نگاهی به خط تولید بستنی

بستنی یکی از فراورده های خوشمزه و دلنشین برای فصول گرم سال است که طرفداران بسیاری نیز دارد. بستنی یک محصول لبنی محسوب می شود زیرا شیر قسمت اصلی ترکیبات آن به شمار می رود. بستنی به عنوان دسر برای دورهمی های دوستانه و خانوادگی گزینه ای بسیار مطلوب می باشد و کودکان نیز از طرفداران اصلی این فراورده لبنی دلنشین هستند. برای تهیه بستنی از شیر، طعم دهنده های مختلف و شیرین کننده ها بهره برده می شود. در بعضی موارد برای دست یافتن به بستنی های دو رنگ از کاکائو و زعفران نیز استفاده می شود که علاوه بر ظاهر زیبا، طعم بستنی را نیز لذیذ تر می نمایند. احتمالاً برای شما نیز این سؤال پیش آمده باشد که خط تولید بستنی چگونه و طی چه فرایندی این محصول خوشمزه را تولید نموده و روانه بازار می نماید.

با استفاده از افزودنی های طبیعی مختلف، بستنی های رنگارنگی تولید می شود

با استفاده از افزودنی های طبیعی مختلف، بستنی های رنگارنگی تولید می شود

بستنی چگونه تهیه می شود؟

خط تولید بستنی در کارخانه های بزرگ طی مراحل مختلفی انجام می شود که بیان این مراحل پرداخته و در رابطه با هرکدام توضیح خواهیم داد.

مواد اولیه

اولین گام در تولید هر نوع محصول غذایی، آماده ساختن مواد اولیه آن است و فرایند تولید بستنی نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد

مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه بستنی در خط تولید بستنی شامل آب، شکر، چربی، طعم دهنده طبیعی، رنگ دهنده، مواد مخصوص امولسیون مانند تخم مرغ که یک امولسیون کننده قدیمی و مشهور است و مواد جامد غیرچربی می باشد.

اندازه گیری و مخلوط نمودن مواد اولیه

برای داشتن یک محصول نهایی خوشمزه و لذیذ بایستی ترکیبات آن در خط تولید بستنی پیش از مخلوط شدن با یکدیگر اندازه گیری شوند و نسبت آن ها به صورت دقیق به کار برده شود.

این ترکیبات علاوه بر تأثیر در طعم نهایی محصول، خود نیز قیمت های بالایی دارند بنابراین استفاده صحیح از این ترکیبات امری بسیار مهم تلقی می گردد.

نمودار کلی خط تولید بستنی

نمودار کلی خط تولید بستنی

مخلوط نمودن ترکیبات

سومین مرحله از فرایند تولید بستنی، مخلوط کردن ترکیبات آن است. بدین صورت که همه مواد را که از پیش نسبت آن ها تعیین شده است در یک مخزن مخصوص ریخته می شوند.

مواد ریخته شده در مخزن به کمک یک همزن با یکدیگر مخلوط می شوند و پس از رسیدن به یکنواختی مورد نظر، به سمت پاستوریزاسیون حرکت می کنند

پاستوریزاسیون

پاستوریزاسیون در خط تولید بستنی به منظور از بین بردن میکروب های بیماری زا و غیر بیماری زا صورت می گیرد و سلامت محصول نهایی را تضمین می نماید.

مخلوطی که در مخزن به صورت یکنواخت در آمده بود، به صفحه انتقال حرارت حرکت می کند و برای ۱۴ ثانیه در دمای ۸۵ درجه سانتی گراد حرارت داده می شود و سپس شروع به سرد شدن می نماید، به این شکل ترکیبات بستنی پاستوریزه می شوند.

هموژنیزاسیون

هدف از هموژنیزاسیون در خط تولید بستنی ایجاد یک امولسیون یکنواخت با چربی ثابت می باشد تا قابلیت همزدن مناسب تر داشته باشد و در زمان نگهداری نیز بافت خود را حفظ نماید.

رسیدن مخلوط

رسیدن مخلوط قسمتی از فرایند تولید بستنی است که در آن مخلوط پاستوریزه و هموژنیزه وارد مخازن نگهداری می شوند. در حدود ۶ ساعت در این مخازن مانده و چربی های آن متبلور شده و پروتئین آن ها جذب آب می گردد.

در این قسمت از خط تولید بستنی قوام محصولات بهبود پیدا می کند. در این مخازن نیز همزن هایی تعبیه شده است که به آرامی مخلوط را همزده و آن را در دمای مشخصی نگه می دارند.

طعم دهنده ها و رنگ دهنده

در این مرحله ترکیبات طبیعی به مخلوط افزوده می شود. طعم دهنده هایی همچون وانیل، تکه های میوه، کاکائو و زعفران به مخلوط افزوده می شود به قسمت بسته بندی ارسال می شود.

انجماد

انجماد را می توان از مهم ترین قسمت های خط تولید بستنی نام برد زیرا کیفیت محصول نهایی به طریقه انجام این فرایند بستگی بسیاری دارد.

در طول انجام فرایند انجماد هر میزان که کریستال های یخ بیشتر بوده و اندازه آن ها کوچک تر باشد، کیفیت محصول نهایی ما بالاتر خواهد بود.

مرحله بسته بندی

مرحله بسته بندی

بسته بندی

مرحله پایانی خط تولید بستنی، بسته بندی کردن و قالب گیری پیش از آن است. در این مرحله، مواد مخلوطی که طعم دهنده های طبیعی به آن افزوده شده است به قسمت قالب گیری حرکت داده می شوند.

مکعبی، قیفی، لیوانی و بستنی های چوبی از قالب های اصلی می باشد که در این مرحله استفاده می شود. در انتها بستنی ها در دستگاه های مخصوص بسته بندی می گردند.

در نهایت بستنی در بسته بندی های مخصوص خود قرار داده می شوند و به قسمت انتقال محصول حرکت می نمایند.

 

 

مطالب مرتبط

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *