فریز درایر چیست؟

در صنایع مواد غذایی از فریز درایر استفاده می شود. اما فریز درایر چیست؟ همه ما می دانیم برای این که بتوان مواد غذایی را به خوبی نگهداری کرد، بهترین روش خشک کردن آن ها است. خشک کردن به افزایش طول عمر مواد غذایی می افزاید. به همین دلیل این دستگاه ساخته شده تا رطوبت اضافی مواد غذایی گرفته شود و سپس می توان در جا گرم وخشک آن ها را نگهداری کرد. حذف رطوبت برای جلوگیری از فاسد شدن موثر است. همچنین می تواند در سبک شدن وزن آن ها نیز تاثیر بگذارد. در ادامه با ماشین سازی آرش همراه باشید.

فریز درایر چگونه کار مي کند؟

به نظر شما فریز درایر چیست؟ نحوه عملکرد آن چگونه است؟ خشک کردن انجمادی یا لیوفیلیزاسیون یک روشی است که بر اساس تصعید آب در یک محصول رخ می دهد.  این بدان معنی است که آب و رطوبت موجود در یک محصول از حالت جامد به حالت گازی  یا از یخ به بخار بدون عبور از حالت مایع، تغییر می کند.خشک کردن انجمادی با اين روش به چند دلیل مفید است. یکی آن است که در این روش آب کمی مصرف می شود و همچنین رطوبت اضافه مواد غذایی را از بین می برد. همچنین در دماها پایین کار می کند که به حفظ ارزش غذایی، طعم، ظاهر و ترکیبات حساس به گرما کمک می کند. انجماد فرآیندها شیمیایی و میکروبیولوژیکی را مهار می کند که به طور قابل توجهی فرسودگی محصول را به تاخیر می اندازد که در نتیجه عمر مفید آن را افزایش می دهد.

مراحل فریز درایر

به طور کلی این مراحل به سه دسته تقسیم بندی می شوند. اولین و اصلی ترین مرحله به انجماد بر می گردد. اگر این مرحله به درستی پیش برود، تا ۳۰ درصد می توان در زمان برای خشک نمودن مواد غذایی صرفه جویی کرد. مرحله اول همان طور که گفته شد، انجماد مواد غذایی است. این عمل می تواند در حمام سرد، فریزر یا در ردیف ها دستگاه انجام شود. سرد کردن تا دما پایین تر این امکان را می دهد که، رطوبت مستقیماً به بخار تبدیل شود. بدین صورت شکل فیزیکی، فرم و ظاهر آن حفظ می شود.

در مرحله دوم روش ها متنوع دیگری را در فریز درایر می توان پیش گرفت. خشک کردن اولیه ( تصعید ) به گونه ای است که فشار به شدت کاهش پیدا می کند. سپس رطوبت به صورت مستقیم به بخار تبدیل می شود.

ایجاد و درست کردن یک فضا خلاء می تواند سرعت و میزان تصعید را چندین برابر کند. یک کندانسور برای جامد کردن بخار آب استفاده می شود؛ در این مرحله میزانی چون ۹۵% رطوبت آب از آن گرفته و جدا می شود. در این مرحله خشک کردن سرعت پایینی دارد چون ساختار یک ماده غذایی در حال تغییر است و این فرایند نیاز به زمان دارد.  در مرحله بعدی خشک کردن ثانویه رخ می دهد. دراین روش فضا ها متخلخلی را در سطح مواد غذایی به وجود می آورند که بتوان دوباره آن ها را به حالت اولیه برگرداند. بیشتر مواد می توانند از ۱ تا ۵ درصد رطوبت را در خود نگه دارند. حال به خوبی می توان به جواب سوال فریز درایر چیست، رسید.

روش عالی برای نگهداری مواد غذایی

روش عالی برای نگهداری مواد غذایی

 آیا غذاها منجمد شده سالم هستند؟

بعد از سوال فریز درایر چیست؟ به سوال دیگری می رسیم که غذای منجمد شده آیا پیشنهاد می شود؟ غذاها منجمد شده یک انتخاب غذایی سالم هستند. در واقع خشک کردن با فریز درایر یکی از رایج ترین روش هایی است که می توان آن را پیش گرفت؛ خشک کردن انجمادی یکی از بهترین راه‌ ها برای حفظ ترکیبات مفید گیاهی مانند فیتوکمیکال‌ها و مواد مغذی با حفظ رنگ، طعم و ساختار است.

به همین دلیل است که به طور گسترده برای تولید محصولات غذایی با ارزش بالا استفاده می شود. به عنوان مثال، مطالعات نشان می دهد که در مقایسه با سایر روش ها، خشک کردن انجمادی در حفظ آنتی اکسیدان ها مانند آنتوسیانین ها، فلاونوئیدها و اسید اسکوربیک یا ویتامین C موثرترین است. آنتی اکسیدان ها ترکیبات مفیدی هستند که به مقابله با اثرات مخرب استرس اکسیداتیو در بدن شما کمک می کنند. آن ها همچنین ترکیباتی هستند که بیشتر فواید سلامتی میوه ها و سبزیجات را دارند.

غذاها منجمد شده یک انتخاب غذایی سالم

غذاها منجمد شده یک انتخاب غذایی سالم

مشکلات استفاده از فریز درایینگ

خشک کردن انجمادی با فریز درایر یک روش عالی برای نگهداری مواد غذایی است. با این حال، برخی از نقاط منفی بالقوه وجود دارد که باید در نظر گرفت. در حالی که کاهش دسترسی به آب محصول رشد میکروبی را کاهش می دهد، میکروارگانیسم ها بیماری زا در غذاها خام می توانند از فرآیند خشک شدن جان سالم به در ببرند و در طول نگهداری باقی بمانند. آن ها هنگام خوردن می توانند باعث بیماری ها ناشی از غذا شوند.

 

محصولات مرتبط:

دستگاه خامه خشک کن را برای تولید بستنی با کیفیت بالا خریداری نمایید

نکات مهم در رابطه با دستگاه مخلوط کن خامه خشک با بستنی سنتی

مقالات مرتبط:

اطلاعات مهم و ضروری درباره طرز کار دستگاه فریز درایر

انواع فریزر درایر چگونه است؟

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *