خط تولید بستنی سنتی و انواع ماشین آلات مورد نیاز

دستگاه فراوری مایع بستنی

 

خط تولید بستنی در گذشته چندان پیچیده نبود و تنها به چند پاتیل یک جداره و دو جداره، فریزر های نگهداری و سایر لوازم دستی نیاز داشت. این سیستم تولید در عین سادگی و کم هزینه بودن، معایبی نیز داشت. به طور مثال با توجه به فساد پذیری بالای شیر، افزایش بار میکروبی ناشی از انتقال شیر در تجهیزات غیر اتوماتیک، مدت زمان نگهداری بستنی را به شدت کاهش می داد و یا این که با خراب شدن مایع بستنی زیان مالی زیادی را به صاحبان کارگاه ها تحمیل می کرد.

تولید بستنی با کیفیت در خط تولید بستنی مکانیزه

تولید بستنی با کیفیت در خط تولید انواع بستنی مکانیزه

 

معایب خط تولید بستنی به شیوه دستی به همین مورد ختم نمی شود، بلکه تبخیر، سر رفتن و یا ته گرفتن شیر، یکسان نبودن کیفیت بستنی در بارهای مختلف و از همه مهمتر سرعت پایین تولید و بسته بندی بستنی تنها بخشی از عواملی هستند که مانع سودآوری کارگاه های تولید بستنی می شوند.

افزایش توان رقابتی با مکانیزاسیون خط تولید بستنی

افزایش توان رقابتی با مکانیزاسیون

 

خط تولید بستنی مکانیزه سبب افزایش توان رقابتی می شود

پیشرفت تکنولوژی و خلاقیت شرکت های ماشین سازی سبب شد تا برای رفع نواقص سیستم های دستی، خط تولید بستنی به طور کامل مکانیزه شود؛ بدین ترتیب از کلیه موارد ذکر شده جلوگیری می گردد.

علاوه بر این مکانیزاسیون کارگاه های تولید بستنی توان رقابتی افراد را برای حضور در بازار دسر های سرد به شدت افزایش می دهد. در روش های غیر اتوماتیک تولید ۱۵۰ لیتر بستنی نیاز به یک روز کامل زمان داشت در حالی که با استفاده از خط تولید بستنی مکانیزه تنها در یک ساعت می توان بین ۱۵۰ تا ۱۰۰۰ لیتر بستنی را تولید و بسته بندی کرد.

  • کاهش بار میکروبی و افزایش ماندگاری بستنی
  • جلوگیری از تبخیر، ته گرفتن و یا سر رفتن شیر و اتلاف سرمایه
  • کیفیت، طعم، رنگ و مزه یکسان بستنی تولید شده در بارهای متفاوت
  • افزایش سرعت تولید و بسته بندی و توان رقابتی
  • امکان افزایش تنوع در محصول تولید شده و کسب برتری نسبت به رقبا
  • کاهش فضای مورد نیاز برای راه اندازی کارگاه تولید بستنی
  • کاهش نیروی انسانی و افزایش سود آوری خط تولید بستنی
  • افزایش ایمنی و جلوگیری از بروز خسارت های جانی و مالی
افزایش سودآوری در بازار دسرهای سرد با ارتقای خط تولید بستنی

افزایش سودآوری در بازار دسرهای سرد با ارتقای خط تولید بستنی

 

 

آشنایی با برخی از ماشین آلات خط تولید بستنی به روش مکانیزه

دستگاه فراوری مایع بستنی

این دستگاه برخلاف پاتیل و اجاق سنتی فضای بسیار کمی را اشغال می کند و به نیروی انسانی کمتری (یک نفر اپراتور) نیاز دارد.

دستگاه فراوری مایع بستنی می تواند به کمک آب گرمکن شیر را به نقطه جوش برساند و در ادامه با استفاده از آب شهری و کمپرسور به سرعت آن را سرد نماید.

بنابراین هرگز شیر سر نمی رود و یا ته نمی گیرد. تجهیز خط تولید به دستگاه فراوری مایع بستنی مشکلات مربوط به تهویه کارگاه و نیروی انسانی را برطرف می کند؛ زیرا این دستگاه پس از سرد کردن شیر، به صورت خودکار ثعلب، شکر و طعم دهنده ها را به کمک همزن با آن ترکیب می کند و فراوری مایع بستنی را انجام می دهد.

 

دستگاه کفی فریزر (دستگاه تولید بستنی)

خط تولید بستنی به کمک دستگاه کفی فریزر می تواند بین ۱۵۰ الی ۱۰۰۰ لیتر بستنی را تولید کند.

این دستگاه ها مجهز به موتور گیربکسی تک فاز یا سه فاز با ولتاژ ۱۲۰، ۲۴۰ یا ۳۸۰، کمپرسور، کندانسور متناسب با کمپرسور، مخزن، پارو و تیغه های استیل و سایر متعلقات هستند.

کاربری دستگاه کفی فریزر بسیار ساده است و تنها به یک اپراتور جهت راه اندازی نیاز دارد؛ مایع بستنی را پس از فراوری داخل دستگاه تولید بستنی می ریزند و پس از آن تنها به کمک یک ولوم کنترل می توان سرعت تولید را تنظیم نمود.

دستگاه پرکن روتاری بستنی

خط تولید بستنی به کمک دستگاه پرکن روتاری توان رقابتی بسیاری بالایی پیدا می کند.

به کمک این دستگاه می توانیم بستنی تولید شده را به سرعت و با وزن یکسان در ظروف بسته بندی قرار دهیم؛ در صورت تمایل به آن پودر خلال مغز ها مانند بادام یا پسته، سس شکلات، خامه و سایر موارد را اضافه کرده و در نهایت بستنی ها را درب بندی کنیم. کلیه این موارد به صورت اتوماتیک انجام می شود و نیاز به یک اپراتور جهت راه اندازی و بررسی وضعیت دستگاه دارد.

مزایای مکانیزاسیون خط تولید بستنی

مزایای مکانیزاسیون خط تولید انواع بستنی

کلام آخر

ماشین آلات رایج در یک خط تولید بستنی‌ها را با هم بررسی کردیم و مزایای آن را شرح دادیم. در کارگاه های بستنی سازی از ماشین آلات دیگری نیز استفاده می شود مانند بار سفت کن بستنی، دستگاه پرکن خطی، دستگاه بستنی رولی، فریزر های نگهداری بستنی و غیره.

گروه ماشین سازی آرش یک مجموعه تخصصی است که در زمینه طراحی و تولید انواع مخازن و کلیه ماشین آلات لازم برای مکانیزه کردن خط تولید بستنی، خامه، شیر و سایر محصولات غذایی، متناسب با نیاز و ظرفیت مورد نظر شما فعالیت می کند.

 

مقالات مرتبط:

چه عواملی بر قیمت دستگاه پرکن‌ دوغ تاثیر گذارند؟

چرا باید دستگاه پرکن‌  دوغ لیوانی را خریداری نماییم؟ مزیت این دستگاه چیست؟

 

ما را در  اینستاگرام دنبال کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *