ویژگی و مزیت‌ها فریز درایر

فریزدرایر برای منجمد کردن مواد غذایی به کار می رود. آن را با نام دیگری چون لیوفیلیزاسیون می شناسند. برای این که ماده ها غذایی خراب نشوند، لازم است که آن ها را خشک نمود. این دستگاه برای این کار ساخته شده است. با این روش می توان عمر مفید آن ها را نیز افزایش داد. از دیگر مزیت ها آن می توان به سبک شدن وزن برای حمل و نقل اشاره نمود. اما این فرایند به چه صورت انجام می شود؟ در ادامه مقاله با ماشین سازی آرش همراه باشید تا بیشتر با فریز درایینگ آشنا شوید.

فريزدرایر مناسب برای منجمد کردن مواد غذایی

فريزدرایر مناسب برای منجمد کردن مواد غذایی

مزیت ها فریزدرایر

بهترین و موثرترین روش برای از بین بردن رطوبت مواد غذایی، استفاده از دستگاهی به نام فریزدرایر است. برای این که ماده ها غذایی بتوانند به خوبی کیفیت خود را حفظ کنند، باید بو، شکل و فرم خشک بودن را پیدا کنند. ممکن است بعضی از صنایع نیاز داشته باشند تا مواد اولیه را به مدت طولانی نگهداری کنند و طوری این فرایند را انجام دهند که هیچکدام از آن ها فاسد نشوند. به همین دلیل استفاده از این دستگاه برای چنین افرادی مناسب است. در فرایند تصعید که دما پایین و زدایش سریع آب صورت می گیرد، عمر انباری چنین صنایعی افزایش پیدا می کند. شما می توانید به راحتی تا ۱۲ ماه تمامی مواد غذایی را در انبار نگهداری کنید.

افزودن دوباره رطوبت با فریزدرایر

اگر ماده که خشک شده است، نتواند دوباره رطوبت را جذب کند، در آینده کیفیت پایینی خواهد داشت. به همین دلیل با به وجود آوردن فضاها متخلخل می توان دوباره رطوبت را به آن برگرداند. این موضوع باعث می شود تا ماده غذایی دوباره کیفیت خود را به دست بیاورد. در نتیجه برای مصرف بسیار حالت ایده آلی را پیدا می کنند. سیستم تبرید کندانسور (یخ) واقع در داخل فریزدرایر، خنک می کند. همچنین می توان از سیستم تبرید برای خنک کردن قفسه ها برای انجماد محصولات استفاده کرد. سیستم ها کنترل فریز درایینگ از نظر پیچیدگی متفاوت هستند و معمولاً شامل توانایی سنجش دما و فشار هستند. جالب است بدانید درایر می تواند روی تغذیه ها نیز اثر مثبتی بگذارد. اما آن ها دارای معایبی نیز هستند که در ادامه به آن می پردازیم.

معایب و مشکلات فریز درایینگ

درست است که فریزدرایر مزیت ها خوبی دارد و برای اکثر صنایع مواد غذایی کاربرد دارد. اما آن ها از معایب و مشکلاتی نیز برخوردارند. یکی از آن ها امکان رشد میکروب است. درست است که می توان در دما پایین از نفوذ میکروب ها جلوگیری نمود، اما میکروب ها می توانند به راحتی در مواد غذایی ماندگار شوند و در آن جا رشد کنند. یکی از اتفاق هایی که از همین قضیه در ایالت متحده پدید آمد، آلوده بودن توت فرنگی هایی بود که با خود شیوع هپاتیت A را آورد. اگر محصولات به خوبی بسته بندی یا ذخیره نشوند، می توانند رطوبت جذب کنند که محیطی مناسب برای رشد میکروب ها بیماری زا است.

هزینه بیشتر برای خشک کردن به صورت فریز درایينگ

هزینه بیشتر برای خشک کردن به صورت فریز درایينگ

هزینه بالا فریز درایینگ

هزینه‌خشک کردن ها مدل انجمادی تا ۵ برابر هزینه بیشتری نسبت به سایر روش ها خشک کردن دارند. به همین دلیل اگر از ارزش افزوده در مواد غذایی استفاده نشده باشد، این روش مناسب نمی باشد. البته برای تخمین هزینه در اين روش باید به عواملی چون نوع بسته بندی، نوع محصول، مواد بسته بندی شده و ظرفیت فرآوری توجه کرد.

ماندگاری مواد غذایی تا 12 ماه در انبار با فریزدرایر

ماندگاری مواد غذایی تا ۱۲ ماه در انبار با درایر

فرآیند فریزدرایر چگونه است؟

این فرایند را می توان به سه مرحله تقسیم کرد

  • انجماد: محصول اغلب تحت فشار اتمسفر منجمد می شود.

خشک کردن اولیه: این مرحله از خشک کردن به صورت تصعید است که در آن آب موجود در ماده غذایی منجمد و سپس حذف می شود.

  • خشک کردن ثانویه: به عنوان خشک کردن دفعی نیز شناخته می شود. رطوبت باقی مانده ماده ها غذایی در این مرحله از خشک کردن محصولات انجام می شوند.

فریزدرایر باید در شرایط کنترل شده ای انجام شود که آب را ذوب نکند؛ زیرا وجود آب مایع ممکن است ترکیب، شکل و خواص فیزیکی محصول را  به طور کلی تغییر دهد.

 

محصولات مرتبط:

معرفی تری بلندر+ کاربرد و مزایا

دستگاه خامه خشک کن را برای تولید بستنی با کیفیت بالا خریداری نمایید

مقالات مرتبط:

اطلاعات مهم و ضروری درباره طرز کار دستگاه فریز درایر

با توجه به قیمت دستگاه فریزر درایر و هزینه های نگهداری آن، آیا خشک کردن مواد غذایی با انجماد صنعتی سودآور است؟

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *