خط تولید لبنیات سنتی چه محصولاتی را تولید می کند؟

خط تولید لبنیات سنتی چه محصولاتی را تولید و به بازار عرضه می کند. معمولا بازارها با میزان تقاضا پیش می روند، یعنی ابتدا با بررسی بازار و داده های مربوط به فروش در بازار وضعیت بازار سنجیده می شود و بر اساس آن مشخص می شود، که مردم چه تقاضایی دارند. آیا این تقاضا به صورت مستمر هست.؟ یا اینکه چند درصد مردم متقاضی محصول مورد نظر هستند.

همه این پرسش ها و حدس و گمان ها تاثیر بسزایی بر روی خط تولید لبنیات سنتی و حتی خط تولید لبنیات صنعتی دارد. با توجه به داده هایی که در چند سال اخیر از خرید مردم در بازار بدست آمده است، اینطور دریافت می شود، که مردم علاقه بیشتری به استفاده از محصولات لبنی سنتی دارند.

لبنیات سنتی از شیر تازه

 

اما منظور از لبنیات سنتی چه محصولاتی است؟ خط تولید لبنیات سنتی باید برای بازار هدف انواع محصولات لبنی را فراهم کند، که این محصولات عبارتند از : شیر، خامه، پنیر، دوغ، کشک آماده مصرف و کشک خشک، ماست و انواع ماست طعم دار، سرشیر، بستنی که هم از نوع سنتی بسیار مورد پسند قرار می گیرد و هم بستنی های طعم دار با طعم میوه های متفاوت مورد استقبال قرار می گیرد.

نا گفته نماند، که هر کدام از محصولاتی که در پاراگراف بالا با عنوان لبنیات سنتی نام بردیم، انواع گوناگونی دارند و بر اساس نوع فرآیند و شیر حیوانی که از آن تهیه می شوند و گاهی طعم ها نام گذاری می شوند.

ماده اولیه در خط تولید لبنیات سنتی چیست؟

کلا کلمه لبنیات در ذهن ما با اسم شیر همراه است. یعنی پایه و ماده اولیه برای تهیه هر نوع لبنیاتی شیر است. این ماده اولیه خودش انواع گوناگونی دارد، مثلا شیر گوسفند، شیر گاو، شیر گاو میش،  شیر شتر، شیر بز و…

اگر از شیر گاو ماست تهیه شود، به آن ماست گاوی می گویند و اگر از شیر گوسفند ماست تهیه شود، می گویند، ماست گوسفندی است. و به این ترتیب به خاطر ماده اولیه که از هم متفاوت هستند، نام هر کدام از محصولات مربوط به شیری است، که از آن تهیه شده است

 

فرآیند تولید خامه در خط تولید لبنیات سنتی

خامه اولین محصولی است، که از شیر طی فرآینده بدست می آید. معمولا شیر را می جوشانند و پس از جوشیدن و خنک شدن آن را داخل دستگاه خامه زن می ریزند، این دستگاه با خاصیت گریز از مرکز شیر را می چرخاند و به این ترتیب شیر کم چرب از یک خروجی خارج می شود و خامه از خروجی دیگر خارج می شود. به این ترتیب طی فرآیندی خامه از شیر جدا می شود و قابل استفاده است.

فرآیند تولید ماست در خط تولید لبنیات سنتی

در فرآیند تولید ماست ابتدا خامه شیر را از آن جدا می کنند، سپس مجدد شیر را حرارت می دهند تا به دمایی برسد، که بتوان مایه ماست را به شیر اضافه کرد. سپس آن را در دستگاه ماست بند می ذاریم، تا ماست علاوه بر اینکه بگیرد، خنک نیز بشود.

فرآیند تولید سرشیر در خط تولید لبنیات سنتی

تولید سرشیر در خط تولید لبنیات

تولید سرشیر در خط تولید لبنیات

 

سرشیر از ماست پر چرب گرفته می شود، وقتی خامه شیر را نگیریم، از آن شیر ماست پر چربی حاصل می آید، که می توان چربی روی آن را که سرشیر است، جدا کرد و در وعده صبحانه میل کرد.

فرآیند تولید کره در خط تولید لبنیات سنتی

کره نیز از محصولاتی است، که پس از تبدیل شیر به ماست آن را داخل کره گیر می ریزند، به همراه چند لیتر آب و چند قطعه یخ تا در این دستگاه کره ها بر روی دوغ شناور شوند، سپس کره ها را از سطح دوغ جدا می کنند و هر کدام را به تفکیک می فروشند.

فرآیند تولید دوغ در خط تولید لبنیات سنتی

بعد از انکه از ماست پر چرب کره گرفته می شود، دوغ باقی می ماند، که دوغ حاصل کم چرب است. اگر مشتری دوغ پر چرب بخواهد، باید که ماست پر چرب بدون آنکه چربی آن را بگیرد، با آب و نمک و گاهی هم طعم نعنا و پونه را ماست مخلوط کند و ماست پر چرب سفارش مشتری را تهیه کند.

تفاوت بین خط تولید لبنیات سنتی با خط تولید لبنیات صنعتی

تفاوت دو خط تولید لبنیات سنتی و خط تولید صنعتی در دستگاه ها این دو خط تولید است، چون در خط تولید لبنیات صنعتی از دستگاه های تمام اتوماتیک استفاده می شود

 

مقالات مرتبط:

عملکرد اصلی دستگاه بستنی حصیری به چه صورت می باشد؟

هرآنچه درمورد دستگاه پرکن بستنی باید بدانید

 

ما را در  اینستاگرام دنبال کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *