آیس بانک ها چه کاربردی دارند؟

برای تولید بستنی، گردش آب یخ پایدار نیاز است تا بتواند مخلوط بستنی را بلافاصله در Mix Plant خنک کرده و در دمای ثابت ۴ درجه سانتیگراد در مخازن آنها را نگه دارد. آیس بانک دارای قابلیت ذخیره حرارتی یخ است که می تواند هزینه انرژی را با تغییر مصرف انرژی به ساعات غیر اوج مصرف کاهش دهد. این مدل قابلیت ذخیره یخ تا ۱ تن را دارد. یخ بر روی کویل های موجود در واحد ذخیره سازی حرارتی بانک یخ ساخته می شود. شما می توانید بانک‌های‌یخ را در شب یا در دوره های خارج از پیک برای تولید یخ  بیشتر راه اندازی کنید تا در اوج برق هزینه هایتان کاهش یابد.

برای تولید بستنی، گردش آب یخ پایدار نیاز است

برای تولید بستنی، گردش آب یخ پایدار نیاز است

ویژگی های آیس بانک ها

  • کمپرسور نیمه هرمتیک، موجود با نوع رفت و برگشتی یا پیچی.
  • گاز مبرد: R507
  • کندانسور آب خنک
  • صفحه اپراتور لحیم کاری شده
  • مخزن آب یخ دو جداره و عایق از جنس استنلس استیل
  • کویل های یخ ساز با حلقه ضد یخ

آیس بانک دارای قابلیت ذخیره حرارتی یخ است

آیس بانک دارای قابلیت ذخیره حرارتی یخ است

دلیل استفاده از آیس بانک برای بستنی فروشی ها

میزان ثابتی از آب با دمای پایین در آیس بانک استفاده می شود که کاربرد خنک کننده ای را  در طول فرایند بستنی سازی، فراهم می کند. همچنین این دستگاه در شب یخ ها را انباشته می کنند و سپس در روز آنها را حل می کند. همچنین بستنی  ها با فریز کردن آسیب نمی بینند. از دیگر ویژگی های آن می توان به استفاده و نگهداری آسان آن اشاره نمود. همان طور که گفته شد؛ صرفه جویی در انرژی از اصلی ترین دلایلی است که از این دستگاه استفاده می کنند. در جاهایی که از خنک کننده در طول روز کمتر استفاده می شود، می توان از یک آیس بانک کوچکتر استفاده کرد. در نتیجه هزینه اولیه تجهیزات برودتی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

 

انواع بانک‌یخ ها و نحوه کارکرد آنها

بانک یخ دارای انواع مختلفی است که یکی از آنها سیستم های ذوب داخلی است. این سیستم از یک مخزن پلی اتیلن حاوی سیم پیچ هایی از همان ماده تشکیل شده است. مخزن از آب پر می شود و محلول گلیکول با دمای ۵- درجه سانتی گراد از سیم پیچ عبور می کند. سپس آب به تدریج شروع به یخ زدن می کند. ابتدا در اطراف سیم پیچ و در نهایت در سراسر مخزن این فرایند رخ می دهد. در صورت نیاز به خنک‌ سازی اضافی، محلول گلیکول وارد سیستم خنک‌ کننده می‌ شود و در یک مبدل حرارتی صفحه‌ ای انرژی خنک‌ کننده خود را به آب سرد منتقل می‌کند و با دمای بالاتر به مخزن بازمی‌گردد. بنابراین یخ داخل مخزن شروع به ذوب شدن می کند و گلیکول دوباره خنک می شود تا تمام یخ ها ذوب شوند.

سیستم های ذوب خارجی یکی دیگر از انواع آیس بانک است؛ در این سیستم مخزن از فولاد یا بتن ساخته می شود. در اینجا نیز سیال داخل کویل گلیکول یا مبرد CFC/CHFC است و آب تا ضخامت ۳۵ میلی متر در اطراف هر کویل تشکیل و ذخیره می شود. همچنین بقیه فضای مخزن با آب پر شده است. هنگامی که نیاز به خنک کردن باشد، آب یخ از پایین مخزن به سیستم پمپ می شود و در مبدل حرارتی صفحه ای با آب سرد تبادل گرما می کند. وقتی به آیس بانک برمی گردد، مجبور می شود دور یخ بچرخد. در این سیستم آب یخی که به سیستم پمپ می شود همیشه دمای ثابتی خواهد داشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *