نحوه تهیه با کیفیت ترین بستنی در خط تولید بستنی سنتی

آیا تا به حال به خط تولید بستنی سنتی و فرایند تولید بستنی فکر کرده اید؟! رابطه عاشقانه ما با بستنی قرن ها قدمت دارد برای تبدیل شدن بستنی از آن چیزی که در قرن های پیشین رایج بوده تا انواع بستنی های جدید امروزی راه ها و مراحل زیادی طی شده است. امروزه با استفاده از به روزترین روش ها  و بهترین دستگاه ها، بستنی های متنوع به خصوص بستنی با کیفیت بسیار عالی تهیه می شود. در این مقاله قصد داریم شما را با خط تولید بستنی سنتی آشنا کنیم.

 

طرح کلی فرایند تولید بستنیطرح کلی فرایند تولید بستنی

مواد خام تولید بستنی سنتی

امروزه بستنی از ترکیبی از محصولات لبنی (خامه، شیر تغلیظ شده، چربی کره)، شکر، طعم دهنده ها و افزودنی های مورد تایید تهیه می شود. تخم مرغ ها را برای برخی طعم دهنده ها، به ویژه وانیل اضافه می کنند. مقررات تصریح می کند که هر بسته بستنی در خط تولید بستنی سنتی باید حداقل ۱۰ درصد چربی یا خامه داشته باشد.

روند تولید بستنی سنتی

اگرچه بستنی به اشکال مختلف و مدل های جدید و متنوعی در بازار موجود است، توضیحات زیر در مورد بستنی‌هایی که در ظروف نیم لیتری و نیم گالن بسته‌بندی می‌شوند، صدق می‌کند.

 

دستگاه های تخصصی تولید بستنیدستگاه های تخصصی تولید بستنی

مخلوط کردن مخلوط

  • شیر با کامیون ها یا تانکرهای یخچال دار از مزارع لبنیات محلی به کارخانه یا خط تولید بستنی سنتی می رسد. سپس شیر در سیلوهای ذخیره سازی  ذخیره می شود که در دمای ۳۶ درجه فارنهایت (۲ درجه سانتیگراد) نگهداری می شود. لوله ها شیر را در مقادیر از پیش اندازه گیری شده مخلوط کن فولادی ضد زنگ می رساند. مقادیر از قبل اندازه گیری شده تخم مرغ، شکر و مواد افزودنی با شیر به مدت شش تا هشت دقیقه مخلوط می شوند.

پاستوریزه کردن برای از بین بردن باکتری ها

  • مخلوط ایجاد شده به دستگاه پاستوریزاسیون خط تولید بستنی سنتی که از یک سری صفحات نازک فولادی ضد زنگ تشکیل شده است، هدایت می شود. آب داغ، تقریباً ۱۸۲ درجه فارنهایت (۸۳ درجه سانتیگراد)، در یک طرف صفحات جریان دارد. مخلوط شیر سرد از طرف دیگر درون لوله قرار می گیرئ. آب، مخلوط را تا دمای ۱۸۰ درجه فارنهایت (۸۲ درجه سانتیگراد) گرم می کند و به طور موثری باکتری های موجود را از بین می برد.

 

چگونه یک بستنی با کیفیت و خوشمزه تهیه می شود؟چگونه یک بستنی با کیفیت و خوشمزه تهیه می شود؟

همگن شدن برای ایجاد بافتی یکنواخت

  •  با اعمال فشار شدید هوا در خط تولید بستنی سنتی، مخلوط داغ از طریق یک سوراخ کوچک به داخل هموژنایزر وارد می شود. این فرایند ذرات چربی را تجزیه کرده و از جدا شدن آنها از بقیه مخلوط جلوگیری می کند. در هموژنایزر، که در آن یک پمپ پیستونی با فشار بالا قرار دارد، مخلوط بیشتر همزده می‌شود، زیرا در حرکت پایین به داخل سیلندر پمپ کشیده می‌شود و سپس با فشار بالا به بیرون برمی‌گردد.

خنک شدن و استراحت برای ترکیب طعم ها

  • در مرحله چهار خط تولید بستنی سنتی، مخلوط به مرحله پاستوریزه کردن بازگردانده می شود، جایی که آب سرد، تقریباً ۳۴ درجه فارنهایت (۱ درجه سانتیگراد)، در یک طرف این صفحات جریان می یابد، زیرا مخلوط از طرف مقابل آن عبور می کند. به این ترتیب، مخلوط تا ۳۶ درجه فارنهایت (۲ درجه سانتیگراد) خنک می شود.
  • پس از آن، مخلوط به در مخازن مخصوص در اتاقی با دمای ۳۶ درجه فارنهایت (۲ درجه سانتیگراد) در پمپ به مدت چهار تا هشت ساعت می ماند تا مواد به خوبی مخلوط شوند.

انجماد به قوام سرو نرم

  • حالا مخلوط باید منجمد شود. در این فرایند، مخلوط در فریزهای مخصوص بستنی قرار می گیرد  که در طی چند ساعت بستنی را می تواند در خط تولید بستنی سنتی، منجمد کند. دمای داخل فریزرها -۴۰ درجه فارنهایت (۴۰- درجه سانتیگراد) است و با استفاده از آمونیاک مایع به عنوان عامل انجماد نگهداری می شود. زمانی که بستنی در فریزر است هوا به داخل آن تزریق می شود. هنگامی که مخلوط از فریزر خارج می شود، قوام بستنی نرم و آماده سرو می شود.

بسته بندی و بسته بندی محصول نهایی

  • در خط تولید بستنی سنتی، دستگاه های پرکن، مخلوط بستنی را در ظروف یا مقوا های مخصوص بسته بندی بستنی می ریزند. سپس بستنی ها در کارتن هایی با اندازه مناسب بسته بندی می شوند. سپس دستگاه یک درب روی هر کارتن قرار می دهد و آن را روی یک تسمه نقاله فشار می دهد. کارتن ها در امتداد تسمه نقاله حرکت می کنند و در آنجا از زیر جوهر افشان عبور می کنند که تاریخ انقضا و کد تولید را روی هر کارتن چاپ می کند.

 

نحوه بسته بندی بستنینحوه بسته بندی بستنی

سخت شدن بستنی سنتی

  • قبل از نگهداری و حمل، بستنی باید تا دمای -۱۰ درجه فارنهایت (۲۳- درجه سانتیگراد) در خط تولید بستنی سنتی سفت شود. سیستم نقاله کارتن های بستنی را به تونلی که در دمای -۳۰ درجه فارنهایت (۳۴- درجه سانتیگراد) تنظیم شده است، منتقل می کند. چرخاندن مداوم پنکه های سقفی باعث ایجاد باد سردی ۶۰- درجه فارنهایت (۵-۱ درجه سانتیگراد) می شود. کارتن ها به مدت دو تا سه ساعت در داخل تونل به آرامی به عقب و جلو حرکت می کنند تا اینکه محتویات آن به حالت سنگی یا جامد تبدیل شود. سپس کارتن ها در انبارهای یخچالی نگهداری می شوند تا زمانی که به فروشگاه های مورد نظر ارسال شوند.

کنترل کیفیت خط تولید بستنی سنتی

در خط تولید بستنی سنتی، هر مخلوط در طول فرآیند تولید به طور تصادفی آزمایش می شود. سطح چربی و جامد آزمایش شده است. سطح باکتری اندازه گیری می شود. هر مخلوط نیز مورد آزمایش طعم قرار می گیرد. تولیدکنندگان بستنی نیز به دقت بر موادی که از سایر تامین کنندگان خریداری می کنند، نظارت می کنند.

کلام آخر

تولید کنندگان بستنی در خط تولید بستنی سنتی، همچنان از روش های جدید تهیه و نگهداری بستنی استقبال می کنند. بستنی سنتی، یکی از بستنی های محبوب ما ایرانیان از گذشته بوده است که امروزه در اشکال و بسته بندی های جدید توسط کارخانه ها ارائه می شود. در این مقاله سعی کردیم فرایند تولید این بستنی محبوب را توضیح دهیم.

مقالات مرتبط:

نحوه خرید بستنی ساز با کیفیت در ایران

دستگاه بستنی‌ساز صنعتی چگونه به ایران وارد شد؟

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *