انواع فریزر بستنی صنعتی و بررسی ویژگی های آن

فریزرهای بستنی صنعتی امروزه یکی از پرکاربرد ترین تجهیزات برای تولید کنندگان بستنی است و استفاده از آن بسیار ضروری است. انواع فریزر بستنی صنعتی در اندازه ها و سایز های مختلف و دمای متفاوت تولید می شوند. به دلیل تولید بالای بستنی و استقبال از مدل های مختلف بستنی حجم بالایی از بستنی، روزانه توسط کارخانه های تولید کننده بستنی تولید می شود. در فرآیند تولید بستنی در مرحله سفت شدن نیاز به این ورود مخلوط بستنی به این فریزرها است. کیفیت این فریزرها با کیفیت بستنی رابطه بسیار مستقیمی دارد و در صورت تنظیمات دقیق این فریزر، بستنی تولید شده دارای کیفیت بسیار بالایی خواهد بود. بار سفت کن صنعتی نام دیگر انواع فریزر بستنی صنعتی است. کیفیت این بار سفت کن ها باعث می شود بستنی تولید شده به عنوان محصول نهایی یک بستنی با کیفیت باشد.

اهمیت فریزرهای صنعتی در تولید  انواع بستنی با کیفیت

 

انجماد مخلوط انواع بستنی

انواع فریزر بستنی صنعتی مورد استفاده کارخانجات و کارگاه های تولید کننده بستنی است. دلیل این اهمیت این است که کیفیت بستنی به نحوه ی انجماد بستنی کاملا بستگی دارد. محصول نهایی که انواع مختلف بستنی است به کریستال هایی از یخ که در درون بستنی ایجاد می شود بستگی دارد. هر چه این کریستال ها کوچک تر باشند، کیفیت بستنی بیشتر می شود  و بستنی در هنگام مصرف حالت خوشایند تری دارد. این مسئله به سرعت انجماد بر می گردد و هر چقدر زمان انجماد کمتر باشد، کریستال هایی که تولید می شوند بسیار کوچک تر خواهند بود. در انواع فریزر بستنی صنعتی سعی می شود دما و زمان به گونه ای تنظیم شود که کیفیت بستنی افزایش یابد. همچنین میزان چربی و پروتئین در بستنی باعث ایجاد بلور های بسیار کوچک در بستنی می شود.

تولید انواع فریزر بستنی صنعتی و پر کاربرد در صنایع غذایی

 

ویژگی های اصلی در انواع فریزر بستنی صنعتی

از جمله ویژگی های مهم فریزر های صنعتی مربوط به بستنی، هم زدن میزان مشخص بستنی و ترکیب کردن مقدار مشخص هوا با بستنی است  و همچنین که در بالا اشاره شد، اندازه ی بلور های یخ که کاملاً به توان فریزر بستگی دارد. در فرآیند انجماد بستنی، مواد به درون یک استوانه که به وسیله آمونیاک دمای آن کاهش پیدا کرده، منتقل می شود و سپس توسط یک تیغه از لبه ی استوانه تراشیده می شود و در همین حین میزان هوای مورد نیاز بستنی با آن مخلوط می شود. کیفیت انجام این عمل توسط انواع فریزر بستنی صنعتی کمک می کند که بستنی بهتر و با کیفیت تری داشته باشیم.

در انواع فریزر بستنی صنعتی دما باید در درجه پایین تری تنظیم شود تا فرآیند تولید به درستی انجام شود. در این فریزرها معمولاً از گاز فریون یا آمونیاک استفاده می شود، این گاز ها دارای دمای پایین تری نسبت به دیگر گازها هستند. برای انواع فریزر بستنی صنعتی از مبرد R22 استفاده می شود و این مبرد قابلیت ایجاد دمایی تا منفی ۱۴ درجه سلسیوس را دارد.

تولید  انواع بستنی در کارخانجات تولید بستنی

 

مصرف انرژی در فریزر بستنی صنعتی

مصرف انرژی در انواع فریزر بستنی صنعتی با توجه به ظرفیت روزانه کارخانه و میزان استفاده از این فریزرها، بسیار بالا است. این فریزرها دارای فن خنک کننده، گرم کننده هایی برای جلوگیری از برفک، کمپرسور، کندانسور، ترموستات و… است. قیمت انواع فریزر صنعتی به کیفیت این قطعات و ظرفیت تولید فریزر بستگی دارد. هر کدام از این اجزا وظیفه خاصی دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

۱.کمپرسور: کمپرسور، وظیفه متراکم کردن گاز را بر عهده دارد و این قطعه بالاترین فشار ممکن در گاز را ایجاد می کند و موجب افزایش حرارت گاز می شود.

  1. کندانسور: دمای گاز به وسیله کمپرسور بالا می رود و سپس توسط کندانسور دمایی گاز کاهش پیدا می کند.
  2. اواپراتور: اواپراتورها نوعی خنک کننده هستند که امکان این را دارند که دمای فریزر را کاهش دهند.
  3. ترموستات: وظیفه ترموستات وصل و قطع کردن جریان برق است این قطعه با انجام این کار دمای فریز را متعادل نگه می دارد. کمپرسور در صورت بالا رفتن دمای داخل فریزر جریان برق را قطع می کند و با کاهش دمای داخل فریزر جریان وصل می شود.

 

 

مقالات مرتبط:

عملکرد دستگاه فراوری مایه بستنی

ویژگی مخزن استیل کوچک و قیمت آن

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *