در خط تولید ماست موسیر، چه فرآیندهایی صورت می گیرند؟

خط تولید ماست موسیر ، شامل چه مراحلی است؟ ماست دارای انواع متفاوتی از جمله طعم دار است. یکی از پرطرفدارترین ماست های طعم دار، ماست موسیر می باشد. این ماست در دو نوع چکیده یا اصطلاحا هم زده و قالبی در بازار عرضه می شود. به دلیل طعم بی نظیر و پروتئین بسیار، این نوع ماست مصارف بسیاری برای افراد معمولی و ورزشکاران دارد. برخی از کاربردهای ماست موسیر، در تهیه چیپس، پیتزا، پاپ کورن و آجیل می باشد. اگر شما نیز علاقه مند به آشنایی با خط تولید ماست موسیر هستید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

خط تولید ماست موسیر شامل چه مراحلی است؟

استفاده از شیر با بالاترین کیفیت، در تولید ماست موسیر ضروری می باشد. بهتر است ماست از شیر تازه و سالم گاو تهیه شود. شیر دام بیمار، به دلیل وجود آنتی بیوتیک و ترکیبات غیر طبیعی در آن، برای تهیه ماست موسیر مناسب نمی باشد. این ترکیبات باعث کند شدن فرآیند تخمیر می شوند. همچنین با مانع شدن از رشد میکروب های ماست، تولید آن را به تاخیر می اندازند. در ادامه به ترتیب به مراحل مختلف خط تولید ماست موسیر پرداخته ایم.

  • میزان چربی شیر را متعادل می کنیم.

از جمله مراحل حائز اهمیت در تولید ماست موسیر، استاندارد کردن چربی شیر، جهت تهیه ماست است. این امر باعث افزایش کیفیت فرآورده و بهتر شدن بافت و طعم آن می شود. برای متعادل ساختن چربی شیر، به طور معمول از دستگاه هایی همچون سپراتور و خامه گیر بهره می گیریم. همچنین از تانک جهت ترکیب کردن چربی شیر و خامه نیز استفاده می کنیم.

  • دانسیته شیر را افزایش می دهیم.

با بالا بردن میزان ماده خشک، کل دانسیته شیر افزایش می یابد. دانسیته شیر برای تولید ماست، باید بیش از ۳۴ درصد باشد. این معیار بر افزایش ظرفیت نگهداری آب و پروتئین محصول تاثیر گذار است. بهترین ماده برای افزایش دانسیته، شیر خشک است. شیر خشک با بهتر کردن طعم، قوام، ماندگاری، پروتئین و ارزش تغذیه ماست موسیر، به کاهش مشکلات گوارشی کمک می کند.

ماست موسیر، خوراکی مفید

ماست موسیر، خوراکی مفید

 

  • از هوای موجود در شیر می کاهیم. (هواگیری)

با خروج هوا از شیر، شرایط هموژنیزه کردن مطلوب می شود. همچنین باعث کاهش خطر تشکیل رسوب حین فرآیند خط تولید ماست موسیر خواهد شد.

  • افزایش دمای شیر، تا ۷۰ درجه

با حرارت دادن شیر به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه، پروتئین وی های شیر شکسته می شوند.

  • در این مرحله شیر را هموژنیزه می کنیم.

با کاهش دمای شیر تا ۵۵ درجه، از جدا شدن چربی ماست در حین خط تولید ماست موسیر جلوگیری می شود. هموژنیزه کردن شیر باعث افزایش قوام و پایداری و یکنواخت شدن بافت ماست می شود.

  • مجددا شیر را تا دمای ۹۵ درجه سلسیوس حرارت می دهیم. (پاستوریزاسیون)

این قسمت، به دلیل کاهش دادن لیپولیز، از بین بردن عوامل بیماری زا، غیر فعال کردن آنزیم ها و باکتریوفاژها، مهم ترین مرحله است.

  • در این بخش استارتر را به شیر می افزاییم.

با کاهش دادن دمای شیر تا ۴۲ درجه سانتی گراد و افزودن مایه، بافت ماست مستحکم تر شده و یک محصول تخمیری ایده آل تولید می شود.

  • در این مرحله از خط تولید گرمخانه گذاری انجام می شود.

  • سردسازی ماست

برای رسیدن به قوام مناسب بافت، ماست را تا دمای ۳۲ درجه سلسیوس خنک می کنیم. در این مرحله از تجهیزاتی همچون قفسه سردکن، سیستم های تونلی، مخازن چند منظوره و مبدل های لوله یا صفحه ای استفاده می شود.

ماست موسیر، مناسب برای استفاده با چیپس

ماست موسیر، مناسب برای استفاده با چیپس

  • آبگیری ماست

به دلیل از بین رفتن ویتامین ها، رنگدانه ها و ترکیبات آروماتیک در فرآیند حرارتی، با استفاده از ابر جاذب یا هیدروژل ها، فرآیند تغلیظ ماست صورت می پذیرد.

  • ماست را به پر کن پمپ کرده و سپس ماست را داخل بسته بندی پر می کنیم.
  • در این مرحله می توان دستگاه های روتاری و خطی را جهت پر کردن ماست موسیر به کار گرفت.
  • در این قسمت از خط تولید ، آن را به سردخانه انتقال می دهیم.
  • مرحله آخر خط تولید ، توزیع محصول می باشد.

کیفیت موسیر، موثر در کیفیت محصول نهایی

کیفیت موسیر، موثر در کیفیت محصول نهایی

جمع بندی

با استفاده از ماشین آلات و مخازن ماشین سازی آرش در خط تولید ماست موسیر، می توانید از بهترین برندهای ماشین آلات، با بالاترین کیفیت، پشتیبانی سراسری و گارانتی، بهره بگیرید. ماشین سازی آرش با کادری مجرب و بیش از ۳۰ سال سابقه درخشان، دارای تاییدیه سطح جهانی می باشد.

 

محصولات مرتبط:

معرفی تری بلندر+ کاربرد و مزایا

دستگاه خامه خشک کن

مقالات مرتبط:

مخزن پروسس استیل

دستگاه بسته بندی مناسب و مهم ترین ویژگی های آن کدام است؟

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *