چه عواملی بر قیمت خط تولید بستنی تاثیر می گذارد؟

تأثیر مستقیم کیفیت مخازن استیل صنایع غذایی روی میزان کیفیت محصولات تولید شده

نحوه تولید شدن بستنی بدین صورت است که از شیر یا آب میوه خوشمزه ای استفاده می کنند. لذت بخش بودن بستنی به خاطر آن است که می توان آن را هر فصلی خورد. زمانی که این محصول تمام برآیندهای خود را از خط تولید بستنی بگذارند و به دست مصرف کننده برسد، می تواند به عنوان یک مواد انرژی زا از آن استفاده نمود. بستنی را می توان به صورت چهار شکل به دست آورد.

  1. بستنی تولید شده از فراورده های شیری
  2. بستنی تولید شده از چربی نباتی
  3. بستنی تهیه شده از عصاره های میوه ها ( با اضافه شدن چربی و مواد غیر چربی به آن )
  4. بستنی یخی که تهیه شده از آب و میوه است.

در تولید بستنی، بستنی های یخی جایگاه قدیمی برای خود دارند. امروزه در ۸۰ الی ۹۰ درصد مواقع از بستنی هایی که از فراورده های شیری باشد، به دست مصرف کنندگان می رسد. همچنین این تفاوت در بین آنها، در قیمت تولید بستنی نیز تاثیر می گذارد.

 

معرفی و انواع کاربرد بستنی ها

بستنی های خامه ای در خط تولید بستنی به سه بخش تقسیم بندی می شوند. در حالت عمومی به محصولی گفته می شود که این خامه فقط ۸ درصد از آن را بستنی تشکیل داده باشد. بستنی هایی که میوه ای هستند، در ساخت بستنی به اندازه ۱۵ درصد میوه، سپس ۶ درصد چربی و  ۳۰ درصد ماده خشک به آن اضافه می کنند. بستنی های تخم مرغی دیگر دسته ای است که در تولید بستنی اضافه می شوند. اما چه زمانی باید تخم مرغ اضافه شود؟ زمانی که قرار باشد به میزان ۷ درصد از زرده های تخم مرغ را اضافه کنند.

بستنی های خامه ای در خط تولید بستنی به سه بخش تقسیم بندی می شوند

بستنی های خامه ای در خط تولید بستنی به سه بخش تقسیم بندی می شوند

 

چگونگی خط تولید بستنی

تولید بستنی شامل مخلوط کردن مواد با هم و به دنبال آن پاستوریزاسیون است. سپس تمام آن را یکنواخت می کنند. در فرآیند تولید امکان توزیع چربی به بخش های کوچک چربی ممکن است. پس از همگن شدن، فرآیند خنک شدن رخ می دهد. مخلوط به مدت ۴-۲۴ ساعت باقی می ماند و در این مدت تمام مواد خشک هیدراته شده و چربی متبلور می شود.

 

سپس محصول در یک فریزر منجمد شده و هوا در آن ادغام می شود. وقتی بستنی از در دمای -۵ درجه سانتیگراد فریزر خارج می شود، تقریباً ۵۰ درصد آب یخ زده است. فرآیند نهایی در خط تولید بستنی سخت شدن است که بیشتر آب را در دمای -۴۰ درجه سانتیگراد منجمد می کند.

 

بستنی یک محصول پیچیده است. بستنی لبنی حاوی چربی شیر و سایر اجزاء مانند پروتئین و کربوهیدرات است. شیرین‌ کننده‌ ها، طعم‌ دهنده‌ ها، امولسیفایرها و تثبیت‌کننده‌ ها در طول فرآیند برای بهبود طعم، اضافه می‌ شوند.

 

دستگاه های مورد نیاز در خط تولید بستنی

  • فروشگاه خشک برای مواد و بسته بندی
  • مخزن مخلوط کردن
  • دستگاه همگن کننده
  • بستنی فریزر
  • دستگاه بسته بندی
  • اتاق فریزر

 

فریزر دسته ای برای کارهای کوچک و برای کسانی که تازه وارد خط تولید بستنی شده اند، ایده آل است. یک فریزر، همانطور که از نام آن پیداست، تا زمانی که مخلوط بستنی به داخل قیف ریخته شود، برای چندین ساعت بستنی را در خود نگه می دارد.

 

عناصر مورد استفاده در خط تولید بستنی

هر ماده ای که در خط تولید بستنی بکار می رود، از نظر تاثیر بر ساختار نهایی و کیفیت خوراکی محصول، عملکرد خاصی دارد.

 

  • اضافه نمودن چربی به شیر

چربی طعم و بافت بستنی را بهتر می کند. نوع و محتوای چربی در بستنی برای طبقه بندی تک تک محصولات بر اساس مقررات خاصی استفاده می شود. بستنی لبنی باید حداقل ۵ درصد چربی شیر داشته باشد و چربی دیگری نداشته باشد. در خط تولید بستنی، باید حاوی حداقل ۵٪ چربی بستنی استفاده شود. با این حال، می تواند چربی گیاهی نیز باشد. انواع چربی های گیاهی که بیشترین استفاده را در خط تولید بستنی دارند؛ عبارتند از روغن نارگیل، روغن نخل و روغن هسته خرما یا ترکیبی از اینها.

 

 

بستنی یک محصول پیچیده است

بستنی یک محصول پیچیده است

 

  • مواد جامد شیر که فاقد چربی است

مواد جامد شیر بدون چربی شامل پروتئین (آب پنیر و کازئین)، لاکتوز و مواد معدنی است. پروتئین ها به ساختار بستنی و ادغام هوا در طول فرآوری خط تولید بستنی کمک می کنند. بستنی باید حداقل ۲.۵ درصد پروتئین شیر داشته باشد. لاکتوز به شیرینی آن کمک می کند و مواد معدنی از شیر یا خامه مورد استفاده در تولید به دست می آید.

 

مطالب مرتبط

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *