نگاه کلی بر خط تولید لبنیات صنعتی

به‌طور کلی خط تولید لبنیات صنعتی شامل فرایندهای مختلفی است که تولید هر کدام وابسته به فراوری شیر خام می‌باشد. این نوع فرایندهای تولیدی با استفاده از دستگاه‌های صنعتی پیشرفته انجام شده و عملکرد هر کدام به‌گونه‌ای است که به‌منظور پاستوریزه کردن، استریلیزاسیون و اختلاط فراورده‌های لبنی مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین فرآورده‌های مختلفی از جمله شیر، ماست، دوغ، بستنی، کره و… در خط تولید لبنیات صنعتی تولید می‌شوند.

بررسی خط تولید شیر:

  1. خط دریافت شیر: عملکرد این واحد به‌گونه‌ای است که شیر خام ورودی با استفاده از کامیون های حامل شیر دریافت شده و به شیر پاستوریزه تبدیل می شود.
  2. خط پاستوریزه شیر: این فرایند در حقیقت نوعی فرایند حرارتی بوده و با استفاده از فرایند پاستور و میکروارگانیسم، مواد مضر موجود در شیر خام را از بین می برد.
  3. خط پاستوریزه خامه: پاستوریزه خامه در خط تولید لبنیات به گونه ای است که خامه در دمای بالاتری پاستوریزه شده و ویسکوزیته موجود در آن، از بین می رود.
  4. مخازن شیر پاستوریزه: شیر و خامه پس از پاستوریزه شدن به این نوع مخازن منتقل شده و درصد چربی هر کدام کنترل می شود.

خط دریافت و تولید شیر

خط دریافت و تولید شیر

مراحل تولید بستنی با دستگاه های صنعتی:

به طور کلی بستنی های صنعتی دارای انواع مختلفی از جمله بستنی تهیه شده از فراورده های شیر، بستنی حاوی چربی نباتی، بستنی یخی و بستنی میوه ای هستند که طی فرایندهای زیر در خط تولید لبنیات تولید می شوند.

  1. فرمولاسیون و اختلاط: عمل فرمولاسیون پیش از اختلاط مواد انجام شده و به گونه ای است که میزان مواد اولیه را مشخص می سازد. در مرحله بعد مواد اولیه با استفاده از همزن های ویژه ای به سرعت ترکیب شده و به خط بعدی منتقل می شوند.
  2. پاستوریزاسیون: در این مرحله مواد اولیه ترکیب شده در خط تولید لبنیات، کاملاً پاستوریزه می شوند تا میکروب ها و میکروارگانیسم ها از بین بروند. از طرفی این عمل در دمای نسبتاً بالایی انجام شده و موجب افزایش کیفیت بستنی می شود.
  3. هموژنیزاسیون: عمل هموژنیزاسیون در حقیقت به منظور شکستن انواع گلبول های چربی موجود در مواد مخلوط شده انجام می شود تا ویسکوزیته مواد افزایش یافته و حجم آن ها کاهش یابد.
  4. انجماد: در این مرحله، مواد ترکیب شده حدود ۴ ساعت در دمای ۲ درجه سانتی گراد داخل خط تولید لبنیات قرار می گیرد تا به خوبی آماده شود. همچنین به منظور منجمد سازی، مخلوط بستنی توسط پمپ به سمت فریزرهای مخصوص هدایت شده و با تولید قطعات کوچک یخ، عمل انجماد صورت می گیرد.
  5. بسته بندی: بعد از انجام تمام مراحل تولید، بستنی ها متناسب با نوع بسته بندی قالب گیری شده و از تونل انجماد عبور داده می شوند.

دستگاه های صنعتی مورد نیاز در خط تولید انواع لبنیات

دستگاه های صنعتی مورد نیاز در خط تولید انواع لبنیات

بررسی تفاوت میان خط تولید بستنی سنتی و بستنی صنعتی:

تولید بستنی صنعتی در خط تولید لبنیات به گونه ای است که با استفاده از دستگاه های صنعتی پیشرفته ای انجام شده و به صورت بهداشتی تهیه می شوند. همچنین بستنی های صنعتی در دمای مناسبی پاستوریزه، منجمد و نگهداری می شوند که این امر از خراب شدن آنها نیز جلوگیری می کند. از طرفی تولید بستنی سنتی کاملاً متمایز از خط تولید لبنیات بوده و در برخی موارد بدون در نظر گرفتن استانداردهای بهداشتی انجام می شود. همچنین فرایند تولید بستنی سنتی متفاوت بوده و ملزم به استفاده از دستگاه های جداگانه و پاستوریزه کردن شیر در دمای بالاتری می باشد. از طرفی نوع بسته بندی و قالب گیری هر کدام نیز مختلف بوده و با ظرفیت های گوناگونی انجام می شود.

نحوه بسته بندی و قالب گیری محصولات مختلف لبنی

نحوه بسته بندی و قالب گیری محصولات مختلف لبنی

کلام آخر:

بنابراین فرایند تولید انواع محصولات لبنی از جمله شیر، خامه، کره، بستنی و… در خط تولید لبنیات با استفاده از تجهیزات صنعتی گوناگونی انجام می شود. این نوع دستگاه های صنعتی در حقیقت وظیفه اختلاط، پاستوریزاسیون، استریلیزاسیون، هموژنیزاسیون، انجماد و بسته بندی انواع محصولات لبنی را بر عهده دارند. از طرفی تولید بستنی صنعتی نیز با استفاده از دستگاه های مخصوص طی مراحل مشخصی با کنترل چربی، ترکیب مواد، افزودن مواد رنگ دهنده و پایدار کننده به مخلوط انجام می شود.

 

مقالات مرتبط:

خط تولید لبنیات صنعتی و اهمیت آن در صنایع غذایی

خط تولید لبنیات سنتی چه محصولاتی را تولید می کند؟

 

ما را در  اینستاگرام دنبال کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *