انواع تجهیزات کارخانه بستنی سازی

تجهیزات کارخانه بستنی سازی باتوجه به ويژگي هايي كه دارند در خط توليد بستني به كار مي روند. بستني كه از پرطرفدارترين و پرفروش ترين محصولات صنايع لبني محسوب مي شود، از تركيباتي تشكيل مي شود كه براي نگهداري آن ها به تجهيزات مدرن كارخانه اي نياز است. در اين مقاله به بررسي آن ها مي پردازيم.

بستني قيفي

بستني قيفي

تانكر هاي حمل شير

تانكر هاي حمل شير كه به منظور انتقال شير به كارخانه كاربرد دارند مشخصات ويژه ايي دارند. كاربرد اين تانكر ها به منظور عدم فاسد شدن شير و رشد ميكروب ها در آن اهميت زيادي دارد. اين تانكر ها به گونه ايي طراحي مي شوند كه به راحتي توسط وانت و كاميون ها حمل بشوند.

اين تانكر ها نوعي از مخازن استنلس استيل هستند. كه مقاومت بالايي در برابر خوردگي دارند و ظرفيت آن ها از صد تا ۱۰۰ هزار ليتر و بيشتر متغير است.

تانكر دو جداره استنلس استيل

از پر استفاده ترين تجهیزات کارخانه بستنی سازی مي توان يه اين تانكر ها اشاره كرد. كاربرد اصلي اين تانكر ها در نگهداري و تغيير دماي محتويات درون آن است. تفاوت اين تانكر ها با تانكر تك جداره در توانايي مديريت دماي درون تانكر است.

به وسيله اين تانكر ها مي توان دماي شير را بين ۴ تا ۷ درجه سانتيگراد حفظ كرد تا شير فاسد نشود. جداره دوم معمولا ۵/۱ ميلي متر ضخامت دارد و نقشي در برابر نيرو هاي ناشي از فشار ايفا نمي كند. حجم آن ها معمولا از ۵۰۰ الي ۱۵۰ هزار ليتر متغير است.

تانكر اختلاط

اين نوع از تانكر ها جهت تركيب سيالاتي مانند شير استفاده مي شوند. همگن سازي مايعات با حفظ كيفيت اوليه از اصلي ترين خصوصيات اين تانكر ها مي شود. با توجه به جنس استيل آن مقاوت بالايي در مقابل خوردگي دارند و در خط توليد بستني و تركيب شير در دماهاي مختلف كاربرد بسياري دارد.

هموژنايزر

هموژنايزر نوعي از تجهیزات کارخانه بستنی سازی مي باشد كه با هدف همگن سازي مايعات كاربرد دارد. از ديگر كاربرد هاي آن مي توان به همگن سازي شير و چربي  آن اشاره كرد. اين دستگاه در مدت زمان ۱۵ دقيقه دماي شير را به ۷۰ تا ۸۰ درجه سانتي گراد مي رساند و بعد از آن با سرد كردن دماي شير را به ۵ درجه كاهش مي دهد.

انواع بستني ليواني

انواع بستني ليواني

پاستوريزاتور

از جمله تجهيزات كارخانه بستني سازي مي توان به پاستوريزاتور ها و يا پاستورايزر ها اشاره كرد كه به منظور حذف ميكروب هاي موجود در شير كاربرد دارند.

اين دستگاه از لوله هاي جريان تشكيل شده كه به هنگام عبور شير به وسيله بخار دماي ان را بالا مي برند تا ميكرواورگانيسم هايي كه به سلامتي ضرر مي رسانند از بين بروند. اين دستگاه براي سيلاتي با PH كمتر از ۵/۴ كاربرد دارند كه آن را تا دما ۹۰ درجه مي رسانند.

خنك كننده

عمليات سرد كردن شير بعد از پاستوريزه و هموژنيزه كردن شير اتفاق مي افتد. طي اين عمليات كه با مخزن خنك كننده انجام مي شود دماي محتويات به ۴ درجه سانتيگراد مي رسد. اين كاهش دما بايد با سرعت كمي صورت بگيرد كه ممكن است تا ۲۴ ساعت طول بكشيد. در اين زمان ژلاتين و پروتئين موجود در محتويات آب جذب مي كنند كه باعث مي شود بستني در نهايت بافت بهتري داشته باشد.

بستني ليواني

بستني ليواني

پروسس تانكر

پروسس تانك ها در تجهیزات کارخانه بستنی سازی در مرحله طعم دهنده بستني كاربرد دارند. اين مخازن همزمان با تغيير و حفظ محتويات در دمايي خاص، قابليت مخلوط كردن آن ها رو نيز دارد و در صنايع لبني و بستني سازي بسيار استفاده مي شوند. قبل از مرحله انجماد انواع طعم دهنده ها مانند طعم دهنده وانيل، عصاره ميوه ها و پوره ميوه ها به وسيله اين دستگاه با بستني تركيب مي شوند.

در مرحله اول مخازن دریافت شیر هستند و بعد انتقال به پروسس تانک ها برای پخت و فرآوری و افزودن مواد استابلایزر و شکر و صعلب و طعم دهنده های غذایی و بعد از پخت و فرآوری به دستگاه پاستوریزاتور انتقال پیدا میکند و پاستوریزه میشود و بعد به دستگاه هموژنایزر میرود تا کاملا همگن و یک دست شود.سپس شربت بستنی یا مایع بستنی به شیرسرد کن ها یا ایجینگ تانک ها منتقل میشود تا کاملا قوام لازم ایجاد شود و دما پایین بیایید.بعد از عملیات پایین اوردن دما مایع بستنی به دستگاه فریزر صنعتی یا همان بارسفت کن میرود تا عملیات انجماد صورت بگیرد.اصلی ترین کار را در خط تولید بستنی،دستگاه بار سفت کن انجام میدهد که به بستنی شما بافتی پف دار و حجیم و منسجم و لذت میبخشد.

ماشین سازی آرش با سالها تجربه در این عرصه تمامی ماشین آلات خط تولید بستنی را با استفاده از به روز ترین تکنولوژی ها و بهترین متریال ها،میسازد. ماشین آلات خط تولید بستنی در تناژ مختلفی ساخته میشود و بصورت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک نیز میباشد.

فريزر هاي انجامد

در اين مرحله كه يكي از مهمترين مراحل خط توليد بستني است، بستني اوليه بعد از طعم دار شدن به داخل تانكر هاي دو جداره انتقال داده مي شوند كه توسط آمونياك سرد مي شود. بر روي ديواره دروني تانك محتويات بستني يك لايه منجمد شده بوجود مي آورند كه به وسيله همزمن به صورت مداوم به درون مخزن ريخته مي شود و با مواد تركيب مي شود. در آخر بستني بايد به دماي ۱- تا ۹- درجه سانتي گراد برسد.

طعم لذیذ بستنی با دستگاه های صنعتی

طعم لذیذ بستنی با دستگاه های صنعتی

دستگاه پر كن

اين دستگاه بستني توليد شده پس از مراحل رسانيدن و انجماد را در درون ظرف هاي دلخواه به ميزان معين پر ميكند. اين نوع از تجهیزات کارخانه بستنی سازی به سه دسته اتوماتيك، نيمه اتوماتيك و دستي تقسيم مي شود. كاربرد هر كدام وابسته به تعدا محصول خروجي از خط توليد است. در پركن هاي خودكار كه قابليت دربند محصول را نيز دارند، معمولا به چند نازل پر كن مجهز هستند كه سرعت خط توليد را بالاتر مي برد.

 

 مقالات مرتبط:

انواع دستگاه بستنی ساز قیفی

هر آنچه باید در مورد فرآیند تولید بستنی با دستگاه بستنی ساز صنعتی بدانید

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *