شرایط استفاده از دستگاه بستنی ساز سنتی در کارگاه

بستنی های امروز شکل و طعم های متفاوتی دارند و این شگفتی را به دستگاه های مخصوص بستنی مدیون هستیم. تنوع این خوراکی خوش طعم بی نهایت است اما شکل قدیمی آن، یعنی بستنی سنتی همچنان طرفداران خود را دارد که بازار بستنی سنتی را شلوغ نگه می دارند. ابزار تهیه این دسر محبوب دستگاه بستنی ساز سنتی است که در این مقاله قصد معرفی آن را داریم.

دستگاهی که به آن بار سفت کن هم می گویند، بستنی سنتی را تولید می کند. معمولا از جنس استیل ضدلک و ضد زدگی ساخته می شود و ظرفیت بالایی دارد. بعضی از انواع دستگاه بستنی‌ساز سنتی در مکان هایی مانند شهربازی، شیرینی فروشی، کافه یا مغازه های مخصوص تهیه آب میوه استفاده می شوند. نوع دیگر دستگاه بستنی را به شکل کیلویی یا فله در اختیارمان قرار می دهد.

دستگاه بستنی ساز سنتی از محبوب ترین های این صنعت

دستگاه بستنی‌ساز سنتی از محبوب ترین های این صنعت

آشنایی با اجزای مهم دستگاه بستنی ساز سنتی

۱- برد الکترونیکی: هدف از تولید این قسمت کنترل عملکرد دستگاه بستنی ساز سنتی است و با استفاده از آن می توانید دمای محیط و بستنی را بررسی کنید. سرعت تخیه بستنی از این طریق هم قابل تغییر است.

۲- کندانسور: دستگاه بستنی ساز سنتی از آب استفاده نمی کند و کندانسور هوایی وظیفه خنک سازی آن را به عهده دارد.

۳-پاروی همزن: یک دستگاه با کیفیت از پاروی محکم اما کم حجم استفاده می کند. بهتر است جنس آن از استیل باشد چون دوام بیشتری دارد.

۴-تیغه های پارو: لازم است سیلندر دستگاه بستنی‌ساز سنتی به طور منظم پاک شود تا مواد روی آن باقی نمانند. تیغه های پارو برای این هدف استفاده می شوند.

۵- سکوی قرارگیری: ظرف تخلیه دستگاه به شیوه ای طراحی شده تا فضای زیادی را اشغال نکند.

دستگاه بستنی ساز سنتی کاملا بهداشتی است

دستگاه بستنی ساز سنتی کاملا بهداشتی است

برای تاسیس کارگاه بستنی سازی چه مجوزهایی لازم است؟

اگر قصد دارید با خرید دستگاه بستنی ساز سنتی در حوزه صنایع غذایی فعالیت کنید، به مجوز قانونی نیاز دارید. درواقع بدون مجوزهای لازم نمی توانید هیچ قدمی در این مسیر بردارید. تخلف در تولید و بسته بندی صنایع غذایی جریمه و محدودیت های سنگینی به دنبال دارد. به همین دلیل قبل از صرف هر گونه هزینه برای دستگاه بستنی ساز سنتی، ابتدا مطمئن شوید شرایط لازم دریافت مجوزهای قانونی را دارید. در ادامه لیست مجوزهای مورد نیاز را می بینید:

  1. مجوز بهداشتی
  2. پروانه تاسیس
  3. پروانه بهره برداری
  4. پروانه ساخت
  5. پروانه مسئول فنی

مراحل تهیه مجوزهای کارگاه بستنی سازی

قبل از اینکه هرگونه دستگاه بستنی ساز سنتی را تهیه کنید، برای پروانه تاسیس اقدام کنید. این پروانه توسط سازمان غذا و دارو یا جهاد سازندگی صادر می شود. ابتدا مدارک لازم را به اداره ارسال می کنید و منتظر تایید می مانید (راهنمای مدارک را می توانید از سایت سازمان غذا و دارو دریافت کنید). بعد از این مرحله نوبت دریافت پروانه بهره برداری است. برای کسب آن باید تمام ابزار و امکانات لازم را بر اساس معیارهای قانونی تهیه کنید و منتظر تایید فنی و بهداشتی بمانید.

مدرک دیگری که برای استفاده از دستگاه بستنی‌ساز سنتی ضروری است، پروانه مسئول فنی است. شخصی که خود را به عنوان مسئول فنی معرفی می کند، باید مدرک تحصیلی حداقل لیسانس داشته و مشخصات وی با ضوابط قانونی مطابقت کند. پروانه های قانونی که تا کنون معرفی کردیم همه یک شماره مشترک دارند و تنها شماره صدور آنها متفاوت است.

پروانه های مختلفی برای شروع کارگاه بستنی سازی لازم است

پروانه های مختلفی برای شروع کارگاه بستنی سازی لازم است

آخرین پروانه ای که در این مسیر نیاز دارید، پروانه ساخت است که بعد از کسب موارد گفته شده صادر می شود. در این مرحله علاوه بر تایید فنی و بهداشتی کارگاه، فرمولی که برای ساخت محصول استفاده می کنید هم مهم است. نمونه ای از تولیدات دستگاه بستنی ساز سنتی شما امتحان می شود و آزمایشگاه نیز باید آن را تایید کند.

اقدامات قانونی که باید بعد از اخذ مجوز انجام شود

پروانه ساخت بعد از گذشت ۵ سال منقضی می شود و لازم است آن را تمدید کنید. همچنین در بعضی موارد ممکن است به تغییر مجوزها نیاز داشته باشید. قوانین سازمان غذا و دارو این امکان را برای صاحبان کارگاه های تولیدی فراهم کرده است. در این شرایط باید درخواست اصلاح را ارسال کرده و هزینه های آن را بپردازید. استفاده از یک دستگاه بستنی ساز سنتی جدید، تغییر نام و وزن محصول بعضی از تغییرات رایج هستند.

 

 

مطالب مرتبط

پرکن غلیظ کش وسیله ای ضروری در صنایع خوراکی

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *