هر آنچه باید در مورد فرآیند تولید بستنی با دستگاه بستنی ساز صنعتی بدانید

رابطه عاشقانه ما با بستنی قرن ها قدمت دارد. یونانیان، رومیان و یهودیان باستان به نوشیدنی ها و آبمیوه های خنک علاقه داشتند. این عمل به یخ میوه و در نهایت مخلوط شیر و خامه منجمد تبدیل شد. در گذشته فرآیند تهیه بستنی سخت و زمان‌ بر بود. به گونه ای که مخلوطی از لبنیات، تخم مرغ و طعم دهنده ها را در قابلمه ریخته و هم می زدند و همزمان قابلمه را در ظرف نمک و یخ تکان می دادند. امروزه بستنی با دستگاه بستنی ساز تولید می شود و ترکیبی از محصولات لبنی (خامه، شیر تغلیظ شده، چربی کره)، شکر، طعم دهنده ها و افزودنی های مورد تایید تهیه می شود.

تولید بستنی با کیفیت بالا

تولید بستنی با کیفیت بالا

روند تولید بستنی با دستگاه بستنی ساز

تولید روند بستنی در بستنی با اشکال متفاوت تقریبا یکسان است و در ادامه مطلب به شرح این موضوع خواهیم پرداخت.

۱– جمع آوری 

شیر از مزارع لبنیات به وسیله تانکر به کارخانه های بستنی آورده می شود. شیر به سیلوهای ذخیره سازی پمپ می شود که در دمای ۳۶ درجه فارنهایت (۲ درجه سانتیگراد) نگهداری می شود.

۲- انتقال و مخلوط کردن:

لوله ها شیر را در مقادیر از پیش اندازه گیری شده به مخلوط کن های استیل ضد زنگ انتقال می دهند. مقادیر از قبل اندازه گیری شده تخم مرغ، شکر و مواد افزودنی با شیر به مدت شش تا هشت دقیقه مخلوط می شوند.

تولید بستنی با دستگاه بستنی ساز

تولید بستنی با دستگاه بستنی ساز

۳- پاستوریزه کردن:

برای از بین بردن باکتری ها مخلوط آماده شده به دستگاه پاستوریزاسیون منتقل می شود که از یک سری صفحات نازک فولادی ضد زنگ تشکیل شده است. آب داغ، تقریباً ۱۸۲ درجه فارنهایت (۸۳ درجه سانتیگراد)، در یک طرف صفحات جریان دارد. مخلوط شیر سرد از طرف دیگر منتقل می شود. آب مخلوط را تا دمای ۱۸۰ درجه فارنهایت (۸۲ درجه سانتیگراد) گرم می کند و به طور موثر باکتری های موجود را از بین می برد.

۴- همگن شدن:

برای ایجاد بافتی یکنواخت با اعمال فشار شدید هوا، گاهی اوقات تا ۱۴۱ بار در سانتی متر مربع فشار وارد می شود. مخلوط داغ از طریق یک سوراخ کوچک به داخل هموژنایزر وارد می شود. این کار باعث می شود ذرات چربی تجزیه شود و از جدا شدن این ذرات از بقیه مخلوط جلوگیری می شود. در هموژنایزر، که اساساً یک پمپ پیستونی با فشار بالا است، مواد بیشتر مخلوط می‌شود، زیرا در حرکت پایین به داخل سیلندر پمپ می‌شود و سپس با فشار بالا به بیرون برمی‌گردد.

۵- سرد کردن:

در فرآیند تولید بستنی با دستگاه بستنی ساز، مواد برای خنک شدن به دستگاه  پاستورازیسیون بر می گردد. در این مرحله آب سرد، تقریباً ۳۴ درجه فارنهایت (۱ درجه سانتیگراد)، در یک طرف صفحات جریان می یابد و مخلوط از طرف مقابل عبور می کند. به این ترتیب، مخلوط تا ۳۶ درجه فارنهایت (۲ درجه سانتیگراد) خنک می شود. سپس مخلوط به مخازن در اتاقی با دمای ۳۶ درجه فارنهایت (۲ درجه سانتیگراد) پمپ می شود، جایی که به مدت چهار تا هشت ساعت مواد نگه داری می شوند.

۶- طعم دار کردن بستنی:

در این مرحله بستنی ها در داخل مخازن مربوط قرار می گیرند و با افزودنی و رنگ های مجاز طعم دار می شوند.

۷- انجماد:

فرآیند انجماد در نرم بودن بستنی بسیار مهم است. بستنی به داخل فریزر پمپ می شود و در دمای منفی ۴۰ درجه سانتی گراد نگه داری می شود. در طول این زمان هوا به داخل بستنی پمپ می شود.

 

۸- بسته بندی:

برای  بسته بندی محصول نهایی دستگاه های پرکن خودکار بستنی بر اساس شکل و طعم در دستگاه های مختلف قرار می گیرند و سپس به وسیله فیلرهای مربوطه تزریق می شوند و در یک تونل با دمای حدود ۲۳- درجه سانتی گراد سرد می شوند. در نهایت پس از بسته بندی نهایی کارتن ها از تونلی با دمای ۳۴- درجه سانتی گراد عبور داده می شوند. در مرحله بعد کارتن ها به سردخانه منتقل می شوند. مرحله انجماد در شکل و فرم نهایی بستنی بسیار مهم است. در تولید بستنی با دستگاه بستنی ساز هر یک از مراحل نگه داری در کیفیت خروجی تاثیر بسیار زیادی دارد.

 

مقالات مرتبط:

با انواع دستگاه بستنی ساز سنتی اشنا شوید

از دستگاه های بستنی ساز تمام اتوماتیک چه می دانیم؟

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *