مخزن استیل دو جداره محیطی برای انباشتن سیالات حساس به تغییرات دمایی

مخزن ایزوله یا مخزن استیل دو جداره یکی از انواع مخازنی است که با ورق استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ ساخته می شوند. صنایع بسیاری هستند که به سبب ویژگی های کاربردی یا سناریوی مصرف در آن ها نیاز است از مخازن ایزوله استفاده نمود. آلیاژ استنلس استیل به کار رفته در این مخازن دارای ویژگی های ماندگاری بسیار بالاست و نسبت به محیط های تهاجمی خورنده مقاومت مناسبی دارد. از صنایعی که در آن ها از مخزن استیل استفاده می شود می توان به صنعت تولید دارو، صنایع فراوری مواد غذایی، تولید روغن، صنایع تولید شیر و فراورده های لبنی، پتروشیمی، صنایع هسته ای و همچنین صنایع شیمیایی یا تولید رنگ اشاره نمود. به طور کل کاربرد های مخزن ایزوله را می توان در مواردی دانست که سیال مورد استفاده دارای اسیدیته خنثی و نسبت به تغییرات دمایی حساس است

مخزن استیل دو جداره محیطی برای انباشتن سیالات حساس به تغییرات دمایی

مخزن استیل دو جداره محیطی برای انباشتن سیالات حساس به تغییرات دمایی

 

مخزن استیل را می توان با توجه به نیاز کاربر در طرح ها و ابعاد گوناگون (استوانه، هرم، مکعب، مخروط و کروی)، به صورت ایستاده یا خوابیده و با ظرفیت های متفاوت از چند صد لیتر تا چند هزار لیتر طراحی نمود.

گروه صنعتی ماشین سازی آرش یکی از بزرگترین سازنده های ماشین آلات صنعتی و مخزن استیل دو جداره است که با بهره گیری از پیشرفته ترین ابزارآلات و جدید ترین متد های ساخت آماده ارائه خدمات به صنعتگران گرامی می باشد.

ویژگی های عمومی مخزن استیل دو جداره

مخازن استیل صرف نظر از تک جداره یا دو جداره بودن این امکان را در اختیار سازندگان قرار می دهند تا آن ها را با توجه به نیاز های مشتری سفارشی سازی نمایند. به طور مثال مخزن استیل دو جداره را می توان با استفاده از پشم شیشه یا پشم سنگ بین دو جداره استیل عایق (مخازن ایزوله) نمود. همچنین به منظور نگهداری سیالات در دمای خاص طراحی، می توان در بین دو جدار از کویل های مارپیچ استیل یا مس با جریان بخار داغ، آب سرد یا روغن داغ (مخازن ژاکت دار) استفاده کرد. تمام ویژگی های فوق به انضمام افزودن متعلقات مخزن و استفاده از ماشین آلات مکمل روی مخزن بنا به درخواست مشتری و با توجه به سناریوی مصرف مخزن استیل دو جداره قابل انجام است. تنوع آپشن های انواع مخازن دوجداره موجب می شود تا بازه قیمتی آن ها حتی در نمونه هایی با ظرفیت و ابعاد مشابه، بسیار گسترده و متفاوت باشد.

فراوری و حمل و نقل مواد غذایی سیال با مخزن استیل دوجداره

فراوری و حمل و نقل مواد غذایی سیال با مخزن استیل دوجداره

 

در هنگام سفارش و طراحی مخزن استیل دو جداره به چه نکاتی باید توجه نمود؟

علی رغم اینکه شاید ساختمان مخازن استیل چندان پیچیده به نظر نرسد اما با توجه به ظرافت های ساخت و همچنین تاثیرگذار بودن عوامل مختلف روی ماندگاری و مقاومت مخزن استیل دو جداره، بهتر است ساخت آن را به افراد حرفه ای و با سابقه واگذار کرد. گروه ماشین سازی آرش با توجه به سابقه مفید در زمینه تولید انواع ماشین آلات صنعتی و همکاری با صنعتگران مختلف، ساخت انواع مخازن استیل اعم از دو جداره یا تک جداره را با بالاترین کیفیت و مطابق با نیاز های مشتریان انجام می دهد. در ادامه مواردی را ملاحظه می فرمایید که مشتریان در هنگام سفارش مخزن استیل دو جداره باید به آن ها توجه داشته باشند.

  • تعیین ظرفیت مخزن
  • ضخامت و کیفیت ورق استیل مورد استفاده برای ساخت عدسی کف، جداره و عدسی سقف
  • سیستم ورودی و خروجی سیالات از نظر تعداد، اندازه و مکانیسم عمل
  • تعیین لایه میانی دوجداره و مکانیسم های کنترل دما اعم از لایه های عایق، کویل های مارپیچ، سیال جاری در کویل ها و غیره
  • استفاده از ترمومتر و سنسور های دمایی به همراه نمایشگر دما و نمایشگر سطح سیال
  • بررسی ضرورت نصب همزن با الکتروموتور و گیربکس، نردبان با گارد محافظ، دریچه آدم رو (manhole) و غیره در مخزن استیل دو جداره

علاوه بر موارد بالا اگر کاربر نیاز به نصب ماشین آلات یا قطعات خاص دیگری داشته باشد، با توجه به رعایت نکات ایمنی انجام آن امکان پذیر است

استفاده از مخزن استیل دو جداره به منظور کنترل شرایط دمایی سیال

استفاده از مخزن استیل دو جداره به منظور کنترل شرایط دمایی سیال

 

مزایای استفاده از مخزن استیل دوجداره

همانطور که اشاره شد استفاده از این نوع مخازن ارتباطی به مقاومت جداره ها در برابر فشار ندارد، بلکه مخزن استیل دو جداره به منظور کنترل و حفظ شرایط دمایی سیال انجام می شود؛ با این حال اضافه شدن جدار دوم مزایایی را به همراه دارد که در میان آن ها می توان به عدم نیاز به پمپ برگشت و عدم وقوع افت فشار و همچنین عدم نیاز به نصب پمپ سیرکولاتور به منظور بازیافت آب گرم مصرف نشده اشاره کرد.

 

استفاده از مخزن استیل دو جداره برای مواد غذایی فسادپذیر و حساس به دما

استفاده از مخزن استیل دو جداره برای مواد غذایی فسادپذیر و حساس به دما

 

دلیل استفاده از همزن با الکتروموتور و گیربکس در مخزن استیل دو جداره

در برخی موارد به منظور تسریع و یا ایجاد واکنش های شیمیایی خاص (واکنش های غیر تهاجمی) بین سیالات درون مخزن استیل دو جداره نیاز است از الکتروموتور با گیربکس و همزن استفاده نماییم. اما در اغلب اوقات دلیل اصلی استفاده از همزن حفظ ثبات کیفیت سیالاتی است که امکان دارد ته نشین شوند. در چنین مواردی برای جلوگیری از چند فاز شدن سیالات و بر هم زدن یکنواختی آن ها از الکتروموتور و همزن استفاده می شود.

 

 

مقالات مرتبط:

دستگاه بستنی‌ساز صنعتی چگونه به ایران وارد شد؟

با خط کامل تولید بستنی آشنا شوید

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *