مراحل تولید بستنی سنتی

از پرطرفدارترین محصولات لبنی بستنی سنتی است که می توان گفت در تمامی رده های سنی طرفداران خود را دارا می باشد. بستنی را با توجه به ترکیبات آن به چهار دسته طبقه بندی می نمایند: بستنی که فقط از شیر تهیه شده، بستنی که دارای چربی نباتی می باشد، بستنی که از عصاره میوه جات درست شده، بستنی یخی که از ترکیب آب و شکر تولید شده است. در حال حاضر ۸۰ درصد بستنی ها فقط از فراورده های شیر و چربی نباتی تولید می گردند. ترکیبات اصلی بستنی عبارتنداز: چربی، شیر، مواد جامد غیر چربی، شکر، پایدار کننده، طعم دهنده، رنگ دهنده، مواد امولسیون کننده.

دستگاه تولید بستنی سنتی از کجا بخریم

دستگاه تولید بستنی سنتی از کجا بخریم

 

مراحل تولید بستنی سنتی

 

مرحله دریافت

مواد اولیه ای که به صورت خشک هستند مانند پودر کاکائو، پایدار کننده و… در کیسه یا پاکت تحویل کارخانه می گردد. شیر خشک و شکر نیز در ظروف بزرگی که در تانک های ذخیره با هوای فشرده نگهداری می گردند به کارخانه ارسال می شوند. مواد مایع را نیز به وسیله تانکرهایی به کارخانه تولید بستنی ارسال می نمایند.

توزین و مخلوط کردن مواد اولیه

در ابتدا تمامی مواد خشک را در این مرحله وزن می نمایند به علاوه مواد مایع را نیز وزن کرده و یا حجم آنها را اندازه می گیرند. این امر اندازه گیری باید بسیار دقیق اتفاق بیفتد چرا که هم مواد اولیه گران قیمت است و هم اندازه گیری دقیق بر روی کیفیت محصول نهایی بسیار تاثیرگذار است. در ابتدا مواد مایع را باید یکی پس از دیگری وارد تانک توزین نمایند. سپس پس از ترکیب مایعات مواد خشک تشکیل دهنده بستنی سنتی را وزن کرده و مقدار آنها را یادداشت می کنند. سپس از طریق دهانک مخلوط کننده وارد تانک توزین می کنند تا با مایعات مخلوط گردد. طرز کار تانک توزین و دهانک آن به این صورت است که مواد خشک را به صورت پراکنده قاطی مایعات نماید تا از کلوخه شدن آن جلوگیری نماید. با گردش مخلوط در داخل دستگاه تانک به شکل دورانی باعث خروج هوا از دستگاه می گردد. تانک توزین مجهز به هم زن است و برای اینکه مواد اولیه بستنی را بهتر مخلوط نماید باید با توجه به میزان حلالیت آنها مواد را در تانک بریزند.

مواد تشکیل دهنده بستنی سنتی

مواد تشکیل دهنده بستنی سنتی

یکنواخت کردن گویچه های چربی

 

در این مرحله از خط تولید بستنی مخلوط درست شده را به طرف تانک تراز هدایت کرده و از آنجا به صورت یکنواخت به سمت واحد تبادل حرارتی هدایت می کنند. در واحد تبادل حرارت دمایی بین ۷۳ الی ۷۵ درجه را به مخلوط بستنی سنتی اعمال می کنند به همین دلیل چربی که در این مخلوط بوده است با این دما با دیگر مواد همگن می شود به این کار هموژنیزاسیون می گویند و هدف از این حرکت ایجاد یک بافت نرم و خوب در بستنی است.

پاستوریزاسیون بستنی

پس از اینکه مرحله هموژنیزاسیون انجام شد مجددا مخلوط مورد نظر را به واحد تبادل حرارت باید برگرداند تا در فاصله زمانی ۱۵ ثانیه در دمای ۸۳ الی ۸۵ درجه بماند و سپس خنک کنند. سپس مخلوط را به سمت تانک های مخصوص پمپ می نمایند. با پاستوریزه کردن میکروب هایی که در بستنی است و عامل بیماری می باشند از بین می روند تا سلامت مصرف کننده تضمین گردد. به علاوه پاستوریزه کردن بستنی نسبت به شیر نیاز به دمای بالاتری دارد.

 

رسیدن مخلوط بستنی سنتی

 

در تانک هایی به نام رسیدن که در خط تولید بستنی است مخلوط را به مدت ۳ الی ۶ ساعت نگهداری می کنند. این کار برای این است که چربی که در بستنی است به حالت تبلور درآید و پایدار کننده و پروتئین ها جذب آب گردند. به علاوه این مرحله باعث افزایش قوام بستنی نیز می شود این تانک مجهز به هم زن است که به آرامی مخلوط را هم می زند.

اضافه کردن طعم دهنده ها

 

در سه مرحله از خط تولید بستنی طعم دهنده را وارد مخلوط بستنی می نمایند. در ابتدا هنگام فرمولاسیون است که پودر کاکائو و قهوه را اضافه می نمایند تا از همان ابتدا به صورت یکنواخت در مخلوط پخش شود و در حین پاستوریزاسیون میکروب ها نیز از بین بروند. حال در تانک طعم دهی همزنی وجود دارد که مواد طعم دهنده را به صورت یکنواخت پخش می نمایند. قبل از بسته بندی نیز موادی مانند تکه های آجیل را به بستنی سنتی اضافه می نمایند.

 

مراحل تولید بستنی سنتی

مراحل تولید بستنی سنتی

انجماد بستنی

از مهم ترین بخش ها در خط تولید بستنی است که بر روی کیفیت محصول تاثیرگذار است. چرا که در طی مرحله انجماد هر چه تعداد کریستال های یخ بیشتر بوده و در ابعاد کوچکتری باشند خوب بافت بستنی نرم تر خواهد بود. تمامی دستگاه هایی که در خط تولید بستنی کاربرد دارند باید حتما از استیل ساخته شده باشند و دارای نشان استاندارد باشند تا کارخانجات بتوانند بستنی با کیفیتی را در اختیار مردم قرار دهند.

 

مقالات مرتبط:

چه عواملی بر قیمت دستگاه پرکن‌ دوغ تاثیر گذارند؟

چرا باید دستگاه پرکن‌  دوغ لیوانی را خریداری نماییم؟ مزیت این دستگاه چیست؟

 

ما را در  اینستاگرام دنبال کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *