در خط تولید کارخانه لبنیات، چه می گذرد؟

آیا می دانستید لبنیات، از جمله شیر و بستنی، پیش از آنکه در بازار عرضه و مناسب مصرف شوند، از یکسری فرآیندها در کارخانه عبور می کنند؟ سپس محصولات لبنی به صورت بسته بندی، به دست ما می رسند. کل فرآیند تولید لبنیات را، می توان به چندین مرحله مختلف طبقه بندی کرد. در ابتدا شیر دام ها را از مزارع بزرگ جمع آوری می‌ کنند و از نظر خلوص و کیفیت، مورد بررسی و آزمایش قرار می دهند. سپس شیر به کارخانه ها منتقل می شود. اگر شما نیز علاقمند به آشنایی با خط تولیدکارخانه لبنیات هستید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید، تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

تولید انواع لبنیات، در خط تولید کارخانه لبنیات

تولید انواع لبنیات، در خط تولید کارخانه لبنیات

دریافت شیر، اولین گام خط تولیدکارخانه لبنیات

نخستین واحد خط تولید کارخانه لبنیات، واحد دریافت شیر است. این واحد وظیفه دارد، که شیر خام وارد شده به کارخانه را، طبق استانداردهای لازم، به لبنیات پاستوریزه تبدیل کند. کامیون هایی که حامل شیر هستند، در جایگاه خطوط دریافت شیر وارد و متوقف می شوند. لازم است که تنش های مکانیکی اعمال شده به شیر، به کمترین میزان خود برسند، تا لیپو سیز رخ ندهد. برای جلوگیری از آن، تخلیه صیقلی پیشنهاد می شود. سپس شیر را برای فرآیند پاستوریزاسیون آماده می کنند. برای پاستوریزه کردن شیر و نابود کردن باسیل سل، به نوعی فرآیند حرارتی نیاز است. این حرارت نباید هیچ گونه اثر نامطلوبی روی شیر داشته باشد. معیار تضمین سالم بودن شیر و از بین رفتن دیگر عوامل بیماری زای آن، نابود شدن باسیل سل است.

این باکتری مقاوم ترین عامل بیماری زای شیر می باشد. به همین دلیل در خط تولیدکارخانه لبنیات، نابودی آنها الزامی است. به طور کلی، شیر علاوه بر میکروارگانیسم های بیماری زا، شامل میکروارگانیسم های زیان آور نیز می باشد. این میکروارگانیسم ها، بر طعم و ماندگاری محصولات لبنی تاثیری مخرب و منفی دارند.

پاستوریزاسیون، از مراحل مهم تولید لبنیات

پاستوریزاسیون، از مراحل مهم تولید لبنیات

در مرحله شست و شو خط تولیدکارخانه لبنیات، چه اعمالی انجام می شوند؟

به طور معمول پیش از شروع تولید، مرحله استریل خطوط و گندزدایی آنها صورت می گیرد. این کار به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در ابتدای روز انجام می شود. برای استریل خطوط، به آب با دمای ۹۰ الی ۹۵ درجه سلسیوس نیاز است. شستشوی خطوط و تجهیزات لبنی، معمولا یک برنامه متداول دارد، که شامل ده دقیقه آبکشی، شست و شو با دمای ۷۵ درجه سلسیوس و سود نیم الی یک و نیم درصد به مدت ۳۰ دقیقه، پنج دقیقه آبکش مجدد، ۲۰ دقیقه شستشو در دمای ۷۰ درجه سلسیوس با اسید نیم الی یک درصد و همچنین آب کشی نهایی است. برای عمل گندزدایی خطوط، به هیتر های جداگانه در هر خط ارسال نیاز می باشد. این خطوط شامل پنج تانک برای آب بازیافتی، سود و اسید و آب داغ می باشد.

چرا به فرآیند استریلیزاسیون در خط تولیدکارخانه لبنیات نیاز داریم؟

فرآیند استریلیزاسیون برای تولید فرآورده های لبنی، با ماندگاری بالا، ضروری می باشد. در این فرآیند از یک عملیات حرارتی استفاده می شود. استریلیزاسیون تمامی میکروارگانیسم ها و آنزیم های مقاوم در برابر حرارت را، غیرفعال می کند. این عمل به عرضه کردن محصولات بدون هیچ گونه درد سر، در مناطق دور، کمک می کند. در حالت مستقیم، استریلایزر با تزریق کردن مستقیم بخار گرید غذایی به شیر، دمای آن را به بیش از ۱۴۰ درجه سلسیوس افزایش می دهد. درنوع غیر مستقیم، استریلایزر ها شیر توسط بازیابی گرمایی شیر خروجی، تا ۱۱۰ درجه سلسیوس گرم شده و سپس گرمای خود را با شیر ورودی تبادل می کند. در هر دو حالت شیره هموژن شده، با دمای ۲۰ درجه سلسیوس، از استریلایزر خارج می شود.

تولید بستنی در خط تولید کارخانه لبنیات

تولید بستنی در خط تولیدکارخانه لبنیات

فرآیند تولید انواع لبنیات، در خط تولیدکارخانه لبنیات به چه صورت است؟

  • ماست

با وجود انواع مختلف ماست، معمول ترین نوع آن، ماست های معمولی و هم زده هستند. ماست ها، به خصوص برای افرادی با اختلالات گوارشی، بسیار مفید هستند. به طور کلی، در فرآیند تولید ماست به مرحله وجود دارد، که عبارتند از: اختلاط، پاستوریزاسیون و بسته بندی. البته روند این مراحل، برای هر نوع ماست، متفاوت است. برای تولید ماست های معمولی، با افزودن استارتر به محصول، دمای آن را تا ۴۵ درجه سلسیوس بالا می برند. پس از بسته بندی، با انتقال ماست به گرم خانه، عمل تخمیر کامل می شود. در ماست های هم زده، داخل تانک های مخصوصی فرآیند لازم انجام می شود و پس از سرد شدن، محصول را بسته بندی می کنند.

  • دوغ

در خط تولیدکارخانه لبنیات، برای تولید دوغ، شیر به دمای ۸۵ درجه برای پاستوریزاسیون نیاز دارد. درنهایت، پس از خنک شدن شیر و وارد شدن آن به تانک تخمیر، به جریان آب در تانک تخمیر نمک مخمّر و ماده خشک اضافه می کنند. پس از افت PH محتوای تانک، جهت پخت دوم، شیر به پاستور فرستاده می شود. پس از کاهش دمای آن، محصول نهایی آماده بسته بندی خواهد بود.

  • بستنی

برای تهیه بستنی در خط تولیدکارخانه لبنیات، از دستگاه های بستنی ساز مختلفی، با توجه به نوع بستنی مورد نظر، استفاده می کنند. در این فرآیند، ابتدا مواد مورد نیاز جهت ساخت بستنی، به میزان تعیین شده، وارد تانک های بافر می شوند. سپس تمامی مواد با یکدیگر ترکیب شده و با عبور از پلیت هیتر، به تانک اصلی می روند. پس از اطمینان از یکنواخت شدن محتوا، نوبت به عملیات پاستور می رسد. سپس با وارد شدن به تانک سه جداره ای، مخلوط بستنی به آرامی هم زده می شود. این فرآیند تا جایی ادامه می یابد که بستنی، اصطلاحا بسته و سفت شود. در نهایت، بستنی آماده هدایت به سمت فریزرهای مخصوص و دستگاه بسته بندی خواهد بود.

جمع بندی

در این مقاله به طور کامل با خط تولیدکارخانه لبنیات آشنا شدیم. برای انتخاب، تهیه و استفاده از ماشین های مورد استفاده در کارخانه های لبنیات، می توانید به سایت ماشین سازی آرش مراجعه کنید. مجموعه ما، همواره در کیفیت و نوآوری پیشرو بوده و ۳۰ سال سابقه درخشان در عرصه ساخت ماشین آلات و مخازن با کیفیت صنایع لبنی و بستنی دارد. تمامی محصولات ما از پشتیبانی سراسری و گارانتی برخوردار هستند.

 

محصولات مرتبط:

شیر سردکن ۱۵۰۰ لیتری و کاربرد های شگفت انگیز آن

رونق اصولی کسب و کار شما با خرید دستگاه پرکن ماست در دهانه های مختلف

مقالات مرتبط:

چرا مخزن استیل دوجداره میکسر دار، به انتخاب اول کارخانه های تولید بستنی و لبنیات تبدیل شده است؟

نگاه کلی بر خط تولید لبنیات صنعتی

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *