خط تولید بستنی چگونه کار می کند؟

بستنی یک محصول نسبتاً پیچیده است. در واقع بستنی لبنی حاوی چربی شیر و سایر اجزاء مانند پروتئین و کربوهیدرات است. شیرین کننده ها، طعم دهنده ها، امولسیون کننده ها و تثبیت کننده ها در طول پردازش برای بهبود طعم، بافت یا ظاهر بستنی اضافه می شوند.  برای انجام تمام این مراحلی که به صورت خلاصه گفته شد نیاز به تجهیزات زیادی است که آن را خط تولید بستنی می نامند.

تولید بستنی به زبان ساده

تولید بستنی به طور خلاصه شامل مخلوط کردن مواد با هم و به دنبال آن پاستوریزه کردن است. سپس یکنواخت می شود، فرایندی که اجازه می دهد تا چربی را به تعداد زیادی گلبول های کوچک جدا از هم تقسیم کند. پس از همگن شدن، فرایند خنک شدن و پیری (aging) وجود دارد. مخلوط ظرف مدت چهار الی بیست و چهار ساعت باقی می ماند و در این مدت تمام مواد خشک هیدراته شده و چربی متبلور می شود. سپس محصول در یک فریزر پیوسته منجمد می شود و ادغام هوا در آن انجام می شود. هنگامی که بستنی از فریزر پیوسته در دمای  ۵-درجه سانتیگراد خارج می شود، تقریباً ۵۰ درصد آب آن یخ زده است. فرآیند نهایی سخت شدن است که بیشتر آب را در دمای ۴۰- درجه سانتیگراد منجمد می کند  در مراحل انتهایی خط تولید بستنی اتفاق می افتد.

تجهیزات مورد نیاز خط تولید

تجهیزات خط تولید بستنی زیادند و می توانند گران قیمت باشند. کارخانه هایی با ظرفیت تولید ده الی سی کیلوگرم در یک ساعت را، تجهیزات با مقیاس کم توانا می سازند تا شروع به کار کنند. ولی اگر می‌خواهید به‌عنوان عمده‌فروش بستنی را تولید کنید و بفروشید، علاوه بر اینکه باید یک پایگاه مشتری فعلی داشته باشید، حتما تجهیزات در مقیاس بزرگ‌تر مورد نیاز می باشد.

تجهیزات بستنی بزرگ‌ تر یا در واقع خط تولید بستنی به شما این امکان را می دهد که چندین نوع و طعم از هر بستنی را را در یک چرخه تولید و با حجم بیشتر فریز کنید. اندازه تجهیزات مورد نیاز شما نه تنها به مقدار محصولی که باید بسازید، بلکه به فضای تولید و ذخیره سازی موجود در محل شما نیز بستگی دارد. عاقلانه است که قبل از تصمیم گیری در مورد خرید، تا حد امکان به دنبال اطلاعات در مورد خط تولید بستنی باشید.

محصولی که به سادگی نمی توان از آن گذشت

محصولی که به سادگی نمی توان از آن گذشت

تجهیزات مورد نیاز خط تولید بستنی

  • فروشگاه خشک برای مواد و بسته بندی
  • مخلوط کردن
  • زمان دادن (aging )
  • پاستوریزه کردن
  • هموژن ساختن
  • فریزر کردن دسته ای یا پیوسته
  • دستگاه بسته بندی و پرکننده
  • فریزر نگهداری

مراحل ساخت بستنی در خط تولید

در ادامه بررسی می کنیم که مواد اولیه در خط تولید بستنی چطور تبدیل به محصولی می شود که تا این اندازه برای ما جذاب است.

تنوع بی نظیر در طعم و رنگ

تنوع بی نظیر در طعم و رنگ

تحویل و نگهداری مواد اولیه

محصولات خشکی که در مقادیر نسبتاً کم استفاده می شوند، مانند پودر آب پنیر، تثبیت کننده ها و امولسیفایرها، پودر کاکائو و غیره، معمولاً در کیسه ها تحویل کارخانه می شوند. شکر و شیر خشک هم در ظروف قابل تحویل است. محصولات مایع مانند شیر، خامه، شیر تغلیظ شده، گلوکز مایع و چربی های گیاهی نیز توسط تانکرها تحویل داده می شوند.

اندازه گیری و مخلوط کردن

به طور کلی، موادی که خشک هستند وزن می شوند، در حالی که مواد مایع را قابل اندازه گیری با متر حجمی هستند.

 همگن سازی و پاستوریزاسیون

مخلوط در ابتدای خط تولید بستنی از طریق یک صافی به یک مخزن تعادل جریان وارد می شود و از آنجا به یک مبدل حرارتی صفحه ای پمپ می شود که در آنجا از قبل در دمای ۷۳ تا ۷۵ درجه سانتیگراد برای همگن شدن در ۱۴۰ تا ۲۰۰ بار گرم می شود، مخلوط در دمای ۸۳ تا ۸۵ درجه سانتیگراد برای حدود ۱۵ ثانیه پاستوریزه می شود. سپس تا دمای ۵ درجه سانتیگراد خنک شده و به مخزن پیری (aging ) منتقل می شود.

خط تولید بستنی

طعمی که در یاد می ماند

زمان دادن به مخلوط

در خط تولید بستنی دستگاه زمان دهنده  باعث می شود مخلوط حداقل به مدت ۴ ساعت در دمای بین ۲ تا ۵ درجه سانتیگراد با هم زدن مداوم بماند. بالا رفتن این هم زدن و در واقع سن مخلوط باعث می شود تا تثبیت کننده اثر کند و چربی متبلور شود.

فریزر انجماد پیوسته

در فریزرهای انجماد پیوسته در خط تولید بستنی، مخلوط به دست آمده نهایی وارد این فریزرها می شود و در فرآیند سرما دهی پیوسته آب داخل بستنی که هنوز منجمد نشده تبدیل به کریستال های بسیار کوچکی می شود که در نهایت بافت بسیار مطبوعی را برای بستنی ایجاد می کند.

دستگاه پر کن و بسته بندی

در این مرحله که جزء آخرین مراحل در خط تولید بستنی است، مخلوط آماده شده و نهایی وارد دستگاهی می شود که می‌تواند هم ‌زمان بر اساس نیاز کارخانه بستنی را وارد قالب های متنوعی کند و آن را برای انبار کردن و رساندن به دست مشتری بسته بندی آماده کند.

 

مقالات مرتبط:

با خرید خط تولید بستنی حصیری به تولید انبوه بستنی بپردازید

قیمت خط کامل تولید بستنی

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *