نحوه عملکرد دستگاه تولید لبنیات چگونه است؟

 از دستگاه تولید لبنیات برای تولید انواع مواد لبنی از جمله شیر، ماست، کره، بستنی، خامه، دوغ و… استفاده می کنند. این دستگاه ها به گونه ای طراحی و ساخته شده اند که می توانند بهترین مواد لبنی را به صورت صنعتی تولید نمایند. به دلیل بزرگ بودن این مدل ماشین ها، معمولا از آن به عنوان دستگاه های صنعتی و فقط برای کارخانه جات تولید کننده لبنیات و شرکت ها استفاده می کنند. استفاده از آن به صورت خانگی و برای ساخت مواد لبنی خانگی مناسب نیست، چرا که چگونگی کارکرد آن نیز متفاوت است.

تولید لبنیات با بهترین کیفیت

تولید لبنیات با بهترین کیفیت

دستگاه تولید لبنیات، مراحل مختلفی دارد. به عنوان مثال برای تولید ماست، چندین مرحله طی می شود و در نهایت پس از تایید نهایی بسته بندی آن صورت خواهد گرفت. مخزن های مختلفی برای انجام کارهای متفاوت وجود دارد. اندازه گیری مواد تشکیل دهنده، مخلوط کردن مواد با یک دیگر، اضافه کردن مواد مایع و مواد جامد، استریلایزر، فیلتر کردن و… هر کدام بر عهده قسمتی از یک دستگاه می باشد. هرچه قابلیت یک دستگاه بیشتر باشد، نیاز به جابه جایی مداوم لبنیات بین دستگاه ها نخواهد بود. توجه داشته باشید، خراب بودن دستگاه از عمر محصولات شما کم خواهد کرد.

تجهیزات خط تولید لبنیات

همان طور که می دانید برای تولید انواع فرآورده های لبنی از دستگاه تولید لبنیات استفاده می شود. خط تولید لبنیات از دستگاه ها و ماشین آلات زیادی برخوردار است که هر یک از آن ها وظایف متفاوتی را انجام می دهند. این دستگاه ها بدون نیاز دائمی به اپراتور به صورت اتوماتیک قابل اجرا هستند.

  • پرکن اتوماتیک
  • پمپ سانتریفیوژ
  • خامه گیر
  • دستگاه استرلیزاسیون
  • بخش تصفیه
  • تجهیزات فرآوری و عمل آوری
  • ماشین آلان بسته بندی

مواردی که نام برده شد جزء دستگاه های خط تولید هستند و همانطور که از نام آن مشخص است کارهای مخصوص به خود را دارند.

مواد لبنی تولید شده از شیر طبیعی

مواد لبنی تولید شده از شیر طبیعی

نحوه تولید انواع لبنیات

برای تولید انواع مواد لبنی از جمله، ماست، کره، کشک، دوغ و… با استفاده از دستگاه تولید لبنیات، ابتدا شیر خام را جمع آوری و در مخزن های ذخیره سازی نگه می داریم. پس از آن مراحل کف گیری، فیلتراسیون و حرارت دهی روی شیر انجام داده می شود. با توجه به اینکه شما می خواهید از شیر چه محصولی را تولید کنید باید میزان چربی شیر را تنظیم کنید و چربی اضافه را از آن دور کنید. در این مرحله در صورت نیاز شما می توانید ویتامین ها و مواد مغذی را به شیر اضافه نمایید.

پس از انجام مراحل بالا باید محصول به دست آمده را برای بسته بندی به به بخش دربندی و پرکن بفرستید. اگر در این بخش می خواهید از بطری استفاده کنید باید ابتدا آن ها را با استفاده از دستگاه های بطری شویی، شسته و خشک کنید و در آخر آن را از محصول به دست آمده پر کنید. توجه  داشته باشید که  تمامی این مراحل به صورت مکانیزه انجام می شود یعنی دستگاه تولید لبنیات بدون کمک اپراتور این مراحل را طی می کند به همین دلیل هزینه کمتری مصرف خواهد شد و زمان بیشتری باقی خواهد ماند.

ویژگی دستگاه های تولید کننده مواد لبنی

ویژگی دستگاه های تولید کننده مواد لبنی

مزیت های خط تولید‌لبنیات صنعتی

همان طور که می دانید دستگاه تولید لبنیات به صورت صنعتی امکانات متفاوتی دارد. دستگاه های جدیدتر از مزیت های بیشتری برخوردار هستند و همین موضوع تاثیر مثبتی روی کیفیت بالای محصولات خواهد داشت.

  • مجهز به سیستم کنترل PLC
  • مجهز به سیستم پاستوریزاتور
  • دارای برگه گارانتی و خدمات پس از فروش
  • دارای مکانیزم اتوماتیک بدون نیاز به نیروی انسانی
  • تولید انواع مواد لبنی در ظرفیت های متفاوت

مکانیزم اتوماتیک جزء یکی از مهم ترین مزیت هایی است که این دستگاه ها دارند، چرا که تا حد زیادی از خطای انسانی می توان جلوگیری کرد و هزینه ها را کاهش داد.

قیمت دستگاه تولید لبنیات

همان طور که می دانید دستگاه تولید لبنیات در انواع مختلفی ساخته می شود، هر یک از آن ها با توجه به قطعاتی که دارند از امکانات و قابلیت های متنوعی هم برخوردار هستند. این دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی برای تولید انواع مواد لبنی مورد استفاده قرار می گیرد. هرچه سال ساخت این دستگاه ها بروز تر باشد، دارای امکانات بیشتری هم خواهد بود. به مراتب قیمت این دستگاه ها نیز با توجه به ویژگی ها و امکانات بالاتر، افزایش پیدا خواهد کرد.

 

 مقالات مرتبط:

نگاه کلی بر خط تولید لبنیات صنعتی

خط تولید لبنیات سنتی چه محصولاتی را تولید می کند؟

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *