تجهیزات کارخانه بستنی سازی به همراه قیمت و عملکرد این دستگاه ها

یکی از خوراکی های خوش مزه که به عنوان دسر آن را مصرف می کنند، بستنی است که از خامه، شکر و میوه تشکیل می شود. بستنی را در تمام فصول می توان میل کرد، مخصوصا در تابستان و گرمای هوا یک بستنی بسیار می چسبد. این لبنیات پر طرفدار مناسب برای تمام سنین است که جزو فرآورده های پر طرفدار می باشد. اما آیا می دانید این لبنیات از چه چیزی ساخته شده است؟ یا در خط تولید این محصول چه می گذرد؟ در واقع در تجهیزات کارخانه بستنی سازی یک سری قطعات وجود دارد که از طریق آن می توان تولید بستنی را سریع تر انجام داد. این تجهیزات در تمام کارخانه ها یکی است ولی نحوه ساخت بستنی متفاوت است، زیرا انواع بستنی در جهان وجود دارد.

مواد تشکیل دهنده بستنی

مواد تشکیل دهنده بستنی

 

انواع بستنی

بستنی را با توجه به ترکیب و طعمی که دارد در چهار گروه تقسیم می کنند؛

  • بستنی هایی که فقط از شیر تشکیل شده اند.
  • بستنی هایی که دارای چربی نبات هستند.
  • بستنی که از عصاره میوه جات تشکیل شده است که حاوی چربی و غیره چربی است.

تجهیزات کارخانه بستنی سازی

در بین این بستنی ها، نوع یخی علاوه بر قدیمی تر بودن از محبوبیت بیشتری هم برخوردار است. تاریخچه این نوع بستنی به ایتالیا بر می گردد که در قرن شانزدهم تولید می شد که به مرور زمان به آن شیر و سایر ترکیبات اضافه شد. در واقع امروزه بستنی هایی که ساخته می شوند از فرآورده های شیر برخوردار هستند که نوع دیگر آن بستنی چربی نبات می باشد که حدود  ۸۰ الی ۹۰ درصد تولید جهان را به خود اختصاص داده است.

شناخت مهم ترین دستگاه های کارخانه بستنی

شناخت مهم ترین دستگاه های کارخانه بستنی

 

با  تجهیزات کارخانه بستنی سازی آشنا شوید

برای تولید بستنی در خط تولید موادی، مثل چربی، مواد جامد غیر چربی، آب، شکر و شیر اضافه می شود‌.

  • چربی یکی از اصلی ترین ترکیب های بستنی است که حدود ۱۲ درصد از حجم بستنی را تشکیل می‌ دهد. سپس از چربی، شیر یا چربی نبات گرفته می شود که می توان آن را به عنوان شیر کامل، خامه، کره و روغن کره استفاده کرد.
  • مواد جامد غیر چربی، شامل پروتئین، لاکتوز، نمک معدنی هستند که از طریق آن شیر خشک بدون چربی تولید می شود. مقدار این ماده به حجم بستنی بستگی دارد. در واقع در تجهیزات کارخانه بستنی سازی نقش مهمی دارد که مقدار آن باید متناسب با وزن بستنی باشد‌.
  • شکر یکی دیگر از ترکیبات بستنی است که از آن به منظور شیرین کردن بستنی استفاده می کنند. بستنی ها معمولا دارای ۱۰ الی ۱۸ درصد شکر هستند که انواع مختلفی از قند ها را می توان به عنوان شکر استفاده کرد. مثل نیشکر چغندر، لاکتوز و…
قطعات کارخانه بستنی

قطعات کارخانه بستنی

 

خط تولید بستنی

در خط تولید بستنی مراحلی، همچون ترکیب کردن مواد اولیع، پاستور اسیون، هموژنیز اسیون، مخلوط، انجماد و… صورت می گیرد.

  • مرحله مخلوط کردن اولین مرحله تولید بستنی است که در تجهیزات کارخانه بستنی سازی صورت می گیرد که انجام آن با توجه به دستور تهیه بستنی انجام می شود. اینکه تا چه زمانی این مرحله انجام شود بستگی به نوع و حجم بستی دارد و با توجه به آن خشک و تزئین می شوند.
  • پاستوریزاسیون مرحله ای است که مخلوط به دست آمده را پاستوریزه می کنند. پاستوریزاسیون، شامل یک مرحله کنترل بیولوژیکی است و بر اساس حذف باکتری ها انجام می شود.

راه اندازی های تجهیزات کارخانه بستنی سازی

اگر شما هم جزو افرادی هستید که قصد دارید صنعت بستنی سازی را تاسیس کنید، یعنی علاقه مند هستید تا محصولی را تهیه کنید که هم مورد علاقه کودکان و هم سایر سنین است و در کسب و کار هایی مثل کافه ها وجود دارد باید خط تولید بستنی را راه اندازی کنید. در این خط تولید باید قطعات مورد نیاز کارخانه بستنی سازی را تهیه کنید.

 

سخن پایانی

بستنی فرآورده ای است که از طریق مخلوط موادی، همچون شکر، شیر و جربی و… تشکیل می شود. البته مواد درون بستنی متناسب با نوع بستنی متفاوت است. بستنی فرآورده ای است که نه تنها در ایران بلکه در تمام جهان و برای تمام سنین مورد استفاده قرار می گیرد. البته با تمام این محبوبیتی که بین مردم دارد باز هم یکسری افراد وجود دارند که از آن لذت نمی برند‌. تولید و راه اندازی تجهیزات کارخانه بستنی سازی به منظور افزایش سرانه مصرف آن در بستنی است.

 

مقالات مرتبط:

چه عواملی بر قیمت دستگاه پرکن‌ دوغ تاثیر گذارند؟

چرا باید دستگاه پرکن‌  دوغ لیوانی را خریداری نماییم؟ مزیت این دستگاه چیست؟

 

ما را در  اینستاگرام دنبال کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *