تجهیزات لازم در فرایند تولید لبنیات

فرایند تولید لبنیات در تمامی فرآورده های آن همچون پنیر، کره، ماست، خامه، سرشیر و کشک، از شیر شروع می شود. شیر تهیه شده از گاو، گاومیش، بز و گوسفند، به عنوان ماده اولیه در این محصولات مورد استفاده قرار می گیرد. این در حالی است که طعم و بوی هر یک از فرآورده های لبنی، بر حسب نوع شیر حیوانی که استفاده می شود، متفاوت خواهد بود. شاید طعم لذیذ ماست گاومیش را تجربه کرده باشید که در مقایسه با ماست تهیه شده از گوسفند و گاو، دارای کیفیت بالاتری است.

خطوط تولید لبنیات

در فرایند تولید لبنیات، چندین مرحله به صورت کلی وجود دارد که شامل دریافت شیر، مرحله شستشو، پاستوریزاسیون و استیلایزرها و در نهایت تولید محصولاتی همچون دوغ، ماست و بستنی خواهد بود. به طور معمول می توان آن ها را با تجهیزات استریل و با دوامی در خط تولید فرآورده های لبنی یافت.

بخش دریافت شیر:

در اولین قدم در این فرآیند، شیر خام تحویل گرفته شده، برای تبدیل شدن به شیر پاستوریزه و خامه با کیفیت مناسب، مورد استفاده قرار می گیرد. در اینجا ماشین های حمل کننده شیر، در جایگاه دریافت شیر قرار گرفته و با روش تخلیه ثقلی، شیر جهت استفاده در فرایند تولید لبنیات، تحویل گرفته می شود.

پاستوریزه شیر:

در مرحله بعد، لازم است که شیر به صورت پاستوریزه درآید. برای این کار، از روش حرارتی استفاده شده و با گرم کردن شیر، باعث نابود کردن باسیل سل در شیر می شود که می تواند از ایجاد تاثیر نامناسب بر شیر جلوگیری نماید.

فرایند تولید لبنیات در بهترین کیفیت

فرایند تولید لبنیات در بهترین کیفیت

با استفاده از دمایی بین ۷۲ الی ۷۵ درجه سانتی گراد، می توان باسیل سل را در مدت حدود بیست دقیقه از بین برد. ضمن آن که شیر دارای میکروارگانیزمایی است که می تواند اثر مخربی در طعم و دوام لبنیات های تولید شده داشته باشد. پاستوریزه کردن شیر در فرایند تولید لبنیات، می تواند این مساله را نیز رفع نماید.

پاستوریزه خامه:

باید اشاره کنیم که میان پاستوریزه کردن شیر و خامه، تفاوت اندکی وجود دارد. از آن جایی که ویسکوزیته خامه بالا می باشد، دمای مورد نیاز برای پاستوریزه کردن آن نیز بین ۸۰ الی ۸۵ درجه سانتی گراد می باشد که به سادگی در مدت ده ثانیه انجام می شود.

مخازن استیل شیر پاستوریزه:

هنگامی که کار پاستوریزه کردن شیر خام به انتها می رسد، آن ها را به مخازن استیل انتقال داده و ذخیره سازی می کنند. در ادامه فرایند تولید لبنیات، این مخازن که دارای خواص ضد زنگ زدگی می باشند، می توانند به راحتی شیر و خامه را را نگهداری کنند. برای ارسال شیر و خامه نیز از این مخازن استفاده می شود تا متناسب با نیاز هر واحد، میزان مشخصی از لبنیات فرستاده شود.

تولید ماست، دوغ و بستنی

تولید ماست، دوغ و بستنی

شستشوی خطوط و تجهیزات:

از دیگر موارد مورد نیاز در خطوط تولید لبنیات، بخش استریل و شستشو می باشد که به طور معمول در شروع کار تولید، صورت می گیرد. تمامی تجهیزات مطابق با یک برنامه مناسب و با آب در دمای تقریبی ۹۰ درجه سانتی گراد، شستشو داده می شوند.

در فرایند تولید فراورده هاي لبني، ابتدا به مدت ده دقیقه آب کشی انجام شده و سپس با دمای ۷۵ درجه سانتی گراد، شستشو با سود یک و نیم درصد در مدت سی ثانیه انجام می شود. سپس به مدت پنج دقیقه، خط آب کشی شده و مجدد با اسید یک درصد و در دمای ۷۰ درجه سانتی گراد استریل خواهد شد. در نهایت آب کشی کامل صورت می گیرد.

استیلایزرها در فرایند تولید لبنیات:

یکی از اقداماتی که می تواند دوام و ماندگاری محصولات را در مدت زمان طولانی تری فراهم کند، روش استریلیزاسیون است. با این روش در فرایند تولید لبنیات، می توان برای از بین بردن آنزیم های مقاوم و میکروارگانیزم ها اقدام کرد.

راه اندازی بهترین خط تولید لبنیات

راه اندازی بهترین خط تولید لبنیات

همین امر باعث دوام بالاتر محصولات شده و امکان ذخیره سازی و ارسال آن ها را در مدت زمان بالا فراهم می کند. در این بخش از تولید فرآورده های لبنی، تجهیزاتی همچون تانک و فیر اسپتیک و استریلایزر به کار گرفته می شود که می توانید به سادگی از ماشین سازی آرش تهیه کنید. تمامی تجهیزات تولید شده توسط این کارخانه، دارای ماندگاری و طول عمر بالایی بوده و نگهداری و سرویس ساده ای را شامل می شود.

 

محصولات مرتبط:

بررسی نکات لازم به هنگام خرید دستگاه پرکن بستنی قیفی

دستگاه شیر سرد کن

 مقالات مرتبط:

عملکرد دستگاه فراوری مایه بستنی

با خرید دستگاه بستنی نونی به درآمد بالایی برسید

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *