پاستوریزاسیون لبنیات و خنک سازی آسان بستنی، به کمک پروسس تانک

مقدمه

تولید محصولی پاک و عاری از هرگونه باکتری و میکروب، یکی از اصول مهم تولیدکنندگان لبنیات و بستنی است. بدین منظور، کارخانه ها از ابزارهای مختلفی استفاده می کنند. هر چند که هدف کارکرد تمام این ابزارها در حرارت دادن به محصول و از بین بردن باکتری ها است، اما با این حال فرآیند انجام این کار و کیفیت آن، در دستگاه های مختلف متفاوت است. یکی از این دستگاه ها، پروسس تانک می باشد. این دستگاه به منظور نگهداری و پاستوریزه کردن محصولات لبنی و بستنی به کار می رود و دارای اجزا مختلفی است. در ادامه مطلب با ما همراه باشید، تا به بررسی این دستگاه بپردازیم.

پروسس تانک، وسیله ای برای خنک کردن بستنی

پروسس تانک، وسیله ای برای خنک کردن بستنی

دستگاه پروسس تانک، ابزاری فوق العاده برای نگهداری بستنی و پاستوریزاسیون شیر

این دستگاه، یک محفظه استیل ایزوله می باشد. بدنه استیل و ضد باکتری آن، باعث شده تا گزینه مناسبی برای نگهداری، مخلوط، پختن و خنک کردن مایعات، از جمله لبنیات، باشد. حجم این دستگاه ها با توجه به ظرفیت مورد نظر تولیدکننده، متفاوت است. موتورهای این دستگاه دارای انواع مختلف ضعیف و قوی هستند، که به نسبت مایع مورد نظر برای نگهداری و پخت، انتخاب می شوند. با استفاده از این دستگاه، می توان فرآیندهای تخمیری که نیاز به حرارت و یا برودت بالایی داشته باشند را، به راحتی انجام داد. ضمن اینکه از آن ها برای عملیات پاستوریزاسیون نیز استفاده می شود.

بدنه دستگاه به چه شکل طراحی شده است؟

بدنه دستگاه پروسس تانک، از سه جداره تشکیل شده است. در ساخت بدنه داخلی و بیرونی آن، استیل ضد زنگ درجه ۳۰۴ به کار رفته و جوشکاری لایه های بیرونی و داخلی آن، به نحوی انجام شده، که هیچگونه ذرات و طعم خارجی از مخزن، وارد آن نشوند. جداره دوم این دستگاه، که با نام جاکت حرارتی نیز شناخته می شود، با نگهداری بخار داغ یا سرد، باعث پختن یا سرد شدن مایع مورد نظر می شود. جداره بیرونی بخش رویی بدنه را تشکیل داده و کاملا در مقابل ضربه و پوسیدگی مقاوم می باشد. همچنین، یک لایه از جنس پشم شیشه به عنوان عایق بندی در این دستگاه تعبیه شده، که مانع از انتقال دما و حرارت بیرون، به داخل محفظه می شود.

نگهداری بستنی به کمک پروسس تانک

نگهداری بستنی به کمک پروسس تانک

این دستگاه از چه قطعاتی تشکیل شده است؟

پروسس تانک از قطعات مختلفی تشکیل شده است. این قطعات عبارتند از:

  • موتور همزن

موتورهای این دستگاه از نظر برند تولید کننده و توان، دارای انواع مختلفی هستند، که می توانید با توجه به نیاز خود، یکی از آنها را انتخاب کنید. نقش آنها، هم زدن مایع درون محفظه است.

  • پروانه همزن

پروانه همزن به موتور متصل شده و باعث چرخش مایع می شود.

  • درب محفظه

دربی از جنس استیل با عایق بندی مناسب، برای ممانعت از ورود آلودگی و هوا به درون محفظه.

  • شیر تخلیه

این شیر به منظور دریافت مایع از دستگاه قرار گرفته است.

  • حجم سنج و دما سنج

ابزارهایی برای ارزیابی دقیق حجم و دمای مایع موجود در محفظه، در هر لحظه.

  • شیر نمونه برداری

از این شیر می توان برای دریافت مقدار کمی از مایع، جهت تست کیفیت و موارد دیگر استفاده کرد.

  • Ph سنج

ابزاری برای بررسی میزان ph مایع درون دستگاه. از طریق این اطلاعات بدست آمده، می توان به تازه یا فاسد بودن مایع پی برد.

پاستوریزاسیون لبنیات به کمک پروسس تانک

پاستوریزاسیون لبنیات به کمک پروسس تانک

شیوه کارکرد پروسس تانک به چه صورت است؟

ابتدا مایع مورد نظر وارد دستگاه پروسس تانک شده و پس از انتخاب تنظیمات مورد نظر، دستگاه شروع به پختن و یا سرد کردن مایع مورد نظر می کند. تکمیل فرآیند سرد کردن و یا پختن مایع در این دستگاه، نیازمند استفاده از برج خنک کننده یا دیگ بخار نیز می باشد. در هنگام سرد شدن یا پختن مایع، همزن به طور مداوم کار کرده و مایع را هم می زند. بدین شکل، از ته گرفتن یا لخته شدن مایع جلوگیری می شود. به کمک دماسنج موجود در دستگاه، می توانید در هر لحظه، دمای مایع را بررسی کرده و زمان دقیق پاستوریزه شدن آن را محاسبه کنید. از این دستگاه معمولا برای پاستوریزه کردن شیر و مایعات و یا خنک کردن بستنی استفاده می کنند.

سخن آخر

دستگاه پروسس تانک یکی از پرکاربردترین ابزارها در تولید لبنیات، مایعات پاستوریزه و بستنی می باشد. البته کیفیت ساخت این دستگاه ها با توجه به هر برند، کاملا متفاوت است. اگر بدنبال بهترین دستگاه ها می گردید، ما به شما ماشین سازی آرش را معرفی می کنیم. برند ما یکی از بزرگترین تولیدکنندگان دستگاه های بستنی ساز و تولید لبنیات بوده و محصولات با کیفیت و مقرون به صرفه ای را تولید می کند. ضمن اینکه می توانید محصول مورد نظر را، با توجه به نیاز خود، سفارشی سازی کنید.

 

محصولات مرتبط:

شیر سردکن ۱۵۰۰ لیتری و کاربرد های شگفت انگیز آن

بررسی دستگاه شیر سرد کن

مقالات مرتبط:

ذخیره، نگهداری و فرآوری مواد غذایی و لبنی با انواع پروسس تانک استیل

نکات مهم و کلیدی که در مورد پروسس تانک استیل باید دانست

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *