پرکن غلیظ کش: وسیله ای ضروری در صنایع خوراکی

روش سیلندری پیستونی: مکانیزم مناسب مایعات غلیظ

دستگاه پرکن مایعات، دستگاهی صنعتی است که برای پر کردن ظروف و بطری های مختلف به کار می رود. موادی مانند انواع روغن، آب میوه ها، لبنیات، خمیر دندان و مواد آرایشی – بهداشتی در صنایع جز مایعات محسوب می شوند. برای پر کردن ظروف مخصوص و بسته بندی آنها، از دستگاه پرکن مایعات کمک می گیرند. از آنجایی که مایعات حالات مختلفی دارند، دستگاه هایی با کاربرد متفاوت برای این انتقال ساخته شده که یکی از آنها پرکن غلیظ کش است.

پرکن غلیظ کش در صنعت مایعات غلیظ کاربرد داردپرکن غلیظ کش در صنعت مایعات غلیظ کاربرد دارد

 

مایعات صنعتی براساس میزان غلظتی که دارند به دو گروه غلیظ و رقیق تقسیم می شوند. ویسکوزیته یا گرانروی به معنی مقاومتی است که هر مایع در مقابل جاری شدن دارد. برای مثال آب معدنی جز مایعات رقیق است و عسل در گروه مایعات غلیظ قرار می گیرد. دستگاه پرکن مایعات غلیظ، برای بسته بندی و تولید این نوع مایع ساخته شده و با کمال دقت از عهده این وظیفه برمی آید. همچنین حتی در صورت لزوم می تواند مایعات را در دمایی متفاوت از دمای محیط نگهدارد.

چرا باید از دستگاه پرکن غلیظ کش استفاده کرد؟

در گذشته بسیاری از امور کارخانه های تولیدی توسط نیروی انسان انجام می شد. بسته بندی و تولید مواد خوراکی مانند عسل، سمنو و پنیر خامه‌ ای هم جز مواردی است که تا مدت ها در اختیار تولیدکنندگان دستی قرار داشت، اما اختراع دستگاه های صنعتی باعث تغییر رویه شد. این دستگاه ها دقت بیشتری از انسان دارند که موضوع مهمی در بسته بندی است. دقت بالا باعث یکسان بودن حجم هر بسته می شود و همچنین احتمال آسیب دیدن ظرف حین بسته بندی را کاهش می دهد.

 

پرکن غلیظ کش بهداشت تولید را تضمین می کندپرکن غلیظ کش بهداشت تولید را تضمین می کند

 

دستگاه هایی که برای مایعات غلیظ طراحی می شوند، از لحاظ بهداشتی پاکیزه تر هستند و می توان به نتیجه کار پرکن غلیظ کش اعتماد داشت. همچنین پر کردن مایعات غلیظ به شیوه دستی، باعث ایجاد حباب بین مایع می شود که نتیجه آن کاهش حجم ماده غذایی درون بسته بندی است اما دستگاه صنعتی این مشکل را رفع می کند. مزیت پایانی اما بسیار مهم دیگر پایین آوردن هزینه های تولید است. با استفاده از دستگاه پرکن دیگر نیازی به تعداد زیادی اپراتور خط تولید نیست که به صرفه جویی در مخارج منتهی می شود.

 

پرکن غلیظ کش برای بسته بندی عسل استفاده می شودپرکن غلیظ کش برای بسته بندی عسل استفاده می شود

دستگاه های پرکن مایعات از چه  مکانیزم هایی استفاده می کنند؟

سه روش اصلی برای بسته بندی و پر کردن مایعات وجود دارد: پمپی، ثقلی و پیستونی.

هنگام انتخاب پرکن غلیظ کش، حتما خصوصیات ویسکوزیته مایع را در نظر بگیرید چون هر کدام از دستگاه ها برای استفاده خاصی ساخته شده اند. همچنین طراحی آنها ممکن است به صورت نیمه اتوماتیک یا تمام اتومات باشد.

هر مکانیزم اصلی دستگاه برای چه مایعی کاربرد دارد؟

  1. پرکردن مایعات با روش پمپی: برتری این روش، کارایی مناسب در انتقال مایعاتی با چسبندگی بالا است برای مثال گریس و روغن موتور. اما ایرادی که می توان از آن گرفت دقت پایین در بسته بندی است که ظاهر محصول را نامطلوب می کند.
  2. پرکردن مایعات به روش ثقلی: به عنوان دستگاه پرکن غلیظ کش استفاده نمی شود اما انتخابی مطلوب برای مایعات رقیقی مانند نوشابه و دوغ است. از لحاظ قیمتی ارزان تر هستند و سرعت عمل آنها در پر کردن تابع وزن مایع و جاذبه مکانیزم است.
  3. پرکردن مایعات به روش سیلندری پیستونی: گزینه مناسب برای مایعاتی که از گرانروی بالایی برخوردارند.

سخن پایانی درباره پرکن غلیظ کش

برای بسته بندی مایعات غلیظ از روش سیلندر – پیستون استفاده می شود. مایع براساس ظرفیت سیلندر درون بسته بندی ریخته می شود و سیلندر تنظیماتی دارد که باعث راحت تر شدن حرکت مایعات می شود. یکی از این راه ها، افزایش دمای مایع است.

بعد از اینکه ظرف پر شد باید عملیات دیگری مانند برچسب زنی و ثبت تاریخ و مشخصات انجام شود. در دستگاه های تمام اتوماتیک، نوار نقاله ظرف را بین قسمت های مختلف کارخانه جا به جا می کند. اما اگر یک دستگاه پرکن غلیظ کش نیمه اتوماتیک انتخاب کرده اید، برای این کار به نیروی انسانی نیاز دارید.

مقالات  مرتبط:

معرفی مخزن استیل میکسر دار

دستگاه بستنی ساز صنعتی و مراحل تولید بستنی

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *