مراحل تولید بستنی سنتی

بستنی یکی از خوشمزه‌ترین خوراکی‌هایی است که همه آن را دوست دارند. فرقی ندارد که در چه سنی هستید، شما حتی می‌توانید با داشتن چند تا فرزند، باز هم طرفدار بزرگ بستنی باشید. بستنی‌ها انواع مختلفی دارند و طبیعتا هر نوع، طرفداران مخصوص به خود را دارد. مراحل تولید بستنی سنتی کمی با بستنی‌های معمولی متفاوت است. البته لازم به ذکر است که همه این مراحل در کارخانه‌ها و با دستگاه انجام می‌شود. ما در این مقاله می‌خواهیم درباره نحوه تولید بستنی سنتی در کارخانه و همچنین روش کار هر یک از دستگاه‌های بستنی‌ساز صحبت کنیم. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید، تا شما را در جریان جالب‌ترین چیزها درباره مراحل تولید بستنی سنتی قرار دهیم.

استفاده از زعفران، علت اصلی رنگ زرد بستنی‌های سنتی

استفاده از زعفران، علت اصلی رنگ زرد بستنی‌های سنتی

بار سفت‌ کن‌ ها (فریزرهای صنعتی)

بار سفت کن یکی از دستگاه‌هایی است که برای تولید هر نوع بستنی و به خصوص بستنی سنتی به آن احتیاج داریم. این دستگاه انواع مختلفی دارد و مدل‌های ساده و پیشرفته آن در بازار موجود است. جالب است بدانید که شرایط آب و هوایی هم در نوع بار سفت کن تاثیر می‌گذارد. این دستگاه که یکی از مهم‌ترین ابزارها در مراحل تولید بستنی سنتی است، در دو مدل رومیزی و ایستاده (صنعتی) وجود دارد که در کارخانه‌ها از مدل ایستاده آن استفاده می‌کنند.

استفاده از بار سفت کن برای افزودن مغزی جات به بستنی

استفاده از بار سفت کن برای افزودن مغزی جات به بستنی

طبیعتا برای تولید بستنی ما به یک دمای پایین احتیاج داریم و این دمای پایین در شرایط عادی شکل نمی‌گیرد. وظیفه بار سفت کن ایجاد این دمای پایین است و اصلا به همین دلیل، به آن فریزر هم می‌گویند. این دستگاه با ایجاد دمای مناسب، کاری می‌کند که مواد اولیه بستنی که ابتدا در بار سفت کن باهم مخلوط می‌شوند یخ بزنند و سفت شوند. این دستگاه یکی از مهم‌ترین مراحل تولید بستنی سنتی را شکل می‌دهد و لازم است بدانید به دلیل نوسانات قیمت، بهتر است که حتما آن را از یک جای معتبر تهیه کنید تا خیالتان راحت شود محصولی باکیفیت را دریافت خواهید کرد.

دستگاه پرکن خطی

یکی دیگر از دستگاه‌هایی که برای تولید بیشتر خوراکی‌ها و به خصوص بستنی از آن استفاده می‌کنیم، دستگاه پرکن خطی است. وظیفه اصلی این دستگاه‌، تزریق مواد به داخل ظرف است. یعنی ظرف‌ها زیر دستگاه قرار می‌گیرند و توسط آن با مواد خوراکی پر می‌شوند که بدون شک در مراحل تولید بستنی سنتی نقش مهمی را ایفا می‌کند. این مواد اکثرا مایع هستند که به صورت خطی وارد ظرف شده و آن را پر می‌کنند.

شاید برایتان سوال شود که چرا نام خطی را برای این دستگاه‌ها انتخاب کرده‌اند؟ دلیل این نام‌گذاری، قرار گرفتن ظرف‌ها روی خط صاف دستگاه است که به صورت خطی در کنار هم قرار می‌گیرند و پر می‌شوند. این دستگاه می‌تواند مایعات رقیق و غلیظ را به داخل ظرف‌ها هدایت کند اما دستگاه مخصوص مایعات غلیظ با دستگاه مایعات رقیق متفاوت است. دستگاه‌های پرکنی که در کارخانه و برای اجرای مراحل تولید بستنی سنتی استفاده می‌شوند، معمولا اتوماتیک یا نیمه‌اتوماتیک هستند و دستگاه‌های پرکن دستی بیشتر در خانه‌ها استفاده می‌شوند.

دستگاه پرکن روتاری

دستگاه پرکن روتاری، وظیفه مشابهی با دستگاه پرکن خطی دارد. هردوی آن‌ها وظیفه پر کردن ظروف را بر عهده دارند. اما دستگاه روتاری به صورت چرخشی ظرف‌ها را پر می‌کند. یعنی ظرف‌ها روی یک خط صاف قرار نمی‌گیرند. یکی دیگر از مزایای این دستگاه که در تسریع مراحل تولید بستنی سنتی خیلی به ما کمک می‌کند، سرعت بالا در پر کردن ظرف‌ها است به طوری که می‌تواند در یک دقیقه ۶۰ تا ۶۰۰ عدد ظرف را پر کند. انعطاف‌پذیری و ایمنی بالا دو تا از مزایای مهم این دستگاه محسوب می‌شود. تمیز کردن این دستگاه هم خیلی راحت است و قطعات سیلندر و پیستون به راحتی جدا می‌شوند و می‌توان آن‌ها را تمیز کرد.

قیف‌های خوراکی می‌توانند به جای ظرف بستنی پر شوند

قیف‌های خوراکی می‌توانند به جای ظرف بستنی پر شوند

مخازن استیل

مخازن فلزی دستگاه نیستند. بلکه همانطور که از اسمشان هم پیداست مخزنی برای تگهداری بستنی‌ها به حساب می‌آیند و در مراحل تولید بستنی سنتی نقش مهمی را ایفا می‌کنند. شکل ظاهری این مخازن معمولا به صورت استوانه‌ای است اما شکل مکعبی، هرمی، مخروطی یا حتی کروی آن‌ها هم وجود دارد. استیل بودن و دمای پایینی که این مخزن‌ها دارند، باعث می‌شود بتوانند به خوبی از بستنی‌های سنتی محافظت کنند.

بستنی سنتی قیفی یکی از محبوب‌ترین‌ها بین مردم

بستنی سنتی قیفی یکی از محبوب‌ترین‌ها بین مردم

نتیجه‌گیری

حالا که به خوبی با دستگاه‌های مخصوص تولید بستنی در کارخانه آشنا شدید. دیگر می‌دانید که این بستنی‌های خوشمزه چگونه تولید می‌شوند. اما یک موضوع مهم وجود دارد و آن این است که چگونه می‌توان این دستگاه‌ها را با کیفیت بالا و قیمت مناسب خریداری کرد. گروه ماشین‌ سازی آرش، که سازنده خط تولید صنایع لبنی، بستنی و صنایع غذایی است، در این زمینه به شما کمک خواهد کرد. بد نیست که سری به سایت این فروشگاه بزنید و محصولات آن‌ها را که در مراحل تولید بستنی سنتی بسیار تاثیر‌گذارند، مشاهده کنید.

 

مقالات مرتبط:

راهنمای خرید و فروش بارسفت کن با جدید ترین متد در سال ۲۰۲۲

اطلاعات مهم و ضروری درباره ماشین آلات خط تولید بستنی

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *