آشنایی با روش کار فریز درایر، یکی از بهترین ابزارهای تولید غذای خشک

خشک کردن، روشی است که از گذشته تا به کنون برای افزایش ماندگاری و طول عمر مواد غذایی، استفاده می شود. مواد غذایی توسط روش های متفاوتی، از جمله تبخیر یا تصعید، خشک می شوند. در این روش ها با حذف کردن هر چه بیشتر آب از محصول مورد نظر، رطوبت آن کاهش یافته و مدت زمان بیشتری سالم می ماند. خشک کردن انجمادی یا فریز‌درایینگ، یکی از روش های محبوب خشک کردن در صنعت غذا است. نکته جالب درباره فریز درایینگ، بالا بودن کیفیت محصول پس از خشک شدن، نسبت به سایر روش های خشک کردن می باشد. اگر شما نیز علاقمند به آشنایی با روش کار فریز درایر هستید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی آن بپردازیم.

آشنایی با روش کار فریز درایر و مزایای آن

آشنایی با روش کار فریز درایر و مزایای آن

هر آنچه برای آشنایی برای روش کار فریز داریر، لازم است بدانید؟

در گام اول و حین فریز درایر یا خشک کردن تصعیدی، ماده غذایی منجمد می شود. سپس دما کمتر از منفی ۱۰ درجه سانتیگراد شده و فشار کمتر از دو میلی متر جیوه خواهد شد. این کاهش دما جهت اطمینان از باقی ماندن آب در حالت انجماد است. پس از این مرحله، به وسیله پمپ خلاء، هوای درون فریزر خالی می شود. این کار باعث کمتر شدن فشار تا ۴۵۸ میلی متر جیوه خواهد شد. سپس با استفاده از صفحات داغ یا مایکروویو، به محصول حرارت داده شده و تصعید شدن محصول آغاز می گردد. پس از فاز تصعیدی، محصول وارد فاز تبخیری فریز درایوینگ می شود. این قسمت گرانترین بخش فرآیند خشک کردن انجمادی می باشد.

به طور خلاصه خشک کردن انجمادی، دو گام اساسی دارد، که عبارتند از:

  • تصعید شدن کریستال های یخ
  • حذف شدن بخار آب مواد غذایی توسط کندانسور

فریز درایینگ چه مزایایی دارد؟

در آشنایی با روش کار فریز درایر، دانستن مزایای آن بسیار مهم است. خشک کردن انجمادی، باعث ثابت ماندن یا حتی بهبود کیفیت محصول خشک شده می شود. در این روش امکان سخت شدن سطحی محصول وجود ندارد. فریز درای مانع از تخریب ویتامین ها و دناتراسیون پروتئین ها می شود. خشک شدن محصول بدون از بین رفتن ارزش تغذیه ای و شکل بافت، از مهمترین مزیت های فریز درایینگ است. قابلیت جذب بالای آب توسط محصول در این روش وجود دارد. دلیل این امر، چروکیده نبودن ماده غذایی می باشد. یکی دیگر از مزایای این روش، امکان نگهداشتن محصول به مدت سال ها، در دمای اتاق یا یخچال، آنهم بدون فساد، می باشد.

فریز درایر، ابزاری عالی برای تولید غذاهای خشک

فریز درایر، ابزاری عالی برای تولید غذاهای خشک

از دیگر مزیت های فریز درایینگ، می‌ توان به جلوگیری کردن از فعالیت میکروارگانیسم ها و آنزیم های تخریب کننده ماده اشاره کرد. همچنین در آشنایی با روش کار فریز درایر، درباره تاثیر شرایط فرآیند بر سرعت خشک شدن، اطلاعات با ارزشی به دست خواهید آورد.

روش فریز درایینگ چه ایرادهایی دارد؟

بر کسی پوشیده نیست که بهترین روش و عملیات ها نیز دارای معایبی هستند. بنابراین در آشنایی با روش کار فریز درایر، لازم است تا این معایب را بشناسید. از جمله معایب خشک کردن انجمادی، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گران بودن سیستم فریزدرایینگ
  • بالا بودن هزینه عملیاتی آن
  • دقیق نبودن زمان خشک شدن محصول در خشک کردن انجمادی
  • قابلیت جذب بالای هوا توسط شکاف مواد غذایی
  • مستعد فساد اکسیدانو بودن محصولات
  • حساسیت در برابر ضربه و فشار اکسیژن
  • ترد و شکننده بودن ماده غذایی

فریز درایر چه کاربردی در صنعت مواد غذایی دارد؟

یکی از مراحل مهم آشنایی با روش کار فریز درایر، شناخت کاربردهای آن است. اصلی ترین هدف و کاربرد فریز درایینگ محصولات غذایی، حفظ کیفیت و افزایش طول عمر آن ها است. در این روش ساختار مواد غذایی با ارزش، حفظ می شود. همچنین برای محصولاتی که دسترسی به آنها کم یا محدود است، استفاده از این روش برای خشک کردن و حفظ تمام آنها، ایده آل می باشد. فریز درایینگ برای محصولاتی که نگهداری از آنها سخت بوده یا ارزش اقتصادی دارند، کاملا مناسب است. این روش برای کاهش وزن مواد غذایی و جیره بندی نظامی نیز کاربرد دارد. برای محصولاتی که بافت ساختارشان با روش دیگری، به دلیل رطوبت زدایی آسیب می بیند یا کیفیت خود را از دست می دهد، روش فریز درایینگ توصیه می شود.

حفظ کیفیت محصول، در فریز داریر

حفظ کیفیت محصول، در فریز داریر

جمع بندی

پس از آشنایی با روش کار فریز درایر، این پرسش پیش می آید، که از کجا بهترین فریز درایر را، با کیفیت مطمئن و دارای گارانتی، تهیه کنیم؟ ماشین سازی آرش پیوسته در کیفیت و نوآوری پیشرو بوده و به طور مستقیم، بهترین برندهای جهان را به کشور وارد می کند. ضمن اینکه امکان سفارشی سازی محصولات نیز وجود دارند. ماشین آلات و مخازن ماشین سازی آرش، از جمله فریز درایر، دارای تاییدیه گرید جهانی برای سطح کیفی بالا می باشند. ماشین سازی آرش با پشتیبانی سراسری، به طور مداوم پاسخگوی سوالات شما عزیزان می باشد.

 

محصولات مرتبط:

دستگاه خامه خشک کن را برای تولید بستنی با کیفیت بالا خریداری نمایید

نکات مهم در رابطه با دستگاه مخلوط کن خامه خشک با بستنی سنتی

مقالات مرتبط:

نحوه عملکرد فریزر درایر چگونه است؟

اطلاعات مهم و ضروری درباره طرز کار دستگاه فریز درایر

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *