که تونل پاستور، از بروز قارچ و کپک در داخل محتویات اغلب محصولات جلوگیری کرده و مواد غذایی تولید شده را با دمای استاندارد به حالت جامد در می آورد و به راحتی و در کم ترین زمان ممکن می تواند، آنزیم و میکروب های خطرناک را از داخل محصولات تولید شده، از بین ببرد.

کاربرد و کارایی دستگاه تونل پاستور

کاربرد و کارایی دستگاه تونل پاستور

مشخصات فنی تونل‌پاستور را بشناسید

مشخصات اصلی این نوع دستگاه موجود در صنایع های ترشیجات، لبنیات و آبمیوه به صورت است :

  • در درجه اول متریال به کار رفته در تونل پاستور بسیار مهم است. همینطور نحوه ساخت این سیستم باید به طوری طراحی و ساخته شود که بتواند در برابر دمای بالای بخار و رطوبت مقاومت بالایی داشته باشد در نتیجه باید استنلس استیل باشد. در ساخت این دستگاه تونل پاستور باید تنش و کرنش و خستگی سازه حتما در نظر گرفته شود تا طول عمر بالایی داشته باشد و سال ها بدون مشکل کار کند.
  • یکی از مهم ترین راندمان هایی که در تونل پاستور باید در نظر داشت. طول دستگاه میباشد. تونل های پاستور در ابعاد ۴ متری،۶متری . ۱۲متری و ۲۴ متری طراحی و ساخته می شوند که این موضوع بستگی به محصولی دارد که نیاز به پاستوریزاسیون دارد مانند ظروف ترشیجات، مرباجات یا آبمیوه هاو… که در چند مرحله عملیات پاستور را انجام می دهد.

یک نمونه از پاستوریزاتور شیر

یک نمونه از پاستوریزاتور شیر

با نکات مهم تونل پاستور آشنا شوید

  • یکی دیگر از مهم ترین اجزای دستگاه تونل پاستور موجود در صنعت، نوار نقاله ای است که در این بخش، وزن زیادی از محصولات را می تواند تحمل کند. از طرفی در نظر داشته باشید که این بخش همان نوار نقاله ای، قادر است مدولی از جنس پلاستیک یا استنلس استیل باشد که نسبت به وزنی که تحمل می کندو دمایی که به آن برخورد دارن تعبیه می شود. البته بایستی دقت کنید که، جنس آن به گونه ای است که در حرارت های بالا کش نباید و یا کیفیت خود را بعد چند ماه از دست ندهد.
  • مهم ترین موضوع بعدی در تونل پاستور، قدرت موتور گیربکس است که این نوار نقاله را با وزنی که روی آن هست باید حمل کند و بچرخاند.باید توان بالایی داشته باشد و اینورتر برای کم و زیاد کردن دور آن داشته باشد تا طی زمان بندی مناسب عملیات پاستور انجام شود.
  • ماشین سازی آرش سازنده تونل‌پاستور های چند مرحله در ابعاد و ظرفیت های مختلف.

با مشخصات فنی و مهم دستگاه تونل پاستور یا پاستوریزاتور

با مشخصات فنی و مهم دستگاه تونل پاستور یا پاستوریزاتور

جمع بندی نهایی

همانطور که در قسمت فوق مقاله برای شما بازگو کردیم، دستگاه تونل‌پاستور یا پاستوریزاتور برای بسته بندی کردن و حرارت دادن به اغلب ترشی جات ها و نوشیدنی ها، بکار می رود تا محصول تولید شده را از میکروب و آنزیم های خطرناک جلوگیری کنند و در یک بسته بندی های شیک و تمیز، به دسته مشتری و مصرف کنندگان برسانند.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

توضیح اجمالی و مفید از دستگاه تونل پاستور

توضیح اجمالی و مفید از دستگاه تونل پاستور

 

مقالات مرتبط:

نگاه کلی بر خط تولید لبنیات صنعتی

تجهیزات کارخانه بستنی سازی به همراه قیمت و عملکرد این دستگاه ها

 

ما را در  اینستاگرام دنبال کنید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *