تجهیزات مورد نیاز برای کارخانه بستنی سنتی را از کجا بخریم؟

بستنی فرآورده ای غذایی و لذیذ است که اغلب از شیر تهیه می شود. با توجه به تقاضای دائمی برای بستنی در تمام فصول و بین تمامی سنین، راه اندازی خط تولید بستنی تجارتی سودآور محسوب می گردد. تولید این خوراکی محبوب نیازمند تجهیزات و امکانات ویژه ای می باشد. تهیه و بسته بندی این محصولات باید به صورت کاملا بهداشتی و با رعایت استانداردهای مربوطه صورت گیرد. بستنی سنتی، از اصیل ترین انواع بستنی در ایران است. این بستنی همواره در میان ایرانیان جایگاه مهمی داشته و از محبوبیت زیادی برخوردار می باشد. در یک کارخانه بستنی سنتی فرآیندهای مختلفی طی می گردد. اگر به دنبال راه اندازی یا توسعه کارخانه تولیدی خود هستید، با ادامه این مطلب همراه باشید.

کارگاه بستنی سنتی

کارگاه بستنی سنتی

برای راه اندازی خط تولید بستنی به چه تجهیزاتی نیاز داریم؟

به منظور شروع کسب و کار تولید بستنی ابتدا باید کارگاه و محیطی مناسب داشته باشید. از جمله ماشین آلات و تاسیسات ضروری برای این صنعت عبارتند از: مخزن اختلاط بستنی، دستگاه پاستوریزاسیون و بستنی ساز، فریزر، دستگاه بسته بندی، دستگاه پرکن مایعات و اتاق فریزر. اگر کارگاه تولیدی کوچکی دارید، تهیه فریزر دسته ای برای شما ایده آل است.

خط تولید بستنی در کارخانه بستنی سنتی شامل چه مراحلی می باشد؟

پس از ارزیابی وسعت صنعت خود و تهیه تجهیزات باید در راستای بهره برداری از خط تولید اقدام کنید. برای تولید و عرضه بستنی سنتی می بایست مراحل زیر را انجام دهید.

  1. مرحله اول: تهیه و ترکیب مواد اولیه

ترکیبات اولیه بستنی عبارتند از: چربی، مواد جامد غیرچربی، آب، شیر، شکر، مواد امولسیون کننده، پایدارکننده، طعم دهنده و رنگ دهنده. جهت تشکیل مایع بستنی مواد اولیه را به داخل مخزن دستگاه بستنی ساز می ریزند.

  1. مرحله دوم: پاستوریزاسیون

بستنی ساز شیر را تا دمای ۶۰ درجه حرارت می دهد. تجهیزات تولید بستنی در کارخانه بستنی سنتی، مواد را به خوبی پاستوریزه می کنند. دستگاه پس از اختلاط مواد، دمای آن را تا ۸۵ درجه بالا می برد. این مرحله جهت کنترل بیولوژیکی و تخریب باکتری های بیماری زا حائز اهمیت است.

کارخانه بستنی

کارخانه بستنی

  1. مرحله سوم: هموژنیزاسیون

این فرآیند جهت تشکیل امولسیون چربی پس از پاستوریزه کردن، صورت می گیرد. اغلب از سیستم های هموژنیزاسیون دو مرحله ای استفاده می کنند.

  1. مرحله چهارم: بسته بندی

پس از پایان مراحل تولید بستنی، محصولات را به شکلی صحیح و بهداشتی بسته بندی می کنند. بستنی پس از ترک فریزر و افزودن مواد طعم دهنده به بخش قالب گیری کارخانه بستنی سنتی هدایت می شود. بستنی سنتی در ابعاد و ظروف مختلف ۱ لیتری، نیم لیتری، یا به صورت لیوانی و حصیری عرضه می گردد.

تولیدی بستنی سنتی

تولیدی بستنی سنتی

هنگام خرید دستگاه بستنی ساز باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

در خرید تجهیزات خط تولید بستنی باید دقت بسیاری داشته باشید و ماشین آلات را متناسب با نیاز کارخانه خود خریداری کنید. برخی از مهم ترین فاکتورهایی که باید حین خرید مدنظر قرار دهید شامل:

  1. نحوه کار کردن با دستگاه و سهولت عملکرد

ماشین آلات بستنی ساز با ویژگی های متفاوتی موجود هستند. از جمله مزایای اساسی دستگاه های بستنی ساز برای کارخانه بستنی سنتی می توان به شیر تخلیه، شیر اطمینان، ترموستات، کمپرسور، نمایشگر دیجیتالی و غیره اشاره کرد. بنابراین پیش از خرید مشخصات فنی دستگاه را به خوبی بررسی کرده و از کارکرد مناسب آن اطمینان حاصل کنید.

  1. ابعاد و ظرفیت دستگاه

بسته به حجم محصولی که می خواهید تولید کنید، در مورد ابعاد دستگاه مدنظر خود تصمیم بگیرید.

  1. قوام و انسجام بستنی

کیفیت دستگاه در شکل و ترکیب نهایی بستنی اثرگذار می باشد. بنابراین با توجه به بافتی که برای تولیدات خود در نظر دارید، تجهیزات مناسب را تهیه نمایید. قوام بستنی به سرعت همزن نیز بستگی دارد.

  1. سهولت در نظافت

ساختار مناسب دستگاه برای شستشو و دسترسی به قطعات مختلف آن اهمیت بالایی دارد.

  1. میزان صدای دستگاه

میزان سر و صدا از دیگر فاکتورهای مهمی است که زمان خرید باید مورد توجه قرار گیرد. برای راه اندازی خط تولید بستنی باید اطلاعات کافی در مورد فرمولاسیون، دستگاه ها و چیدمان خط تولید کسب کنید. چنانچه در جستجوی مجموعه ای معتبر برای خرید تجهیزات تولید بستنی هستید، به ماشین سازی آرش مراجعه نمایید.

 

محصولات مرتبط:

دستگاه خامه خشک کن را برای تولید بستنی با کیفیت بالا خریداری نمایید

بررسی دستگاه پرکن بستنی حصیری

مقالات مرتبط:

قیمت خط تولید بستنی مجهز به پیشرفته ترین تجهیزات تولید بستنی

ماشین سازی آقایاری: تامین کننده تمام تجهیزات مورد نیاز برای بستنی سازی

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *