دستگاه بستنی‌ساز صنعتی چگونه به ایران وارد شد؟

بستنی، آرامش بخش روح شما

همه ما عاشق بستنی هستیم؛ یک خوراکی بی نظیر و خوشمزه که هم در تابستان و هم در زمستان مشتریان خودش را دارد. بستنی هایی که توسط دستگاه بستنی‌ساز صنعتی ساخته می شوند، به قدری با کیفیت و خوش طعم هستند که هر چقدر آن را بخورید، هیچ وقت از آن زده نمی شوید.
ناراحت هستید؟ بستنی بخورید، خوشحال هستید؟ بستنی بخورید؛ این را من نمی گویم دانشمندان می گویند. حس شیرینی و بوی بستنی روح و روان شما را جلا می بخشد و آرامش زیادی به شما هدیه می دهد. اما آیا تا به حال از خودتان پرسیده اید، این بستنی که من هر روز دوان دوان می روم و از سوپر مارکت می خرم چگونه و از چه زمانی به ایران وارد شده است و در دستگاه بستنی‌ساز صنعتی چه موادی بریزم؟ این نکات لازمه داشتن یک کارخانه بستنی ساز است.

تاریخچه بستنی در ایران قدیم

قبل از این که بستنی به معنای خالص و شکل امروزی خود به ایران وارد شود، ایرانی ها برای تهیه بستنی ابتدا آب انگور را گرفته و بر روی برف ریختند و در هوای گرم، این بستنی را می خوردند. پس از این ماجرا و حدودا ۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، ایرانی‌ ها به میدان آمدند و یک دستور تهیه بستنی خوشمزه و خوش بو را برای خانواده‌ های سلطنتی و شاهنشاهی اختراع کردند. شاید با همین اتفاقات بود که زمینه برای ساخت دستگاه بستنی‌ساز صنعتی ایجاد شد. پس از آن ایرانی ها تصمیم گرفتند برای ساخت بستنی های سلطنتی از گلاب یخ، زعفران، انواع میوه‌ ها و طعم‌ هایی که مزه شیرین داشتند، استفاده کنند.

نخستین بستنی ساز های جهاننخستین بستنی ساز های جهان

  • آشنایی ناصر الدین شاه با بستنی

زمان آشنایی ایرانیان با بستنی های امروزی، دقیقا به زمان ناصر الدین شاه قاجار بر می گردد. ناصر الدین شاه، علاقه زیادی به سفر کردن داشت و در سفر های خود به اروپا به بستنی های فرانسوی که با دستگاه بستنی‌ساز صنعتی ساخته می شد، علاقه زیادی پیدا کرد. اما ایشان هر چقدر تلاش کرد نتوانست این بستنی را به ایران وارد کند. پس از ناصر الدین شاه و با سلطنت رسیدن مظفر الدین شاه، ایشان  توانست بستنی را به دربار خودش وارد کند؛ اما باز هم تا دهه ۱۹۲۰ این بستنی های خوش طعم به خارج از قصر و در بین مردم عادی توزیع نشد.
پس از مدتی با به سلطنت رسیدن رضا شاه پهلوی بستنی های سنتی جای خودشان را در بین مردم عادی پیدا کردند. اکبر مشتی اولین کسی بود که در بین مردم ایران و با کمک دستگاه بستنی‌ساز صنعتی بستنی فروخت. اما زمان آشنایی اکبر مشتی به مدت ها قبل بر می گردد. اکبر مشتی پس از این که به تهران رفت با شخصی به نام محمد ریش، یکی از درباریان مظفر الدین شاه،آشنا شد و آن زمان بود که توانست بستنی را بشناسد و به کوچه و بازار عرضه کند.

تجمع مردم در مقابل دکه بستنی فروشی در قدیمتجمع مردم در مقابل دکه بستنی فروشی در قدیم

فرمولاسیون بستنی‌و درصد مواد آن


برای تولید بستنی در دستگاه بستنی‌ساز صنعتی، شما می توانید از یک فرمولی مشابه با معادله جبری استفاده کنید. اما این را بدانید که کلید موفقیت کارخانه شما، این است که بدانید کدام یک از فاکتور ها و مواد شما باید ثابت باشد و درصد کدام یک از مواد شما باید تهیه کند‌.

  • درصد مواد تشکیل دهنده‌بستنی

چربی شیر: ۱۰ درصد تا ۱۶ درصد
مواد جامد زرده تخم مرغ: حدودا  ۰ تا ۲ درصد
ماده جامد شیر بدون چربی: ۹ درصد تا ۱۲ درصد
انواع شیرین کننده ها مانند شکر در دستگاه بستنی‌ساز صنعتی: ۱۲ درصد تا ۱۶ درصد
تثبیت کننده ها و امولسیفایر ها مانند سوربیتان مونو استئارات و مونو دی گلیسیرید: ۰ تا ۱ درصد
آب: ۵۵ درصد تا ۶۴ درصد

درصد مواد تشکیل دهنده بستنی هادرصد مواد تشکیل دهنده بستنی ها

سخن پایانی

برای این که یک کارخانه بستنی راه اندازی کنید، اول از همه باید دستگاه بستنی‌ساز صنعتی مناسبی را انتخاب کنید. همچنین باید بتوانید مواد مورد نیاز را با درصد های مناسب مخلوط کنید. مجموعه ما به فروش با کیفیت ترین دستگاه های بستنی ساز می پردازد، شما فقط باید ببینید چه دستگاهی مورد نیاز شما است.

مقالان مرتبط:

تانكرهای استيل صنعتی

مخازن صنعتی استیل / کاربرد و مزایای مخازن صنعتی و انواع آن

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *