استفاده از انواع دستگاه توربو میکسر در صنایع غذایی

به طور کلی دستگاه توربو میکسر به منظور اختلاط و همگن سازی انواع مواد غذایی از جمله پودرها و دانه های خشک یا تر در اندازه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین این دستگاه مجهز به همزن پیشرفته بوده و نحوه چرخش محفظه داخل آن به شکل اوربیتال فضایی می باشد. از طرفی عملکرد  این دستگاه به گونه ای است که همگن سازی مواد با سرعت بالا و در سه جهت مختلف نیز انجام می شود.

شفت ها و تیغه های داخلی توربو میکسر

شفت ها و تیغه های داخلی توربو میکسر

 

 

کاربرد دستگاه توربو میکسر:

– اختلاط انواع مواد غذایی در حالت تر و خشک

– اختلاط مواد غذایی با چگالی های مختلف

– اختلاط مواد غذایی در اندازه و سایزهای متفاوت

– قابلیت ساخت دستگاه در مقیاس های بزرگتر برای مصارف صنعتی

– عملکرد بدون نیاز به لوازم جانبی

– قابلیت مخلوط کردن آب با انواع آلیاژها و خاک

 

انواع توربو میکسر از نظر ظاهر:

  1. میکسر دایره ای: دستگاه توربو میکسر دایره ای شکل در حقیقت از نوعی نیم استوانه و شفت مرکزی برخوردار می باشد که به صورت عمودی داخل دستگاه قرار گرفته اند. همچنین چند تیغه یا بازو به این نوع شفت متصل شده و بلافاصله با حرکت شفت، شروع به هم زدن مواد می کند. از طرفی این مدل میکسر اغلب به منظور اختلاط انواع مصالح ساختمانی از جمله شن، ماسه و سیمان مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. میکسر V شکل: دستگاه توربو میکسر V شکل از دو لوله تشکیل شده که به شکل V به یکدیگر متصل شده اند. همچنین اطراف این دو لوله توسط دو شفت مشخص به پایه ها متصل شده و توان موتور نیز به وسیله شفت ها به مخزن اصن منتقل می شود. به عبارتی دیگر عملکرد میکسر به شفت ها وابسته بوده و مخزن در حقیقت حول محور شفت های مشخص چرخش دارد. همچنین این مدل دستگاه توربو میکسر از قابلیت عدم تماس مواد با هوا و مخزن مقاوم برخوردار بوده و از ترکیب اکسیژن موجود در هوا با ذرات مواد به خوبی جلوگیری می کند.
  3. میکسر دابل شفت: میکسر دابل شفت در حقیقت به صورت نیمه استوانه خوابیده بوده و دارای دو شفت مرکزی است که به صورت طولی از داخل دستگاه عبور می کنند. همچنین این دو شفت در خلاف جهت یکدیگر حرکت کرده و به ترکیب مواد کمک می کنند. دستگاه توربو میکسر دابل شفت اغلب برای ترکیب مواد با چگالی بالا مورد استفاده قرار می گیرد.
وظیفه بازوهای همزن توربو میکسر

وظیفه بازوهای همزن توربو میکسر

 

انواع توربو میکسر از نظر نصب:

  1. میکسر پودر عمودی: میکسر پودر عمودی به شکل استوانه ای بوده و به یک مخروط اصلی نیز متصل می شود. همچنین داخل این دستگاه نوعی در مرکز استوانه قرار گرفته که وظیفه انتقال مواد از مخزن پایینی به مخزن بالایی را بر عهده دارد. بنابراین عملکرد این مدل دستگاه توربو میکسر به گونه ای است که با استفاده از دریچه ورودی یا خروجی و شیرفلکه موجود در مخزن، مواد به راحتی مخلوط شده و در قسمت پایینی دستگاه آماده می شوند.
  2. میکسر پودر افقی یا ریبون بلندر: میکسر پودر افقی در حقیقت دارای نوعی مخزن U شکل است که یک شفت به شکل طولی قرار داده شده، یک شفت به گیربکس و شفت دیگر به بلبرینگ یا یاتاقان موجود داخل دستگاه متصل می شوند. همچنین این مدل دستگاه توربو میکسر دارای دو پره اصلی است که به شکل کمان هایی با طول و شعاع مشخص بوده و به پره های فرعی متصل می شوند. از طرفی پره های کوچک در بخش مرکزی شفت ها و پره های بزرگ در بخش انتهایی یا بیرونی شفت ها قرار گرفته و یک نوع مارپیچ را تشکیل می دهند.
کاربرد دستگاه های میکسر افقی

کاربرد دستگاه های میکسر افقی

کلام آخر:

بنابراین دستگاه توربو میکسر یکی از پرکاربردترین دستگاه های صنعتی است که در فرایندهای تولید مواد غذایی و انواع محصولات پودری  به منظور اختلاط مواد مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین با توجه به اینکه این مدل دستگاه ها وظیفه اختلاط و طعم دهی انواع مواد غذایی را بر عهده دارند، در ظرفیت ها و ابعاد گوناگونی نیز تولید می شوند. همچنین این مدل میکسر صنعتی نیز نوعی وسیله پیشرفته برقی است که به وسیله انتقال قدرت از سمت موتور اصلی به تیغه ها، مواد مختلف را پودر کرده و به اختلاط آنها کمک می کند.

 

 مقالات مرتبط:

عملکرد دستگاه فراوری مایه بستنی

مخزن استیل ۱۰۰۰ لیتری برای چه استفاده می شوند.

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *