با توجه به قیمت دستگاه فریزر درایر و هزینه های نگهداری آن، آیا خشک کردن مواد غذایی با انجماد صنعتی سودآور است؟

انواع مختلف دستگاه فریزر درایر در خطوط تولید کارخانه ها در حال فعالیت و فراوری مواد غذایی هستند و با توجه به اهمیت یافتن صادرات محصولات غذایی فراوری شده، روزانه بر شمار خطوط دستگاه های خشک کن انجمادی افزوده می شود. برای بررسی قیمت دستگاه فریزر درایر و سودآور بودن این صنعت، ابتدا باید با مکانیسم عمل دستگاه های خشک کن انجمادی و بخش های مختلف آن آشنا شد. در ادامه می توان از مقایسه هزینه های انجام شده برای راه اندازی خط تولید و سود حاصله از آن پی به صرفه اقتصادی این صنعت برد.

میوه و سبزیجات خشک شده با فریزر درایر

 

میوه و سبزیجات خشک شده با فریزر درایر

چه عواملی روی تعیین قیمت دستگاه فریزر درایر تأثیرگذار است؟

قیمت دستگاه فریزر درایر تحت تأثیر عوامل زیادی قرار می گیرد که برای بررسی راحت تر می توان آن ها را در سه دسته مشخصات فنی دستگاه، شرکت تولید کننده آن و پشتیبانی های پس از فروش تقسیم بندی نمود.

دسر، میوه و سبزیجات خشک شده با فریزر درایر

 

دسر، میوه و سبزیجات خشک شده با فریزر درایر

مشخصات فنی دستگاه خشک کن انجمادی، مهم ترین عامل تعیین کننده قیمت آن

ساختار فنی دستگاه خشک کن انجمادی شباهت های زیادی با سایر دستگاه های تبریدی (دستگاه های سرما ساز) دارد اما پیچیدگی های آن باعث می شود تعیین قیمت دستگاه فریزر درایر کمی دشوارتر باشد.

مانند سایر فریزر ها، دستگاه خشک کن انجمادی از یک محفظه استیل تشکیل شده است که مایع مبرد در آن جریان دارد، این محفظه ها را به شکل مستطیل و تونلی می سازند (چگونگی جریان مبرد و لوله کشی آن بسته به برند و شرکت سازنده دستگاه متفاوت است). حجم محفظه، جنس و کیفیت ساخت آن، کیفیت وکیوم (با توجه به وجود شرایط خلاء) و سایر مسائل مربوط به محفظه نخستین عامل تأثیرگذار بر قیمت دستگاه فریزر درایر است. کندانسور ها نیز در دو مدل هوا خنک و آب خنک طراحی و روی دستگاه خشک کن انجمادی پیکر بندی می شوند، کیفیت و قدرت کندانسور و کمپرسور نیز روی قیمت تمام شده تأثیر زیادی خواهد داشت.

تا به اینجا ویژگی های فنی دستگاه های خشک کن انجمادی تقریباً مشابه سایر انواع فریزر های صنعتی است. نخستین تفاوت را می توان در استفاده از پمپ خلاء (در دو مدل بدون روغن و مبتنی بر روغن) به منظور ایجاد کاهش فشار هوا و فراهم نمودن شرایط تصعید دانست. با توجه به گران تر بودن پمپ های بدون روغن، قیمت دستگاه فریزر درایر مجهز به این نوع پمپ ها طبیعتاً بیشتر از مدل های مجهز به پمپ مبتنی بر روغن است. اما باید توجه داشت که پمپ های مبتنی بر روغن به سبب نیاز به روغن و فیلتر روغن هزینه های نگهداری بیشتری دارد.

در نهایت لوازم جانبی آب بندی شرایط خلاء، دریچه های شیشه ای، متریال، ابعاد و تعداد سینی های خشک کن انجمادی و سایر ویژگی های فنی سیستم کنترل دمای خشک کن انجمادی و غیره همگی روی تعیین قیمت دستگاه فریزر درایر مؤثر هستند.

حفظ بافت و کیفیت ظاهر میوه جات با استفاده از فریزر درایر

 

حفظ بافت و کیفیت ظاهر میوه جات با استفاده از فریزر درایر

شرکت تولید کننده آن و خدمات تا حد زیادی روی قیمت دستگاه فریزر درایر تأثیرگذار خواهد بود

مانند سایر کالا های موجود در بازار که تفاوت برند تفاوت قیمت را نیز به همراه دارد، شرکت های سازنده فریزر درایر نیز بسته به سابقه، کیفیت محصولات و بسیاری از عوامل دیگر سیاست های خاص خود را در تعیین قیمت دستگاه فریزر درایر دارند.

برخی از شرکت ها با ارائه خدمات و سرویس های دوره ای پس از فروش و یا گارانتی های مدت دار می توانند در کاهش هزینه های مربوط به نگهداری خشک کن های انجمادی کمک حال صنعتگران باشند؛ چرا که این دستگاه ها (مخصوصاً اگر از پمپ های مبتنی بر روغن استفاده کنند) حتماً به سرویس های دوره ای برای تمیزکاری، بررسی عملکرد کندانسور و کمپرسور، بررسی پمپ خلاء و چکاپ وکیوم  نیاز دارند. قیمت دستگاه فریزر درایر در نهایت با درنظر گرفتن ویژگی های فنی، شرکت سازنده و خدمات پشتیبانی آن تعیین می شود.

هزینه هایی که برای راه اندازی دستگاه خشک کن انجمادی باید در نظر گرفت

  • انرژی (برق) برای راه اندازی دستگاه فریزر درایر (از خشک کن حرارتی با حجم مشابه کمتر است)
  • هزینه بسته بندی مواد غذایی خشک شده (بسته به بازار هدف، صادراتی بودن و میزان ماندگاری مورد انتظار متفاوت است)
  • هزینه های مربوط به نیروی انسانی، محل راه اندازی و سایر الزامات خط تولید صنعتی (بسته به حجم دستگاه نیروی انسانی لازم یک الی سه نفر است)
  • قیمت دستگاه فریزر درایر و هزینه های مربوط به نگهداری و سرویس آن
  • سایر هزینه های مربوط به راه اندازی یک خط تولید صنعتی مانند محل ذخیره سازی، بازاریابی، تأمین مواد اولیه و غیره

آیا راه اندازی خط فراوری مواد غذای خشک شده با انجماد به صرفه است

علی رغم تمام هزینه هایی که شرح آن ذکر شد و قیمت دستگاه فریزر درایر نباید از این نکته غافل شد که این صنعت ارزش افزوده حداقل پنج برابری دارد. به این معنی که طی یک پروسه ساده می توان مواد غذایی را از طریق خشک کردن با انجماد تا پنج برابر قیمت اولیه آن ها به فروش رساند. این ارزش افزوده در صورت صادرات به کشور های دیگر بسیار بیشتر خواهد شد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که پرداخت قیمت دستگاه فریزر درایر و راه اندازی خط فراوری محصولات غذایی با آن کاملاً توجیه اقتصادی داشته و بسیار سود آور است.

 

 

مطالب مرتبط

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *