بررسی تمام مراحل خط تولید لبنیات

امروزه با توجه به افزایش تقاضا به مصرف لبنیات، کارخانه های زیادی جهت تولید این محصول تاسیس می شوند. تمامی این کارخانه ها از یک خط تولید لبنیات مشترک پیروی می کنند.

در کارخانه ها و کارگاه های تولید لبنیات برای تولید محصول منتخب، از ابزار ها و ماشین های متفاوتی استفاده می شود. همچنین تولیدکنندگان جهت تکمیل و افزایش دقت روند تولید، از مراحل مشخصی پیروی خواهند کرد.

در ادامه مطالب به بررسی بیشتر نحوه تولید و مراحل تولید لبنیات پرداخته شده است.

خامه لذیذ ترین فرآورده لبنی

خامه لذیذ ترین فرآورده لبنی

بررسی تنوع خط تولید لبنیات

با توجه به افزایش کارخانه های بزرگ تولید کننده محصولات لبنی، نیاز به دستگاه ها و ماشین ها در اندازه های متنوع بیشتر از پیش احساس می شود.

در واقع جهت تامین نیاز تولیدکنندگان، دستگاه ها متناسب با نوع خط تولید صنعتی یا نیمه صنعتی تولید خواهند شد.

ماست از فرآورده های لبنی

ماست از فرآورده های لبنی

مراحل خط تولید لبنیات

به صورت کلی خط تولید فرآورده های لبنی بدون در نظر گرفتن نوع آن، شامل فرآیند دریافت شیر، شست و شو، شیر (uht)، ماست، دوغ و بستنی خواهد بود.

بررسی اولین مرحله

اولین و اصلی ترین مرحله در این فرآیند دریافت و تامین شیر توسط کارخانه تولیدکننده خواهد بود. در این مرحله شیر خام به کارخانه لبنیات ارائه می شود و پس از آن عملیات پاستوریزه کردن آن انجام خواهد شد.

در‌این مرحله بسیار اهمیت دارد که تنش های مکانیکی اعمال شده به شیر ها، در کمترین میزان قرار بگیرند. در صورت افزایش تنش های اعمال شده، شیر ها به حالت لیپوسیز تغییر می کنند.

تهیه شیر اولین مرحله خط تولید لبنیات

تهیه شیر اولین مرحله خط تولید لبنیات

مرحله دوم پاستوریزاسیون

این روش با افزایش حرارت و دمای شیر انجام می شود. در واقع حرارت زیاد باعث می شود که بسیاری از باکتری های بیماری زا موجود در شیر نابود شوند.

باسیل سل از خطرناک ترین باکتری های بیماری زا موجود در شیر است، که در مرحله پاستوریزاسیون از بین خواهد رفت. به علت وجود این عامل خطرناک و بیماری زا می بایست حرارت و دمای شیر را تا ۷۲-۷۵ درجه سانتی گراد افزایش داد، زیرا تنها در این مقدار باسیل سل از بین می رود.

دومین فایده اعمال این مرحله در تولید فرآورده های لبنی، از بین بردن میکروارگانیزم های موجود در شیر است. وجود این عامل موجب تخریب و تغییر طعم فرآورده های لبنی می شود.

مرحله سوم انتقال به مخزن

پس از اعمال فرآیند پاستوریزاسیون تمام شیر های پاستوریزه شده را به مخزن ها نگهدارنده انتقال می دهند. این مخازن قابلیت ذخیره سازی فرآورده های لبنی را با انواع گستر چربی خواهد داشت . همچنین میزان این مایعات توسط سنسور های تعبیه شده اندازه گیری و به خطوط ارسال می شود.

مرحله چهارم شست و شو

در این مرحله از خط تولید فرآورده های لبنی تمامی مراحل و دستگاه های مورد استفاده پاکسازی خواهند شد. به گونه ای که قبل از شروع کار با آب بسیار گرم به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه پاکسازی انجام می شود.

بهترین حالت در انجام این مرحله از خط تولید فرآورده های لبنی، حرارت بالا آب به میزان ۹۰ تا ۹۵ درجه سانتی گراد خواهد بود.

مرحله پنجم شیر (UHT)

در این مرحله، با افزایش حرارت شیر موجب سلامت و بهداشت کامل آن خواهند شد. در واقع با اعمال استریلیزاسیون تمامی عوامل بیماری زا غیر فعال شده و موجب افزایش ماندگاری شیر می شوند.

تجهیزات ضروری در خط تولید لبنیات

تمامی مراحل فوق در خط تولید فرآورده های لبنی، نیازمند به استفاده از برخی تجهیزات و ماشین آلات ضروری خواهند بود. البته این ماشین آلات به صورت اتوماتیک و بدون نیاز به ناظر به تولید فرآورده نهایی اقدام خواهند کرد. تجهیزات مذکور شامل موارد زیر خواهند شد.

  • سپراتور
  • دستگاه اترلیزاسیون
  • پمپ سانتریفیوژ
  • پرکن اتوماتیک
  • مخازن ضد زنگ
  • یونیت دریافت شیر
  • تجهیزات تصفیه

خلاصه مطالب

با توجه به مطالب فوق، خط تولید لبنیات نیازمند به انواع تجهیزات و ماشین های صنعتی خواهد بود. بنابراین بهتر است برای اطمینان از دستگاه مورد نظر، به تولیدکنندگان مجرب و معتبر مراجعه نمایید.

شرکت ماشین سازی آرش با استفاده از مرغوب ترین متریال ها یکی از تولیدکنندگان معتبر این تجهیزات محسوب می شود. همچنین می توانید جهت دریافت اطلاعات بیشتر، با کارشناسان فروش این شرکت تماس حاصل نمایید.

 

محصولات مرتبط:

بررسی دستگاه شیر سرد کن

رونق اصولی کسب و کار شما با خرید دستگاه پرکن ماست در دهانه های مختلف

مقالات مرتبط:

تجهیزات و ماشین آلات خط تولید لبنیات چه ویژگی هایی باید داشته باشند؟

در خط تولید کارخانه لبنیات، چه می گذرد؟

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *