بررسی عملکرد فریز درایر آزمایشگاهی

فریز درایر آزمایشگاهی که به عنوان لیوفیلیزاسیون نیز شناخته می شود، فرآیندی است که برای آماده سازی نمونه استفاده می شود. خشک کردن انجمادی با ویژگی های منحصر به فرد خود، کاربردهای متنوعی در مواد غذایی، دارویی و انواع بستنی دارد که هر ساله در حال رشد است.

فریز درایر بستنی

فریز درایر بستنی

خشک کردن انجمادی چیست؟

خشک کردن انجمادی فرآیندی است که در آن یک نمونه ای که کاملا منجمد است در خلاء قرار داده می شود تا آب یا سایر حلال ‌ها از آن نمونه خارج شود. بدین ترتیب اجازه می ‌دهد یخ مستقیماً از جامد به بخار تبدیل شود. این در حالی است که این روند، بدون عبور از فاز مایع صورت می گیرد.

این فرآیند که تصعید نامیده می شود در فریز درایر آزمایشگاهی انجام می شود. بنابراین، همراه با حداقل حرارت ورودی مورد نیاز همراه بوده و برای حفظ طولانی مدت خواص مواد و یکپارچگی ساختار بیولوژیکی و شیمیایی نمونه، ایده آل است.

لیوفیلیزاسیون را می توان در حجم های مختلف، از خشک کن های انجمادی کوچک در خانه گرفته تا تجهیزات بزرگ در مقیاس تولید، به دست آورد. از زمان توسعه این روش ‌های مدرن خشک کردن انجمادی، فناوری لیوفیلیزاسیون به پیشرفت خود ادامه داده است.

مزایای استفاده از خشک کردن انجمادی

مزایای استفاده از خشک کردن انجمادی

کاربردهای فریز درایر آزمایشگاهی

از همین روست که برای طیف گسترده ‌ای از کاربردها در زمینه‌ های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. فریز درایر آزمایشگاهی، معمولاً برای تحقیقات در رشته های زیستی و زیست محیطی و همچنین در تحقیق و توسعه بسیاری از داروهای مدرن استفاده می شوند.

همچنین، در مصارف خانگی، لیوفیلیزرها بیشتر برای منجمد کردن غذاهای خشک استفاده می شوند. این شکل از نگهداری، نه تنها ماندگاری غذاها را افزایش می دهد، بلکه نشان داده شده است که مواد مغذی مهمی را نیز حفظ می کند و طعم موادی مانند میوه ها، سبزیجات، گوشت ها و حتی بستنی را افزایش می دهد.

تجهیزات دستگاه فریز درایر

برای موفقیت در خشک کردن انجمادی نمونه، تجهیزات فریز درایر آزمایشگاهی، باید شرایط خاصی را برآورده کنند. ابتدا، سیم پیچ جمع کننده فریز خشک کن باید ۱۵-۲۰ درجه سردتر از نقطه انجماد نمونه باشد تا بخار آبی که آزاد می شود را به دام بیندازد.

همچنین به یک پمپ خلاء نیاز است که می تواند به حداقل ۰.۰۲۰ mBar برسد. این خلاء عمیق، فشار منفی ایجاد می‌کند. در این حالت، مولکول‌ های آب با جریان آزاد را که از طریق تصعید از نمونه خارج شده‌اند، مجبور می‌کند تا محیط اطراف نمونه را تخلیه کنند. سپس، به سمت سیم‌ پیچ جمع‌کننده حرکت نمایند.

از سویی دیگر، در فریز درایر آزمایشگاهی، باید لوازم جانبی خشک کن، مانند منیفولد، خشک کن محفظه ای یا سینی و ظروف شیشه ای یا سینی برای نگهداری نمونه طراحی شده باشد. در حالی که فریز درایر آزمایشگاهی می تواند کارهای زیادی را انجام دهد، هدف اصلی آن محافظت از ساختار بیولوژیکی و شیمیایی یک نمونه از طریق فرآیند تصعید است.

فریز درایر جهت بستنی

همانگونه که اشاره شد، این دستگاه با استفاده از روش تصعید، قادر است تا آب و رطوبت موجود در مواد قضایی را حذف نماید. بنابراین می توانید در تولید بستنی، در یک فرآیند بیست ساعته، با استفاده از فریز درایر آزمایشگاهی، ابتدا بستنی را منجمد و در نهایت خشک کنید.

برای این کار، لازم است تا حدود سی دقیقه پیش از استفاده از دستگاه، آن را روشن نمایید تا به خوبی سرد گردد. سپس بستنی هایی که به شکل اسکوپی در آمده است را در سینی فریز درایر چیده و آن را درون دستگاه بگذارید. بنابراین با کمک این دستگاه، بستنی های خشک شده خواهید داشت.

فرآیند خشک کردن انجمادی آزمایشگاهی

خشک کردن انجمادی آزمایشگاهی برای حذف آب از محصولات ظریف بیولوژیکی بدون آسیب به ساختار شیمیایی آنها استفاده می شود. فریز درایر آزمایشگاهی به آنها اجازه می دهد تا به راحتی نگهداری شوند. می توان بعداً با افزودن آب یا حلال ها آنها را بازسازی کرد.

خشک کردن انجمادی، از لیوفیلیزاسیون برای کاهش دمای محصول به زیر نقطه انجماد استفاده می کند و سپس از خلاء فشار بالا، برای استخراج آب به شکل بخار بهره می برد. بخار روی یک کندانسور جمع می شود، دوباره به یخ تبدیل شده و خارج می گردد.

در نهایت، افزایش تدریجی دما، تمام رطوبت محدود باقی مانده را از محصولاتی همچون بستنی را خارج می کند. این فرآیند فریز درایر آزمایشگاهی، ساختار فیزیکی را حفظ می کند و مواد را برای ذخیره سازی و یا حمل و نقل طولانی حفظ می نماید.

حفظ ساختار مواد با خشک کردن انجمادی

حفظ ساختار مواد با خشک کردن انجمادی

مزایای فریز درایر آزمایشگاهی

با خشک کردن انجمادی، مواد حساس، ناپایدار یا حساس به حرارت مانند بستنی را می توان بدون آسیب رساندن به ساختار فیزیکی آنها حفظ کرد. همچنین این امکان را فراهم می کند که مواد بیولوژیکی به راحتی بدون خطر آلودگی مورد استفاده قرار گیرند. از سویی دیگر، به آنها امکان می دهد تا ارزان حمل شوند، زیرا نیازی به یخچال یا انجماد معمولی نیست. می توانید فریز درایر آزمایشگاهی را از ماشین سازی آرش خرید نمایید.

 

محصولات مرتبط:

خرید دستگاه فیدر خامه خشک

نکات مهم در رابطه با دستگاه مخلوط کن خامه خشک با بستنی سنتی

مقالات مرتبط:

همه چیز در رابطه با قیمت فریز درایر

ویژگی و مزیت‌ها فریز درایر

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *