تجهیز کامل کارخانه تولید بستنی

بستنی، یکی از دسرهای خوشمزه و پرطرفدار در کشورمان است که به طور معمول در فصول گرم سال مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده غذایی، محبوبیت زیادی میان گروه های سنی مختلف دارد و به شکل های سنتی و کارخانه ای تولید و عرضه می شود. در کارخانه تولید بستنی، از ده درصد چربی شیر استفاده می شود. تا با استفاده از دیگر مواد همچون کاکائو، وانیل یا زعفران، به آن طعم و عطر داده شود.

روش های مختلف برای تولید بستنی

روش های مختلف برای تولید بستنی

تولید بستنی کارخانه ای

همان گونه که اشاره شد، بستنی در شکل ها و ظرفیت های مختلفی تولید می شود. امروزه، بسیاری از تولید کنندگان بستنی، با استفاده از ماشین آلات مجهز، اقدام به تولید بستنی با ظرفیت بالا می کنند. این امر سبب می­شود که بستنی در مدل های بسته بندی مختلفی در کارخانه تولید بستنی، تولید و عرضه می شود.

این روش از تولید بستنی، باعث شده است که کل فرآیند، مطابق با بهداشت های تعیین شده انجام شود. همچنین استانداردهای لازم را در بر داشته باشد. به گونه ای که بسیاری از تولیدکنندگان بستنی در ایران، محصولات خود را در ظرفیت های بالا به بازارهای داخلی و خاورمیانه ارائه می کنند.

روند کار در کارخانه تولید بستنی

خطوط مجهز و تجهیزات اتوماتیک و یا نیمه اتوماتیک در کارخانه تولید بستنی، باعث شده که تمامی مراحل، با سرعت و ظرفیت بیشتری و به صورت بهداشتی انجام شود. در این فرآیند، مواد اولیه درجه یک، با یکدیگر مخلوط شده و با هموژنیزه و پاستوریزه کردن، به نقطه انجماد رسانیده می شود.

پس از آن، بستنی تهیه شده در خط تولید، در ظروف مخصوص قرار گرفته و از طریق نوار نقاله، وارد بخش بسته بندی می شود.

پاستوریزاسیون و هموژنیزاسیون بستنی

از جمله مراحلی که در تولید بستنی انجام می شود، پاستوریزه و هموژنیزه کردن بستنی است. در کارخانه تولید بستنی، به جهت حذف میکروارگانیسم و میکروب های موجود، از روش پاستوریزه استفاده می کنند. تا بتوانند بهترین کیفیت بستنی را عرضه کنند. در این فرآیند، با استفاده از دمای هشتاد و چهار درجه سانتی گراد، مواد در مدت پانزده ثانیه حرارت می بینند.

این در حالی است که برای شکستن چربی که در مواد وجود دارد، از روش هموژنیزاسیون استفاده می شود. این روش باعث کاهش حجم و افزایش ویسکوزیته مواد می شود. در نهایت، با ایجاد سرمایش چهار درجه سانتی گراد، مواد به درجه کاملی می رسد.

بسته بندی مناسب در کارخانه تولید بستنی

در بسیاری از موارد در کارخانه تولید بستنی، از پمپ های مخصوصی استفاده میشود تا مخلوط آماده شده بستنی را به درون فریزرها وارد کنند. این یکی از مراحل مهم در تولید بستنی است که باید به سرعت صورت گیرد تا بهترین شکل و فرم بستنی حاصل شود. در اینجا درجه انجماد بین۳- تا ۶- درجه سانتی گراد در نظر گرفته می شود.

خطوط پیشرفته تولید بستنی

خطوط پیشرفته تولید بستنی

هنگامی که تمامی مراحل تولید بستنی به اتمام می رسد، وقت آن است که نوع بسته بندی مشخص شود. همچنین باید  قالب های مورد نیاز، در محل خط تولید قرار گیرد. در نهایت برای تثبیت فرم بستنی، آن ها را در تونل انجماد قرار می دهند که دارای درجه دمای ۲۰- درجه سانتی گراد است.

کاربرد خطوط اتوماتیک در کارخانه تولید‌بستنی

در بسیاری از مواقع، کارخانه تولید بستنی، از تجهیزات اتوماتیک استفاده می کنند تا بتواند تولید را در ظرفیت بالا و به صورت بهداشتی ارائه کنند. اما این تجهیزات، با ظرفیت کمتر در بستنی فروشی، کافه یا حتی فروشگاه های بزرگ نیز کاربرد دارند.

خطوط تولید بستنی می تواند در زمان و هزینه های تولید، صرفه جویی لازم را ایجاد کرده و میزان سود را افزایش دهد. این تجهیزات، از جنس استیل ضد زنگ ساخته شده و دارای کیفیت و ماندگاری بالایی می باشند. آنها به خوبی در برابر خوردگی و سایش، مقاومت داشته و به سرویس و نگهداری کمی در کارخانه تولید بستنی، نیاز خواهند داشت.

بهترین کارخانه تولید بستنی

بهترین کارخانه تولید بستنی

مزیت های خط تولید بستنی در کارخانه

از مزایای قابل توجه راه اندازی خط تولید بستنی در کارخانه می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

به طور معمول، این تجهیزات و دستگاه های تولید انواع بستنی، مبدل های حرارتی و برودتی مناسبی دارند. به گونه ای که از قابلیت انجماد مواد در قدرت بالا برخوردار هستند. آنها به طور معمول، بدنه ای استیل و با استحکام بالا داشته که همین امر باعث طول عمر بیشتر آنها می شود.

ماشین آلات به کار رفته در کارخانه تولید‌بستنی، با رعایت کامل اصول بهداشتی طراحی و ساخته شده اند. می تواند بسته بندی مناسب و دقیقی را انجام دهد. همچنین در راستای ارائه بستنی های سالم و خوش طعم، از هواگیر و بوگیر مناسب در دستگاه استفاده می شود. از سویی دیگر، مخازن استیل آنها، باعث می شود تا به سادگی تمیز شوند. البته در مواقع لزوم، در کوتاه ترین زمان، سرویس قطعات هم انجام می شود.

 

محصولات مرتبط:

چرا باید در انتخاب نوع دستگاه بستنی دقت کرد؟

دستگاه خامه خشک کن را برای تولید بستنی با کیفیت بالا خریداری نمایید

مقالات مرتبط:

تجهیزات مورد نیاز برای کارخانه بستنی سنتی را از کجا بخریم؟

پاستوریزاسیون لبنیات و خنک سازی آسان بستنی، به کمک پروسس تانک

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *