خط تولید لبنیات صنعتی و اهمیت آن در صنایع غذایی

تجهیزات مورد نیاز برای یک خط تولید لبنیات صنعتی شامل موارد مختلفی می شود. در تولید فرآورده های لبنی کیفیت جنس به کار رفته و کیفیت تولید دستگاه ها بسیار مهم است. هر گونه آلودگی در خط تولید لبنیات می تواند خسارات زیادی را در پی داشته باشد. اتوماتیک بودن دستگاه ها و دخالت کمتر اپراتور های خط در روند تولید، می تواند میزان آلودگی در تولید لبنیات را تا حد بالایی کاهش دهد.

لبنیات صنعتی

 

تجهیزات خط تولید لبنیات صنعتی

در زیر تجهیزات به کار رفته در یک خط تولید لبنیات صنعتی را مشاهده می کنید.

  • پرکن های اتوماتیک
  • پمپ های سانتریفیوژ
  • دستگاه خامه گیر
  • دستگاه های استرلیزاسیون
  • یونیت های کامل دریافت کننده شیر
  • دستگاه پاستوریزاتور و قسمت تصفیه شیر
  • انواع دستگاه های بسته بندی
  • مخازن استیل بلندر ها

 

پرکن های اتوماتیک

دستگاه های پرکن  لبنیات جز تجهیزات بسیار پرکاربرد در خط تولید لبنیات صنعتی است. این پرکن ها با توجه به محصول عملکرد متفاوتی دارند. پرکن هایی که برای محصولاتی مانند شیر و دوغ که جز محصولات رقیق هستند با نام رقیق پرکن شناخته می شوند با پرکن هایی که برای محصولاتی مانند پنیر،کشک و ماست استفاده می شود متفاوت است و برای محصولات غلیظ از دستگاه های غلیظ پرکن استفاده می شود.

اهمیت لبنیات در زندگی انسان

 

پمپ های سانتریفیوژ

پمپ های سانتریفیوژ، پمپ هایی هستند که انرﮊی مکانیکی را به سیال مایعی که در حال عبور از این پمپ ها است منتقل می کند. سپس انرژی سیال افزایش می یابد. و از آن برای انتقال و جدا سازی چربی موجود استفاده می شود.

خامه گیرهای صنعتی

یکی از مهم ترین تجهیزات خط لبنیات صنعتی، خامه گیر های صنعتی است که در حجم بالا ساخته می شوند. این خامه گیر ها با نام سپراتور صنعتی  هم شناخته می شود. این دستگاه قابلیت تنظیم دمای خامه را دارد و با استفاده از نیروی گریز از مرکز، می تواند خامه را از شیر جدا کند.

دستگاه های استریلیزاسیون

از دیگر دستگاه هایی که در خط تولید لبنیات صنعتی استفاده می شود، دستگاه های استریلیزاسیون هستند این دستگاه با استفاده از عملیات حرارتی موجب می شود باکتری هایی که باعث فساد لبنیات می شوند از بین بروند و در نتیجه محصولات لبنی ماندگاری بالایی داشته باشند.

یونیت های کامل دریافت کننده شیر

خط تولید لبنیات صنعتی مجهز به بخش یونیت های کامل دریافت کننده شیر است که شیر خام ارسال شده از دامدار را دریافت کرده تست شیر خام و حجم شیر دریافتی در این قسمت انجام می شود.

دستگاه های بسته بندی لبنیات

دستگاه های بسته بندی

یکی از مراحل مهم در تولید لبنیات، دستگاه های بسته بندی هستند. محصولات لبنی بسیار حساس است و باید به بهترین شکل بسته بندی شوند. با توجه به نوع محصول که در خط تولید لبنیات صنعتی است دستگاه بسته بندی محصول نیز متفاوت است. این دستگاه شامل بسته بندی ماست کوچک، ماست دبه، ماست سطلی، کره، دوغ،  انواع شیر و …. است.

فرآیند تولید انواع محصولات لبنی

در فرآیند تولید محصولات لبنی ابتدا شیر خام بعد از تست  با استفاده از تجهیزات مربوطه جمع آوری و در داخل مخازن استیل ذخیره می شود. در مرحله بعد فرآیند کف گیری از شیر خام، فیلتراسیون و حرارت دادن اولیه شیر صورت می گیرد. در خط تولید لبنیات صنعتی بعد از انجام این مراحل با در نظر گرفتن محصول نهایی، میزان چربی موجود در شیر تنظیم می شود و مقدار اضافی چربی از آن گرفته می شود. با توجه به اینکه محصول مورد نظر نیاز به غنی سازی با ویتامین یا افزودنی خاصی دارد به محصول اضافه می شود. پس از تکمیل فرآیند تولید محصول مد نظر، با توجه به نوع آن، محصول توسط دستگاه های پرکن در ظروف و پاکت های مربوطه بسته بندی می شود. تمامی این مراحل به صورت اتوماتیک انجام می شود و دخالت اپراتور بسیار کم است.

نکات مهم در خط تولید لبنیات صنعتی

از جمله نکات مهم در خط تولید لبنیات صنعتی می توان به این اشاره کرد که این خطوط و مخازن تا جایی که می توانند باید عاری از هر گونه درز و محل هایی باشد که شیر و دیگر محصولات در آن جمع شود و در زمان شست و شو به خوبی شسته شود زیرا کوچک ترین باقی مانده موجب فساد در محصول می شود.

 

 

مقالات مرتبط:

عملکرد اصلی دستگاه بستنی حصیری به چه صورت می باشد؟

هرآنچه درمورد دستگاه پرکن بستنی باید بدانید

 

ما را در  اینستاگرام دنبال کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *