نگاهی کامل به صفر تا ۱۰۰ خط تولید بستنی – چگونه بستنی هایی جذاب و خوشمزه بسازیم؟

صفر تا ۱۰۰ خط تولید بستنی، شامل چه مراحلی است؟ در کارخانه ها به چه صورت، بستنی تولید می کنند؟ بستنی از چه ترکیباتی ساخته شده است؟ پرمخاطب ترین محصول لبنی، بستنی می باشد. مزه فوق العاده و فواید بی نظیر بستنی، آن را بین تمام گروه های سنی، پرطرفدار ساخته است. اگر شما نیز علاقمند به دانستن فرآیند تولید بستنی و ترکیبات آن هستید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید، تا به بررسی صفر تا ۱۰۰ خط تولید بستنی در کارخانه ها، بپردازیم.

صفر تا 100 خط تولید بستنی، با بهترین کیفیت

صفر تا ۱۰۰ خط تولید بستنی، با بهترین کیفیت

صفر تا ۱۰۰ خط تولید بستنی، شامل چه مراحلی می شود؟

تولید بستنی در کارخانه ها، شامل چندین مرحله است، که در ادامه به تفصیل به بررسی آنها می پردازیم.

  • آماده سازی ترکیبات اولیه

در اولین مرحله، ضروری است که ترکیبات سازنده بستنی را آماده سازی کرد. چربی از مهمترین ترکیبات بستنی است. چربی در بستنی، می تواند به صورت روغن سویا، شیر کامل، روغن کلزا، کره، روغن آفتابگردان یا روغن کره، باشد. توجه کنید که روغن نباتی، باعث تغییر رنگ و مزه بستنی می شود. استفاده از آن در بستنی، در بیشتر کشورها، ممنوع است. میزان چربی مجاز در بستنی، حدود ۱۲ الی ۱۶ درصد می باشد. یکی دیگر از مواد سازنده در صفر تا ۱۰۰ خط تولید بستنی، شیر خشک بدون چربی است. شیر خشک به تنهایی، به بستنی، پروتئین، لاکتوز و نمک معدنی، می افزاید. مقدار معین این مواد غیر چربی، حدود ۱۱ درصد است. وجود شکر در بستنی، باعث شیرین و متعادل شدن طعم بستنی می شود.

در بیشتر بستنی ها ۱۸ درصد شکر، وجود دارد. شکر در انواع مختلفی همچون لاکتوز، نیشکر، گلوکز و چغندر به کار می رود. از طرفی می توان از شیر تغلیظ شده، به دلیل عسل و گلوکز موجود در آن، در تولید بستنی استفاده کرد. مواد امولسیون کننده، باعث پایدار شدن ترکیبات بستنی می شوند. در گذشته از زرده تخم مرغ استفاده می شده، اما امروزه از امولسیون کننده های رایج، همچون گلیسیرین، سوربیتول و استر های قندی، بهره می گیرند. مواد پایدار کننده، موجب می شوند تا بستنی حالتی سفت گرفته و دیرتر آب شود. پایدار کننده ها معمولا در دو نوع گروه پروتئینی و کربوهیدرات وجود دارند. مقدار مجاز استفاده از این مواد در بستنی ها، حدود ۰.۴% بستنی است. از دیگر مواد تشکیل دهنده بستنی، می توان به مواد طعم دهنده و مواد رنگ دهنده اشاره کرد.

طعم دهی، یکی از مراحل تولید بستنی

طعم دهی، یکی از مراحل تولید بستنی

مواد طعم دهنده متداول در صفر تا ۱۰۰ خط تولید بستنی، شامل وانیل، میوه های خشک، شکلات و توت فرنگی هستند. بهتر است برای جالب تر شدن ظاهر بستنی، از رنگدانه های طبیعی، مجاز و بهداشتی، استفاده کرد.

  • دریافت

در مرحله دریافت تولید بستنی در کارخانه ها، مواد خشک و مایع بستنی را در ظروف بزرگی همچون تانک های ذخیره، به کارخانه ارسال می کنند. این مواد توسط ماشین های مخصوص، تخلیه می شوند.

  • وزن و مخلوط کردن ترکیبات بستنی

در این مرحله، مواد خشک، جهت تولید بستنی وزن می شوند. این کار باعث می‌شود تا مقادیر مواد تشکیل دهنده بستنی، دقیق باشند و بر کیفیت محصول نهایی، تاثیر بسزایی می گذارد.

  • مخلوط ساختن ترکیبات بستنی

در تانک های مخصوص، که قابلیت هم زدن را دارند، مواد بستنی مخلوط می شوند. سپس وارد واحد پاستوریزه کننده می شوند.

  • یکنواخت کردن گویچه های چربی

با ارسال مواد از تانک تراز، به سوی واحد تبادل حرارتی، مخلوط هموژنیزه شده و خصوصیات بهتری در زمان نگهداری و حفظ، خواهد داشت.

استفاده از افزودنی های مختلف در بستنی

استفاده از افزودنی های مختلف در بستنی

  • پاستوریزاسیون بستنی

پس از همگن و یکنواخت شدن گویچه های چربی در صفر تا ۱۰۰ خط تولید بستنی، مواد مخلوط شده در دمای بالای ۸۳ درجه سلسیوس، پاستوریزه می شوند. پس از خنک شدن، این مواد به سمت تانک هایی برای رسیدن بستنی، پمپ خواهند شد. پاستوریزاسیون، باعث نابود شدن میکروب های بیماری زا، جلوگیری از فساد و تضمین شدن سلامتی مصرف کننده ها، می شود.

بستنی چگونه به عمل می آید؟

با نگهداشتن مخلوط بستنی، به مدت ۳ الی ۶ ساعت در تانک های رسیدن، چربی، پروتئین و پایدار کننده ها به آب جذب می شوند. بستنی در این مرحله، به قوام مطلوب می رسد.

افزودن مواد طعم دهنده و رنگ دهنده، برای تولید بستنی هایی جذاب و خوش طعم

ترکیبات طعم دهنده هنگام تولید بستنی در کارخانه ها، در سه مرحله متفاوت به بستنی افزوده می شوند. مرحله اول اضافه شدن مواد طعم دهنده در صفر تا ۱۰۰ خط تولید بستنی، معمولا در زمان فرمولاسیون و مخلوط شدن می باشد. مرحله دوم، پیش از انجماد است. در این مرحله، معمولا پوره میوه ها اضافه می شود. مرحله سوم، پیش از بسته بندی است. در این مرحله، تکه های میوه و انواع مغزها، به ترکیبات بستنی افزوده می شوند.

انجماد مخلوط بستنی، گام نهایی رسیدن به بستنی های خوشمزه

با هم زدن میزان کنترل شده ای از هوا، در مخلوط بستنی، کیفیت محصول نهایی و میزان مطلوبیت آن به طرز قابل توجهی افزایش می یابد. همچنین در این مرحله، پروتئین و چربی باعث ازدیاد هسته های کریستالی می شوند. دمای بستنی پس از خروج آن از این مرحله، حدود -۱ تا -۹ درجه سلسیوس است.

جمع بندی

قالب گیری و بسته بندی، آخرین مرحله خط تولید بستنی است. در این مقاله با صفر تا ۱۰۰ خط تولید بستنی آشنا شده ایم. دستگاه های صنعتی و بستنی سازی ماشین سازی آرش، به بهبود کیفیت، طعم و ظاهر بستنی های شما، کمک شایانی خواهند کرد. ماشین سازی آرش، همواره در کیفیت و نوآوری پیشتاز است. این دستگاه ها، با بالاترین کیفیت و تاییدیه جهانی، دارای گارانتی و پشتیبانی هستند.

 

محصولات مرتبط:

تولید آسان و اصولی بستنی حصیری، با دستگاه پرکن بستنی حصیری گرد

تولید بستنی های جذاب توسط دستگاه پرکن بستنی حصیری

مقالات مرتبط:

قیمت خط تولید بستنی سنتی

در کارگاه تولید بستنی سنتی چه می گذرد

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *