انواع فریزر درایر چگونه است؟

انواع فریزر درایر را با تعریفی از این محصول شروع می کنیم. فریزر درایر چیست؟ به این نوع فریزرها علاوه بر فریزر سیستم خشک کن انجمادی نیز می گویند. این نوع فریز (freeze-drying) از کاربردی ترین ابزار تجهیزاتی است که در صنعت بسیار به کار می رود.

کاربرد انواع فریزر درایر

این نوع ابزار و تجهیزات در صنعت برای آبگیری و خشک کردن مواد خوراکی و دارویی فاسد شدنی به کار می رود. به این صورت که این تجهیزات صنعتی به صورت اتوماتیک در روند خشک کردن مواد غذایی که در داخل فریزر قرار می گیرد و اقدام می کند و مواد داخل سیستم را به گروه هایی تقسیم بندی می کند و نحوه عملکردش را با توجه به گروه های مواد غذایی داخل دستگاه  برنامه ریزی می کند.

انواع فریزر درایر وقتی در فرآیند خشک شدن و آبگیری و رفع رطوبت از مواد غذایی و میوجات و سبزیجات و حتی در عملیات داروسازی برای رفع رطوبت به کار می رود، در اصل بهترین راه حل را برای جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی و داروها انتخاب شده اند. به این ترتیب مواد خوراکی کاهش وزن پیدا می کنند و در جابجایی آن ها کار راحت تر انجام می شود.

عملکرد انواع فریزر درایر

عملکرد فریزر درایر

عملکرد فریزر درایر

این نوع از ابزار آلات صنعتی برای خشک کردن مواد غذایی و رطوبت گیری داروها از انجماد سریع و تصعید استفاده می کند. اما به طور کلی عملکرد این ابزار آلات صنعتی به صورت زیر تعریف می شود:

  • بعد از آنکه مواد غذایی در درون انواع فریزر درایر قرار گرفت، با کم کردن دمای دستگاه به طور کامل انجماد مواد غذایی انجام می شود که انجماد مواد در این مرحله با ایجاد حمام سرد یا به قول معروف فریزکردن انجام می شود.
  • مرحله پس از یخ زدن مواد غذایی نوبت به آبگیری به صورت ناگهانی می شود، یعنی فشار هوا تا حد زیادی کاهش پیدا می کند و باعث کاهش آب موجود در مواد غذایی و دارویی می شود که از حالت جامد به بخار تبدیل می شوند. در اصل در این مرحله فرآیند تصعید در انواع فریزر درایر انجام می شود. پس از آن افزایش دما به آرامی انجام می شود و به این ترتیب ۹۵ درصد از رطوبت ماده از بین می رود. به همین دلیل به این مرحله خشک کردن مواد اولیه می گویند.
  • انواع فریزر درایر در مرحله بعد نوبت به خشک کردن مرحله دوم مواد اولیه می رسد که در این مرحله افزایش درجه حرارت و پیوند یونی مولکول های آب که در مواد اولیه مانده است، شکسته می شود و فقط ۵ در صد رطوبت مواد اولیه باقی می ماند که به کمک گازهای بی اثر خلا در این دستگاه از بین می روند و مواد داخل فریزر کاملا خشک می شوند و ساختار متخلخل پیدا می کنند.

پس از این سه مرحله مواد غذایی یا دارویی در انواع فریزر درایر  ساختار متخلخل و بدون رطوبت پیدا می کند. متخلخل بودن ساختار باعث می شود، تا مواد بتوانند مجدد جذب آب کنند و رنگ و طعم تازگی پیدا کنند و در کل بدون تغییر باقی مانده باشند.

انواع فریزر درایر

انواع فریزر

انواع فریزر

انواع فریزر درایر نیز مانند سایر وسایل مورد در انواع گوناگونی برای استفاده وجود دارد، ساختار فریزر درایرها در انواع گوناگون متفاوت هستند و در این نوع فریزر سه گروه کلی وجود دارد که عبارتند از:

  • منیفولد (Manifold): که این گروه از فریزرها از نوع خشک کن های انجمادی هستند که برای محیط های آزمایشگاهی کاربرد دارد و در زمان کوتاهی مواد اولیه را خشک می کند.
  • از انواع فریزر درایر خشک کن انجمادی چرخشی: این سری از فریزر ها مخزن استوانه ای دارند و با حرکت چرخشی تمام بخش های مواد اولیه را به صورت کاملا یکدست خشک می کند.
  • فریزر درایر سینی دار: دستگاه های خشک کن انجمادی دارای سینی هایی هستند که هر دو مرحله خشک کن بر روی این سینی ها انجام می گیرد و در نهایت مواد داخل فریزر با کمترین رطوبت حاصل می شوند.

این نوع فریزر دستگاه بزرگ تری از نوع فریزر منیفولد است که برای طیف گسترده ای از مواد اولیه خوراکی که در فریزر قرار می گیرند، مورد استفاده است.

اجزای انواع فریزر درایر و  دستگاه های خشک کن انجمادی

اجزای دستگاه خشک کن

اجزای دستگاه خشک کن

از جمله اجزایی که در تمام خشک کن های انجمادی وجود دارد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محفظه ای برای قرار دادن مواد اولیه
  • مخزن کندانسور
  • شلف و سینی
  • سیستم تبرید
  • سیستم وکیوم و خلا
  • سیستم کنترل خلا
  • سیستم سیرکولاسیون

 

مطالب مرتبط

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *