شرح و بررسی خط کامل تولید بستنی ها

مقدمه

خط‌کامل تولید بستنی مجموعه ای از مراحل ترکیب، تولید و نگهداری این دسر خوشمزه می باشد. در کارخانه های تولید لبنیات برای تهیه و تولید این دسر خوشمزه، نیاز به مواد اولیه ای مرغوب و دستگاه های با کیفیت احساس می شود. زیرا با توجه به تقاضا و محبوبیت بستنی ها بازار تولید این محصول بسیار پر رونق می باشد. بنابراین در ادامه مطالب به بررسی کامل مراحل خط‌کامل تولید بستنی خواهیم پرداخت.

بررسی خط‌کامل تولید بستنی

تولید کنندگان به عنوان اولین مرحله برای تولید این دسر لذیذ و خوشمزه به ترکیبات اولیه و اصلی این محصول غذایی خواهند پرداخت. مواد اولیه تولید‌ بستنی شامل ترکیب چند نوع از مواد های غذایی خواهند بود، در ادامه به مواد اولیه موجود اشاره شده است.

  • چربی
  • ماده امولسیون کننده
  • آب
  • طعم دهنده
  • رنگ غذایی
  • مواد فاقد چربی
  • پایدار کننده

در جهت تکمیل موارد فوق می بایست در نظر داشت که مواد امولسیون کننده، طعم دهنده و پایدار کننده نیز شامل چند نوع خواهند بود.

بررسی مواد پایدار کننده

همانطور که اشاره شد، مواد پایدار کننده که  در مرحله اول خط‌کامل تولید بستنی به ترکیبات آن اضافه می شود دارای یک دسته بندی مشخص خواهد بود. در واقع تمامی مواد پایدار کننده در دو دسته پروتئینی و کربوهیدرات قرار می گیرند. دو مورد مذکور شامل چند نوع از این مواد خواهند شد. به گونه ای که گروه های پروتئینی از ژلاتین، کازیین، آلبومین و گلوبین تشکیل شده و در مقابل گروه کربوهیدارت تنها شامل هموسلولز وکلویید دریایی می باشد.

خط کامل تولید بستنی

تنوع در طعم دسرسرد بستنی

انواع مواد طعم دهنده

بی شک تنوع طعم ها در تمامی بستنی های موجود، به علت تنوع در انواع طعم دهنده ها خواهد بود. به طور معمول از چند نوع طعم دهنده به صورت متداول و مداوم استفاده می شود. اضافه کردن این ماده ها در مرحله مخلوط کردن به شکل قطعه ای یا اشکال بزرگ صورت می گیرد. چند ماده طعم دهنده شامل موارد زیر می شود.

  • وانیل
  • میوه های خشک
  • شکلات
  • توت فرنگی
  • تکه های بیسکوئیت

بستنی محبوب با طعم دهنده شکلات

بستنی محبوب با طعم دهنده شکلات

همگن کردن ترکیب و افزایش حرارت

پس از ترکیب ماده های نام برده، مخلوط به دست آمده را به تانک تراز منتقل کرده و به هم تراز کردن و یکنواخت کردن مخلوط خواهند پرداخت. بعد از انجام این مرحله، ترکیب یکنواخت شده به واحد تبادل حرارتی منتقل شده و حرارت آن به حدود ۷۳تا ۷۵ درجه سانتی گراد افزایش داده خواهد شد.

انجماد بستنی ها در قالب های زیبا

انجماد بستنی ها در قالب های زیبا

مرحله پاستوریزاسیون

در این مرحله از خط‌کامل تولید بستنی، پس از همگن کردن گویچه های چربی جهت افزایش حرارت بیشتر دما مخلوط مورد نظر را به میزان حرارت ۸۳ تا ۸۵ درجه سانتی گراد خواهند رساند. افزایش دما مخلوط موجب نابود شدن میکروب های بیماری زا و باکتری های عامل فساد خواهد شد. البته به جهت کاهش نیرو محافظ چربی ها در برابر باکتری ها، دما مخلوط مورد نظر را به دما بالاتری نسبت به شیر ارتقاء خواهند داد.

مرحله رسیدن ترکیب

جهت دستیابی به این مرحله ضروری است که مخلوط به دست آمده به مدت حداقل ۳ تا ۶ ساعت در تانک های مخصوص نگهداری شده تا چربی ها، پروتئین ها و پایدار کننده ها به صورت کامل جذب آب شوند.

تمامی تانک های فوق، مجهز به یک نوع همزن بزرگ و صنعتی خواهند بود. همچنین در حالت ایده آل تانک ها را در اتاقی سرد نگهداری خواهند کرد. شرکت ماشین سازی آرش یکی از تولید کنندگان این نوع محصولات به صرفه می باشد.

مرحله افزودن طعم دهنده و رنگ  غذایی

در آخرین مرحله از خط تولید بستنی تولید کنندگان به مخلوط به دست آمده طعم دهنده و رنگ های غذایی را اضافه خواهند کرد. البته این مورد نیز شامل فرمولاسیون و اختلاط، تانک طعم دهی و اضافه کردن تکه های شکلات، میوه های خشک و تکه بیسکوئیت خواهد بود.

نتیجه گیری

آخرین مرحله خط‌کامل تولید بستنی انجماد و بسته بندی خواهد بود. البته برای انجام تمامی این مراحل نیاز به استفاده از ماشین های با کیفیت و مخصوص برای تولید بستنی و لبنیات می باشد. شرکت ماشین سازی آرش یکی از تولیدکنندگان محصولات فوق می باشد که جهت دریافت اطلاعات بیشتر می توانید ب نمایندگان فروش این شرکت تماس حاصل فرمایید.

 

مقالات مرتبط:

قیمت خط تولید‌بستنی مجهز به پیشرفته ترین تجهیزات تولید‌بستنی

نکاتی در رابطه با خرید دستگاه تولید بستنی

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *