با خط کامل تولید بستنی آشنا شوید

بستنی را در طعم های مختلف می توان تولید کرد

محبوبیت بستنی در سراسر جهان تنها به این واقعیت مرتبط نیست که یک دسر تازه است،  بلکه عمدتاً به دلیل طعم و کیفیت بالای آن است.  علاوه بر این، در طول سال ها، طعم بستنی متنوع شده است. اما آیا می دانید خط کامل تولید بستنی چگونه است؟

ماشین سازی آرش با سابقه درخشان  و کادری مجرب،  پیشرو در ساخت ماشین آلات و مخازن صنایع لبنی و بستنی و دارویی می باشد که به آسیا و اروپا و امریکا جنوبی صادرات گسترده دارد.

بستنی از دسر های خوشمزه استبستنی از دسر های خوشمزه است

تاریخچه خط کامل تولید بستنی

برخی از نظریه ها می‌گویند که منشأ بستنی در شرق بوده، جایی که مرسوم بوده است شیر برنجی تهیه کرده و با برف مخلوط می‌کردند. فرضیه دیگر به ۱۹۰۰ سال پیش برمی گردد، زمانی که امپراتور نرون برده های خود را فرستاد تا از کوه ها برف بیاورند تا عسل، میوه و آب میوه ها را منجمد کنند.

امپراتور چین، پادشاه تانگ، مخلوط مشابهی را با شیر و یخ درست کرد.  این روش توسط مارکوپولو به اروپا برده شد.  در سال ۱۶۷۰، فرانسیسکو پروکوپیو یک کافه در پاریس افتتاح کرد و اولین بستنی فروشی تاریخ  در آن جا ایجاد شد.   با کشف تکنیک های خط کامل تولید بستنی و انجماد، بستنی سازی بدون کمک برف انجام شد و در سال ۱۸۵۱، اولین کارخانه بستنی سازی در آمریکا تأسیس شد. در ایران، تولید صنعتی بستنی از دهه های سی و چهل آغاز شد.

انواع بستنی را می توان با ماشین آلات حرفه ای تولید کردانواع بستنی را می توان با ماشین آلات حرفه ای تولید کرد

فرآیندهای خط کامل تولید بستنی در کارخانه

در خط کامل تولید بستنی، آماده سازی مخلوط، شامل ایجاد یک پایه شیرین و خامه ای است که بعداً رایحه، رنگ و سایر مواد به آن اضافه می شود که نیاز به دانش بسیاری از جنبه های مختلف تولید، از جمله انجماد، همگن سازی و پاستوریزه کردن و هم چنین درک چگونگی تأثیر این فرآیندها بر مواد تشکیل دهنده دارد.

پاستوریزاسیون

پس از آماده سازی پایه، مرحله بعد خط کامل تولید بستنی ،  یعنی پاستوریزاسیون انجام می شود که  یک عملیات حرارتی است که میکروارگانیسم هایی را که می توانند باعث بیماری یا خراب شدن بستنی شوند را از بین می برد.  در طول فرآیند، مخلوط به مدت ۳۰ دقیقه در دمای بین ۶۹ تا ۷۱ درجه سانتیگراد گرم می شود، سپس به سرعت سرد می شود. پاستوریزاسیون هم چنین باعث حل شدن و پراکندگی بهتر مواد می شود و یکنواختی و طعم واضح تر را ایجاد می کند.

تولید بستنی مراحل مختلفی داردتولید بستنی مراحل مختلفی دارد

یکسان سازی

در خط کامل تولید بستنی، مخلوط باید از تجهیزات عبور کند تا گلبول های چربی تا حد امکان کوچک شوند. پس از این که مخلوط یکنواخت شد، باید خنک شود تا از ویسکوزیته محصول، یعنی خطر ژلاتینی شدن آن جلوگیری شود. سپس بسته به طعمی که می خواهید تولید کنید، مثلاً می توان قطعات میوه یا پالپ را در این مرحله گنجاند.

خنک کننده

پس از همگن شدن در خط کامل تولید بستنی ،  این مخلوط با تجهیزاتی مشابه خنک کننده های شیر تا دمای حدود ۴ درجه سانتی گراد خنک می شود تا از رشد میکروارگانیسم ها و ایجاد ویسکوزیته بیش از حد جلوگیری شود.  در این مرحله بسته به طعم بستنی مواد اضافی مانند آجیل، مغزها، تکه‌های میوه، کارامل و شربت به دست می‌آید که از طریق دستگاه‌ هایی که قطعات را به طور یکنواخت و به اندازه پخش می‌ کنند، اضافه می‌ شوند.

خط تولید یک نوع بستنیخط تولید یک نوع بستنی

رسیدن مخلوط در خط کامل تولید بستنی

پس از یکدست شدن، خامه باید طعم خود را بگیرد و قوام را بهبود بخشد که زمان رسیدن است، زمانی که خمیر عطر و رنگ طبیعی پیدا می کند، تا ۲۴ ساعت نگهداری می شود. در طول رسیدن،  عطرها تشدید می ‌شوند و پروتئین‌ های شیر به ذرات آب آزاد در شربت متصل می‌ شوند و در نتیجه بستنی نرم ‌تری ایجاد می‌ شود که در برابر نوسانات دما مقاوم است. سپس محصول را منجمد می کنند.  در این مرحله، مواد مایع به حالت جامد تبدیل می ‌شوند و هوا به مخلوط وارد می‌ شود.

ذخیره سازی و توزیع بستنی

در مرحله نهایی خط کامل تولید بستنی، بستنی باید بسته بندی شود تا پس از آماده شدن،  در شرایط مناسب نگهداری شود تا کیفیت آن را از دست نرود، پس باید در دمایی برابر یا کم تر از -۱۸ درجه سانتی گراد نگهداری شود و در زمان بسته بندی، بستنی باید تا حدی سیال باشد تا شکل بسته را به خود بگیرد.

چه ماشین آلاتی در تولید بستنی استفاده می شود؟

در خط کامل تولید بستنی دستگاه های مختلفی برای تهیه بستنی وجود دارد.  ماشین آلات در فرآیند تولید این محصول دارای عملکرد هایی برای انجماد، مخلوط کردن، شکستن کریستال های یخ و ترکیب هوا هستند. شایان ذکر است که خرید مدل هایی که دارای پمپ هوای بالا (بالای ۶۰٪) هستند، به طوری که بستنی ها نرم تر و خامه تر باشند، کیفیت را افزایش می دهد.

مقالات مرتبط:

آنچه که باید درباره دستگاه بستنی ساز سنتی صنعتی بدانید

راهنمای خرید و قیمت انواع دستگاه بستنی ساز در سال ۲۰۲۲

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *